Varje dag görs det över 55 miljoner sökningar på Google i Sverige. För företag är det därför viktigt att synas högt upp i sökresultaten för att få besökare att klicka in till just deras webbsida. Konsten bakom att ranka högt och erbjuda besökaren det han eller hon söker efter kallas SEO.
Kanske har du jobbat lite med SEO (Search Engine Optimization) tidigare eller kanske är du helt ny inom ämnet. Oavsett i vilken sits du befinner dig i så finns det grunder inom SEO du behöver ha koll på för att lyckas.
Här listar vi 6 enkla nybörjarsteg mot ökad förståelse kring SEO.
1. Webbsidan måste finnas tillgänglig för sökmotorer
Ibland stöter vi på landningssidor som inte finns tillgängliga för Google att upptäcka och ranka. Det kan bland annat bero på att sidan har en NoIndex-tagg i koden som talar om för Google att inte läsa igenom sidan. Det kan också bero på att inga andra sidor länkar till den givna sidan och att den därför är svår att hitta då Googles så kallade spindlar följer länkar.
Hur kan du då ta reda på om Google hittar och kan ranka en landningssida? Det finns två enkla sätt att ta reda på detta.
Lösning 1: Gå till Google och sök på: Site:”din-url”. Om landningssidan dyker upp i sökresultaten betyder det att Google har din sida i sitt index.
Lösning 2: Om du har satt upp Google Search Console för din sajt kan du söka på URL:en i sökfältet högst upp. Verktyget kommer då visa dig om sidan finns i Googles index eller inte.
2. Hitta rätt sökord
För att lyckas driva organisk trafik till din webbsida behöver du ranka på rätt sökord. Lär dig vad dina kunder och besökare söker efter genom att göra en sökordsanalys. Analysera gärna både korta och längre söktermer. Längre söktermer, som kallas longtail, har oftast en mindre sökvolym men de är oftast enklare att ranka på.
3. Ett budskap per sida
När du skapar innehåll bör du försöka hålla dig till ett budskap per landningssida. På så sätt blir det enklare för såväl sökmotorer som besökare att förstå vad din sida handlar om. Det är också best practice att sträva efter att ha unikt innehåll på alla sidor du skapar. Har du för mycket duplicerat innehåll kan det påverka SEO negativt.
4. Skriv en meta titel och meta beskrivning för varje sida
Genom att skriva en meta titel och meta beskrivning kan du kontrollera hur din sida visas i Googles sökresultat. Meta titeln är själva rubriken som visas i sökresultatet och meta beskrivningen är det korta stycket under.
Tips! Försök hålla dig till rekommenderat antal tecken, så att din meta titel och meta beskrivning inte blir för lång. Om de är för långa kommer Google korta ner din text.
Meta titel: Max ca 60 tecken
Meta beskrivning: Max ca 150 tecken
5. Ge URL:en ett tydligt namn
Låt varje URL få ett tydligt namn som beskriver vad sidan innehåller. Försök få med sökordet i URL:en och undvik versaler samt tecken som Å, Ä och Ö. En lättläst URL är extra viktigt nu när Google visar URL:en direkt över meta titeln i sökresultaten.
6. Betydelsen av länkar
Länkar är ett komplicerat ämne, särskilt om du är nybörjare inom SEO. Även om du idag kanske inte har greppat det helt så är det ändå viktigt att känna till att länkar är en stor del av sökmotoroptimering. Både interna länkar och externa länkar är viktiga för att ge dina sidor mer auktoritet och i slutändan nå bättre placeringar i sökresultaten.
Läs gärna även: ”Så gör du ett SEO-test på din webbplats”
Lär dig mer om SEO på vår utbildning
Vill du lära dig mer om grunderna i SEO? Då ska du boka en plats på vår SEO-utbildning! Här får du fördjupa dig inom grunderna i SEO samt testa din nya kunskap under olika övningar. Vi bjuder även på handfasta tips och verktyg som kommer hjälpa dig i framtida SEO-arbete.
0 kommentarer