Facebook-annonsering

Vad är Facebook-annonsering?

Facebook världens just nu största sociala nätverk med ca 3 miljarder aktiva månatliga användare globalt. Vad som gör Facebook tilltalande för de allra flesta företag är att i stort sett alla målgrupper finns representerade på plattformen. Och oavsett om du säljer B2C eller B2B, så är kanalen relevant.

Varför ska man jobba med Facebook-annonsering?

Den allra största fördelen med Facebook som marknadsföringskanal, förutom dess stora antal användare, är möjligheten att rikta sin annonsering väldigt snävt tack vare all den mängd data som Facebook besitter om sina användare.

I skrivande stund finns totalt sju miljoner annonsörer världen över som krigar om annonsutrymmet på Facebook och Instagram. Med tanke på den tuffa konkurrensen är det viktigare än någonsin att antingen ha specialistkunskaper inhouse för att sköta annonseringen, eller anlita expertkompetens utifrån. 

Hur fungerar Facebook-annonsering?

Frånsett demografiska faktorer såsom kön, ålder och utbildningsnivå är det på Facebook möjligt att också rikta annonseringen baserat på användares intressen och beteenden, samt skapa så kallade custom- och lookalike-målgrupper. Det innebär exempelvis att vi kan återannonsera mot personer som tidigare varit inne på er hemsida, och hitta personer som liknar era nuvarande kunder på Facebook.

När man skapar annonser på Facebook så väljer man alltid den målgrupp som annonsen ska nå ut till. Där kan man välja att smalna av ordentligt om man vill nischa sig på specifika målgrupper eller också välja att marknadsföra till den bredare massan. Man väljer om man vill betala per tusen visningar (CPM) eller per klick (CPC) av annonsen. Innan annonserna kan publiceras så lägger man in en summa pengar som en budget som Facebook använder sig av för att sprida annonserna enligt era önskemål. När annonspengarna tagit slut så försvinner annonsen. 

Hur jobbar vi med Facebook-annonsering?

Vi på Anegy har lång erfarenhet av Facebook-annonsering och har hjälpt många stora företag inom flera olika branscher; bl.a. fastighets-, spel-, vitvaru-, elbils- och solcellsbranschen.

Vi hjälper er med allt från att ta fram relevanta KPI:er och implementera konverteringsspårning, till att sätta upp annonser och kampanjer, och löpande optimera och följa upp annonseringen utifrån uppsatta mål. Likaså analyserar vi alltid resultatet för att löpande optimera och förbättra.

Vill du ha en gratis
SEO-analys?

Fyll i dina uppgifter så skickar vi en analys med massa värdefull data.