Så gör du ett SEO-test på din webbplats

Under min tid på Anegy har jag genomfört både digitala audits och en och annan SEO-analys för företag i olika branscher. Ofta med fokus på hur de presterar on-page. Men vad innebär en SEO-audit kanske du undrar? Det liknar ett SEO-test där jag går in och analyserar hur företaget presterar i SEO både off-page och on-page. Alltifrån webbplatsens tekniska förutsättningar och begränsningar, till hur optimerade bilder och texter är för sökmotorer och hur företaget rankar på viktiga sökord jämfört med konkurrenter. En nulägesanalys helt enkelt, där vår SEO-analys står i fokus.

Har du ett övergripande ansvar för SEO på din redan långa arbetsbeskrivning och vill ha bättre koll på hur ni presterar inom SEO? Att göra en omfattande digital audit tar tid och resurser. I det här inlägget delar jag med mig av några av de huvudsakliga bitarna jag brukar titta på när jag genomför ett SEO-test och lite tips på verktyg som ni kan använda för att göra stickprov på er egen webbplats.

Sökord, ranking och konkurrenter

Den främsta anledningen till att jobba aktivt med SEO är för att erövra topplaceringarna i Googles sökresultat på relevanta sökord för er verksamhet. Du som ansvarar för SEO vill därför med största sannolikhet veta svaret på frågor såsom:

  • Söker folk på de sökord vi tycker är viktiga för vår verksamhet?
  • Rankar vi på viktiga sökord?
  • Hur presterar våra direkta konkurrenter?
  • Har vi konkurrenter i sökresultatet vi inte är medvetna om?

Så gör du: Har ni en sökordslista med relevanta sökord per sida? Bra! Om inte, sammanställ en lista med ca 20 sökord som representerar de viktigast orden som ni anser att er verksamhet bör ranka på i Google. Ta inspiration från Google Search Console eller Google Analytics som sitter på värdefulla insikter om vilka sökord som redan nu driver organisk trafik till er webbplats.

Undersök nu hur många som faktiskt söker på de sökorden som ni valt ut. Ofta möter jag kunder som vill optimera mot uttryck eller produktnamn som används frekvent internt, fast det inte är någon som söker på dem på Google. Om ni har ett aktivt Google Ads konto så kan ni använda Keyword Planner för att se efterfrågan på varje ord. Om inte kan ni spana in SEO-gurun Neil Patels verktyg Ubersuggest – helt gratis.

Sist men inte minst vill ni ta en titt på hur era konkurrenter rankar på de ord ni vill ranka på och vilka andra typer av sökresultat ni konkurrerar mot. Det finns ett flertal verktyg jag har använt mig av som monitorerna ranking, såsom Wincher eller RankTrail, men för en snabb titt går det bra att använda gratissidor som Serpsurf.

Sidtitel och meta description

Texten i sökresultat kallas sidtitel och meta description och agerar som ett smakprov på vad besökaren kommer mötas av om de klickar in på er webbplats. För att få åtråvärda klick gäller det att den texten är så skarp och optimerad som möjligt. Är den det hos er? Eller lägger ni det i Googles händer?

Så gör du: Gå in i källkoden och sök reda på <title> för att se vad sidans titel heter och sök sedan reda på meta name=”description” för att se om sidan har en meta description. Denna information visas i Googles sökresultat. Om ni inte aktivt implementerat en sidtitel eller meta description så plockar Google själva innehåll från sidan som de upplever relevant. Om ni inte har implementerat egna, gör det! Ta makten! Få med viktiga sökord i titeln och skriv en relevant och intresseväckande meta description för att öka chansen att besökarna klickar i sökresultatet.

Rubriker

Tydliga rubriker är A & O både för att besökaren ska få en tydlig översikt om vad sidan handlar om och snabbt förstå hur innehållet är strukturerat. Detta är något som uppskattas av både besökaren och Google när deras jobb är att leverera en relevant sida med rätt innehåll. Därför är det viktigt att hålla rätt struktur på rubrikerna på sidan.

