Världen förändras snabbt och så gör även söktrender! För att kunna erbjuda relevant innehåll på din webbsida eller i sociala medier så gäller det att hänga med i vad omvärlden är intresserade av och söker efter. Google Trends är ett perfekt verktyg för just detta! Vi vill därför presentera några enkla funktioner och användningsområden för gratis-verktyget.
Vad är Google Trends?
Med hjälp av Google Trends kan du upptäcka vad världen söker på just nu. Eller för fem år sedan! Google Trends ger på flera olika sätt möjlighet att upptäcka vilka sökningar eller ämnen som trendar. Det kan bland annat vara populära sökningar de senaste dygnet och i realtid, men du kan också utforska hur sökbeteendet sett ut på olika ämnen och termer över tid den senaste månaden, året eller åren. Verktygets styrka är också att du kan ställa in land, och om sökningen gäller USA kan du även ställa in stad eller stat.
För att bekanta oss närmare med verktyget kan vi börja med att ta en titt på hur världen har googlat de senaste 12 månaderna. Genom att klicka oss in på Utforska så ser vi att söktermerna främst präglas av corona pandemin. Där “Coronavirus”, “ansiktsmask” och “Google Classroom” för skolundervisning på distans är populära ämnen i hela världen.
Du kan också välja mellan att sortera ämnena och sökfrågorna utifrån ökad popularitet, det vill säga de med störst ökning i sökfrekvens, eller endast utifrån popularitet. Google Trends poängsätter sökfrågor och ämnen utifrån en relativ skala där 100 är den populäraste sökningen och där 50 är en hälften så vanlig sökning.
Trender på Google Shopping
Förutom populära webbsökningar och bildsökningar på Google så kan du även utforska populära sökningar och ämnen på Google Shopping. En funktion som kanske är extra intressant för dig som driver e-handel.
För att filtrera din sökning på endast Google Shopping väljer du alternativet i dropdown-menyn längst till höger, standardval är alltid “Webbsökning”.
Söktrender på Youtube
Arbetar du med rörlig bild och har en Youtube-kanal så rekommenderar jag att använda Google Trends för att hålla koll på söktrender på Youtube. Med verktyget kan du upptäcka populära sökningar och ämnen inom din niche att skapa content kring.
Tar vi ämnet “Träning” som exempel så ser vi i bildexemplet nedan att det i år började trenda på Youtube i slutet på mars och peakade därefter i början på april år 2020. Samma tydliga peak kan vi inte se under samma period året innan. En anledning till den plötsliga trenden kan ha med den rådande Corona-krisen att göra. Då många började arbeta hemifrån och att fler då valde att köra träningspass hemma via Youtube. Genom att hålla koll på populära sökningar på Youtube kan du skapa rörligt innehåll på ämnen som trendar, i detta exempel kanske en video med träningstips.
Google Trends för sökordsanlays
Om du arbetar med SEO eller SEM så gör du kontinuerligt sökordsanlayser för att ta reda på vilka sökord som är relevanta att synas på. Om en SEO-specialist hos oss skulle behöva välja ett verktyg att använda vid sökordsanalyser så skulle det förmodligen inte bli Google Trends. Men som ett komplement till andra sökordsverktyg är Google Trends perfekt.
Även om Google Trends inte ger dig en exakt sökvolym så kan du ändå jämföra olika söktermer och dess trend över en specifik period. Då kan du skapa dig en bild över vad folk tenderar att söka mest på och därmed vart det finns mest trafik att hämta.
I vårt SEO-arbete använder vi även verktyget för att få förslag på relaterade sökningar. Till exempel, vi vill ha förslag på relaterade sökningar till sökordet “fläkt”. Under Utforska kan vi då skriva in fläkt som sökterm och sedan ställa in tidsperiod och land. Scrollar du sedan förbi Intresse över tid och Intresse efter delområde, så finner du längst ner till höger relaterade sökningar till ordet fläkt.
Tips! Läs också vårt blogginlägg med tips på andra gratis sökordsverktyg.
Håll koll på konkurrenterna!
Har du undersökt hur sökintresset ser ut för dina konkurrenter? Genom att jämföra ditt varumärke med konkurrenternas kan du få en bra bild över vilken konkurrent som är starkast. Men även hur ditt varumärke ligger till i jämförelse till de andra.
För att jämföra skriver du in ditt varumärke för att sedan till höger klicka på + Jämför och lägga till det konkurrenter du vill jämföra med. Du kan högst jämföra 5 söktermer eller ämnen samtidigt.
Är det någon av konkurrenterna som sticker ut? Passa då på att dra lärdomar av hur de arbetar!
Google Trends som stöd vid contentplanering
När du lägger upp en plan för content marketing så är Google Trends ett ypperligt verktyg att ta hjälp av. Med verktyget kan du nämligen få värdefulla insikter kring trender och ämnen som är återkommande. På så sätt kan du enklare sätta en contentplanering och vara väl förberedd redan innan ett ämne börjar trenda.
Ett exempel är den årliga shoppinghändelsen Black Friday. Driver du en e-handel är detta säkert något som du vill vara väl förberedd inför. I bildexemplet nedan ser vi att sökningarna på söktermen “Black Friday” börjar öka i början på november varje år. Med denna insikt kan det vara en god idé att se till att allt innehåll för sociala kanaler och webb med mera är klart redan innan det.
Men Google Trends är inte bara ett bra verktyg att använda för att upptäcka återkommande säsongstrender. Arbetar du med content marketing så vet du också hur viktigt det är att vara flexibel. För att kunna erbjuda relevant innehåll gäller det att vara uppmärksam på vad som händer i omvärlden. Självklart är det bra att ha en contentplanering att utgå från men det är samtidigt viktigt att ha en viss flexibilitet för att kunna gå ifrån planen om det uppstår en händelse Sverige/världen som erbjuder en extra möjlighet att marknadsföra ert företag. Med hjälp av Google Trends kan du hålla koll på populära och omtalade händelser under Populära sökningar.
Tips! Läs mer om hur man gör en bra contentplanering här.
Google Trends för e-handel
Som vi nämnde tidigare så finns det även möjlighet att med Google Trends utforska vilka ämnen och söktermer som är populära på Google Shopping. En funktion som kan vara av intresse för e-handlare som listar sina produkter där.
Ytterligare ett sätt för e-handlare att utnyttja Google Trends är att undersöka om det finns marknad för att utöka sortimentet med en ny produkt. Komplettera din marknadsundersökning med data från Google Trends och du får insikter kring huruvida det är en bra idé att satsa på den nya produkten.
Driver du en internationell e-handel? Då kan Google Trends vara en hjälpande hand när du vill undersöka söktrender i olika länder för att lära känna marknaden bättre. Kanske upptäcker du återkommande söktrender i olika länder och kan ta med dessa insikter när du planerar kommande kampanjer. Ett typiskt exempel är Mors dag som infaller på olika dagar i olika länder. Genom att i Google Trends undersöka ämnet kan ni planera bättre inför händelsen och lansera kampanjen vid rätt tidpunkt i rätt land.
Nyfiken på fler verktyg?
Hoppas att du fått upp ögonen för Google Trends och ser fler möjligheter i hur du kan använda verktyget!
Vill du bekanta dig med fler verktyg som hjälper dig med din digitala marknadsföring? Läs då även våra tidigare blogginlägg om Google Search Console och Ahrefs eller kolla in våra utbildningar!
0 kommentarer