Många företag är säkert bekanta med både Google och Facebook annonsering. Men för just Twitter annonsering är det troligtvis färre som har bekantat sig med. Vi tänkte därför med det här blogginlägget informera om lite olika fördelar och skillnader med Twitter annonsering kontra Facebook och Google annonsering.
Vad är Twitter?
Twitter är ett socialt nätverk där användare skriver så kallade Tweets, vilket kan liknas vid micro-blogginlägg med en längd på maximalt 280 tecken. Video, bilder och GIF:s fungerar också utmärkt att använda sig av i sina inlägg. Användarna på Twitter är ofta väldigt engagerade och följer, diskuterar samt interagerar med olika innehåll baserat på deras intressen. Jag själv t.ex använder Twitter för att hålla mig uppdaterad om mina favorit idrottslag och interagera med likasinnade sportnördar. Enligt svenskarna och internet 2019, använder ca 24 % av alla internetanvändare över 12 år i Sverige Twitter, jämfört med 74 % för Facebook. Twitter som socialt nätverk är därmed relativt stort i Sverige även om dom ligger en bra bit efter Facebook sett till antalet användare.
Så varför bör du överväga Twitter annonsering om det är färre personer på plattformen? Här kommer några anledningar som jag tycker man ta i beaktning.
1. Effektiv målgrupps-specificering
En gyllene regel för all marknadsföring egentligen handlar om att nå rätt människor, inte flest människor. Den första frågan du bör ställa dig när du ska utvärdera ett annonserings-medium är om din målgrupp finns där. Twitter har inte flest användare av alla sociala medier men de erbjuder effektiva sätt att nå ut till olika målgrupper. Det går bland annat att inrikta sig på personer som:
- Använt sig av vissa specifika sökord
- Använt sig av specifika hashtags
- Har specifika intressen
- Engagerat sig i vissa ämnen och diskussioner
- Följer specifika konton
2. Det är enkelt
Twitter ads har många annonserings-målsättningar att välja av, du kan exempelvis ha som målsättning med dina kampanjer att öka antalet följare, få in leads eller öka försäljningen. Däremot finns det enbart några få annonsformat. Du kan t.ex enbart skapa:
- Sponsrade Tweets
- Ett sponsrat konto
- Eller en skapad och sponsrad trend (trender är enbart aktiverade om du spenderar en viss summa varje månad via plattformen).
Att sätta upp ett konto på Twitter kontra Facebook är enligt mig betydligt smidigare då det finns färre saker att tänka på som t.ex färre placeringar och annonsformat. Allt detta är såklart både positivt och negativt beroende på vem du frågar.
3. Det ser ut som vanliga inlägg
En annan sak jag personligen gillar med Twitter annonser är att de är inte särskilt irriterande eller påträngande. Faktum är att det är ganska svårt att se skillnad på ett vanligt inlägg och ett sponsrat inlägg då sponsrade inlägg hamnar i nyhetsflödet bland andra annonser och organiska inlägg.
För att era annonser ska synas måste ni skapa relevant och intresseväckande innehåll. Läs gärna blogginlägget så skapar du innehåll i sociala medier som ger resultat för att lära dig mer om den biten. Jag rekommenderar även att ni läser 5 tips för att skapa bättre Facebook-annonser. Principerna är skrivna för Facebook men många av dem gäller även för Twitter annonsering.
4. Mindre konkurrens
På grund av en mindre användarbas kan det generellt sett vara ganska billigt att annonsera på Twitter kontra Facebook och Google då det också är mindre konkurrens av andra annonsörer. Enligt Twitter själva har priserna legat på ungefär samma nivå under de senaste åren medans annonsering på Google och Facebook har ökat i pris. Samtidigt har andelen användare som interagerar med en annons ökat och kostnaden per interaktion minskat.
5. Du betalar bara för resultat
Du betalar bara för resultat. Det vill säga, är ditt kampanjmål att få fler följare betalar du enbart för varje ny följare. Eller om du vill att folk ska se din nya videokampanj betalar du enbart för personer som faktiskt har tittat på din video. På Facebook och Google betalar du till exempel istället för exponeringar eller per klick vilket för att det kan variera mycket för kostnad per konvertering. För att förtydliga olika målsättningar och vad du betalar för så kan du se tabellen nedan. X-axeln visar målsättningen med annonsering, och Y-axeln visar vad du faktiskt betalar för.
Sammanfattning
Sammanfattningsvis finns det både för och nackdelar med Twitter-annonsering, precis som med alla andra plattformar. Nackdelarna är bland annat att det finns färre användare i Sverige än andra plattformar. Men fördelarna att det fortfarande är relativt billigt med annonsering på Twitter, mindre konkurrens och att du enbart betalar för resultat, väger upp. Förhoppningsvis har ni efter att ha läst detta blogginlägg fått en bättre förståelse om Twitter som en annonserings plattform och hur det kan skilja sig från andra plattformar.
Vill ni börja annonsera eller optimera era nuvarande kampanjer på Twitter eller andra sociala medier? Kontakta mig eller mina kollegor så hjälper vi er med allt från analys, strategi och utförande.