Så gör du en bra contentplanering

Att planera och ta fram relevant innehåll vecka för vecka kan vara en utmaning som många kan känna igen sig i. Men att löpande ta fram idéer till alla dina kanaler blir lätt en huvudvärk som kostar både tid och risk att du missar potentiella guldkorn.  Här får du våra tips på hur du tar fram en skarp contentplanering som hjälper dig att nå fram med relevant och engagerande innehåll!

1. Skapa en contentkalender

Det finns flera alternativ till hur och var du planerar aktiviteterna till dina kanaler. Allt från att skapa en Trello board, till att upprätta en specifik Google kalender eller skapa en Google spreadsheet. Tänk på att du kan använda dig av olika alternativ, exempelvis en spreadsheet för din övergripande contentplanering och särskilda appar eller tjänster för mer kanalspecifik planering av content. Exempelvis kan du vilja ha en visuell planering av ditt flöde på Instagram med appar så som Plann, Preview eller Planoly. Här finns många alternativ baserat på dina behov!  

Att tänka på:

  • Vilka ska jobba med contentkalendern? Se till att alla parter har behörighet, och att ni kan arbeta med den så som tänkt.
  • Vilken funktion ska kalendern ha? Ska ni även kunna dela och granska innehåll? Kanske även schemalägga? Välj det alternativ som matchar era behov och ert arbetssätt bäst.
  • Budget? Gratis är gott och det finns många möjligheter att skapa en bra innehållsplanering och ett arbetssätt utan betalkonton. Men har du större krav på plattform, administrerar stora konton och där många parter är involverade kan det krävas en mer sofistikerad betaltjänst, som exempelvis Sprout Social.
Exempel på grundläggande planering i Google Calendar. Källa: Social at Edu

2. Utgå från en content-strategi

En contentplanering bör alltid utgå från sin content-strategi. Det är också en anledning till att skapa en kalender framför att löpande planera och ta fram sitt innehåll. Kalendern ger en bra överblick med möjlighet att kvalitetssäkra den övergripande planeringen. 

3. Gör en content audit

Hur ofta ska ni publicera? Och i vilka kanaler? Och i vilket format? Det bästa ni kan göra är att börja med en content audit för att utvärdera ert arbete bakåt och sätta en bra plan framåt. Se till att ni håller den frekvensen ni väljer för ert innehåll – det skapar en tydlighet hos mottagaren i vad man kan förvänta sig från er och ert konto.

Läs “5 vanliga misstag företag gör i sin kommunikation

4. Planera in viktiga händelser

När du har valt ett format som passar dig är det dags att se över själva planeringen av innehåll. Det första du kan börja med är att se över viktiga händelser som är relevanta för er och hur ni kan skapa innehåll runt händelserna.

Du kan börja med att fylla i följande:

  • Nationella och internationella högtider (ex Påsk, Midsommar, Julafton, Kinesiska nyåret)
  • E-handelshelger (ex Singles Day, Black Friday)
  • Relevanta temadagar (ex Internationella kvinnodagen, Våffeldagen, Earth Hour)
  • Relevanta sociala medier dagar (ex Eat ice cream for breakfast day, National lookalike day, Best friends day – notera relevanta taggar!)
  • Branschspecifika dagar (ex mässor och konferenser)
  • Kulturella dagar (ex filmpremiärer, festivaler, konserter, utställningar)
  • Sportevents (ex OS premiär, Champions League final)
  • Företagsspecifika dagar (unika händelser för ert företag som kampanjer och samarbeten)

5. Övrigt innehåll

När du planerar övrigt innehåll är det bra att du tar hänsyn till vad som fungerat bakåt. Tänk på att du i viss mån kan återanvända det innehåll som tidigare levererat, och även skapa nytt i linje med detta. Kanske finns det befintligt material men som skulle må bra av att uppdateras? User Generated Content (UGC) är inte heller att glömma. En studie av Stackla visar att det är 2,4 gånger mer troligt att använder ser UGC som autentiskt jämfört med innehåll skapat av företagen själva!

6. Planera utförandet

Nu har du en tydlig överblick med de viktigaste händelserna för ert företag över året.  Då är det dags att fundera på innehållet. Vilket typ av content ska ni använda er av? Till vilka kanaler? Och vad ska det fylla för syfte? Se till att ni skapar den contentmix ni tänkt, att ni får en bra frekvens och att er planering ligger i linje med er content-strategi. Fundera på hur ert innehåll ska förmedlas för att få ökad synlighet, relevans och högt engagemang.

Läs “8 effektprinciper – så skapar du effektivare kommunikation

7. Var flexibel

Så, nu kan vi luta oss tillbaka och bara publicera efter planeringen? Nej, inte riktigt. För att få ett relevant innehåll är det fortfarande viktigt att du är uppmärksam på saker som sker i omvärlden. Det är jättebra att ni nu har en planering att utgå ifrån, men missa inte relevanta tillfälligheter och händelser med hög potential. Du kanske minns Norwegians “Brad is single” kampanj? Eller IKEAs svar på Balenciagas påsväska? Se därmed till att det finns en viss flexibilitet i er planering och att ni tar vara på de möjligheter som förses.

Behöver du hjälp med contentplanering?

Vi på Anegy hjälper gärna er att ta fram en contentplanering för ert företag. Ta kontakt med mig eller någon av mina kollegor så ser vi till att skapa både en content-strategi, audit och kalender i det format som passar er!

Kim Olofsson
SEO-  & Contentspecialist

Fyll i din mail för att få en gratis analys av dig instagram.

KOMMANDE UTBILDNINGAR