Så gör du: H1 motsvarar huvudrubriken på sidan, lite som titeln på ett nytt kapitel i en bok. Gå in i källkoden och sök efter <h1> och se vad som är taggat som huvudrubrik på sidan och se till att det enbart finns en H1 per sida. Använd underrubriker (H2-H6) i din text för att strukturera ditt innehåll och hålla läsaren engagerad. Underrubriker ger dig även utrymme att använda fler sökord!

Alt-texter

Det är lätt att man lägger allt fokus på texten när man tänker att man ska optimera en sida för SEO. Sökord är viktigt men glöm inte att ge bilderna lite kärlek. Samtliga bilder på en webbplats ska ha en tydlig alt-text och helst inte överstiga 100 kb, eftersom tunga bilder ökar laddningstiden.

Så gör du: Alt-texter är beskrivande texter som förklarar vad bilden illustrerar vilket bl.a. används av screen readers när en synskadad besökare vill ta del av innehållet på bilden. För att hitta i källkoden söker du på alt= för alt-texter. Ekar det tomt på beskrivning? Lägg till alt-texter för samtliga bilder med relevanta sökord och kika i samma veva hur stora bilderna är.

Https, robots.txt och sitemap

Som jag nämnt i mitt tidigare inlägg om teknisk SEO finns det flera grundstenar som en webbplats måste ha på plats för att underlätta för Google och signalera att er webbplats är säker för besökaren att vistas på.

Så gör du: Börjar er domän med ”https://”? Snyggt, då är er webbplats säker! Om den istället börjar med ”http://” så behöver ni få ett SLL certifikat på plats. En gratis variant det hittar du här. Efter det, ta en titt i Search Console för att se om ni har en robots.txt fil och sitemap på plats, så Google vet hur er webbplats är uppbyggd och vet vad som ska indexeras. Saknar ni alla tre? Addera det till din ”att göra”-lista.

Laddningstid

Att en sida laddar snabbt är viktigt för både SEO och användarupplevelsen (UX), för att inte glömma den negativa påverkan en långsam sida kan ha på konverteringar. Google har smidiga verktyg som ger dig klara besked om hur er webbplats presterar.

Så gör du: Klicka ni på Googles PageSpeed Insights för att få en överblick om hur ni presterar på mobil och desktop. Du får samtidigt en lista med optimeringsförslag på köpet.

Passa även på att jämföra hur er laddningstid på mobila enheter är jämfört med era konkurrenter. Läs min kollegas inlägg om Google Speed Update för mer information om verktyget.

Organisk trafik

Det är viktigt att blicka framåt, men historiska data är minst lika värdefull. Ägna en stund i ert analysverktyg och ta en närmare titt på hur den organiska trafiken presterar och beter sig.

Så gör du: Klicka in i Google Analytics, eller det analysverktyg ni har, och besvara följande frågor för att få en bättre inblick och förstå vilka åtgärden ni behöver göra inom SEO.

  • Hur mycket besök kommer från organisk trafik?
  • Vad har organisk trafik för bounce rate? Och hur är det jämfört med annan trafik?
  • Hur länge dröjer sig besökarna kvar på sidan och webbplatsen överlag?
  • Var landar den organiska trafiken?


Läs gärna även ”7 saker SEO-texter behöver innehålla”.

Vad väntar du på?

Nu har du förutsättningarna för att genomföra ett SEO-test på egen hand. Nästa steg är att analysera resultatet och sätta en strategi med prioriterade insatser.

Känns det överväldigande? Maila eller slå en signal så kikar vi på det tillsammans och sätter en plan framåt!

Sabine Ljunggren
Head of SEO

Vill du ha en gratis guide i
tracking med GTM?

Fyll i dina uppgifter så skickar vi en guide med våra bästa tips. 

Nyhet! Webinars

Läs mer och boka kommande tillfällen!

BEST BLOG 2020

Blog of the year - Anegy.se