Google Search Consoles 3 viktigaste funktioner

Vill du komma igång med Google Search Console? Verktyget bjuder på flera användbara funktioner för den som arbetar med SEO. Här tar vi oss en närmare titt på de tre viktigaste. Sist bjuder jag på några smarta Search Console-tips!

Vad är Google Search Console?

Google Search Console är ett gratis verktyg från Google som ger dig värdefull information om din webbsida och hur dina besökare hittar dit via sökmotorn. Google Search Console är för dig som jobbar med SEO ett viktigt verktyg då du kan få reda på saker som:

  • Vad dina besökare söker på innan de landar på en specifik landningssida.
  • Vilka sökningar på Google som ger dig mest organisk trafik.
  • Om dina sidor indexeras och därmed kan listas i Googles sökresultat.
  • Om Google har problem att genomsöka enskilda sidor.
  • Om dina besökare som kommer från Googles sökresultat främst använder mobil, tablet eller dator.

Verktyget erbjuder flera värdefulla funktioner, varav tre av dem kommer vi bekanta oss mer med nu!

1. Lägg till och ta bort sitemap

Om du precis lagt till din domän i Google Search Console så är mitt första tips till dig att direkt ladda upp webbsidans sitemap. En sitemap, eller webbplatskarta på svenska, är en XML-fil som listar alla sidor på din sajt och kan liknas vid en slags innehållsförteckning. Filens viktigaste funktion är att den gör det enklare för sökmotorer som Google att upptäcka alla sidor. Om du har en väldigt stor webbsida så är en sitemap bra att ha så att sökmotorerna inte missar några viktiga sidor.


Genom att lägga till webbsidans sitemap i Search Console gör du den mer tillgänglig för Google. Det är extra viktigt att göra detta efter en sajtmigrering eller om din webbsida är helt ny så att dina sidor kan börja synas i det organiska sökresultatet.

Hur lägger jag till sitemap i Google Search Console?

Att lägga till din sitemap i Google Search Console är enkelt. Följ nedanstående tre steg:

  1. Klicka på Webbplatskartor (Sitemaps) i menyn till vänster. 
  2. I textfältet under “Lägg till ny webbplatskarta” (Add new sitemap) klistrar du in ändelsen på URL:en till din sitemap. Om URL:en ser ut så här: din-webbsida.se/sitemap.xml , klistra då in /sitemap.xml.
  3. Klicka därefter på skicka (submit) och du har precis lagt till din sitemap till Google Search Console!

Din sitemap ser du listad under “Inskickade webbplatskartor” (submitted sitemaps) tillsammans med information när den senast lästes av Google, status, datum när du la till den och antalet sidor som listas i den.

2. Se vilka sökord som levererar mest organisk trafik

En av de mest användbara funktionerna som jag använder dagligen finner du under Resultat (Performance). I rapporten ser du vilka sökord som din sajt syns på i Googles sökresultat och vilka som drivit organisk trafik. Det vill säga, vad dina besökare sökt på innan de hamnat på din webbsida.

Dessutom ger rapporten dig värdefulla insikter om antal klick, exponeringar/impressions, klickfrekvens/Click Through Rate (CTR) och genomsnittlig position/average positions på enskilda landningssidor, sökord eller enheter. Perfekt när du ska utvärdera ditt SEO-arbete!

3. Granska dina webbadresser

Ett smidigt sätt att testa att dina webbadresser kan indexeras av Google är att använda sig av Search Consoles funktion Granskning av webbadresser (URL inspection). Det gör du enkelt genom att klistra in sidans URL i sökfältet högst upp i verktyget. Search Console levererar direkt en rapport om sidan finns tillgänglig för Google. 

Om sidan kan indexeras av Google finner du mer information om när sidan senast genomsöktes under Täckning.

Om sidan inte kan indexeras så får du upp felmeddelandet “Webbadressen finns inte på Google”. Ta del av mer information om varför sidan inte finns i Googles index under Täckning och vad du behöver åtgärda innan sidan kan bli synlig i sökresultaten.

Smarta Google Search Console-tips

Avslutningsvis vill jag dela med mig av två smarta Search Console-tips. Tipsen hjälper dig upptäcka potential för din webbsida som kan öka din organiska trafik.

Hitta high impression sökord!

Genom att studera rapporten under Resultat (Performance) kan du upptäcka sökord med hög sökvolym. Ta en titt på de sökord i rapporten där du fått mycket exponeringar/impressions. Får din webbsida många exponeringar på ett sökord där du rankar på kanske fjärde, femte eller sjätte sidan i sökresultaten? Då är det en indikation på att sökordet eller sökfrasen har en hög sökvolym. Om det är ett relevant sökord för din webbsida kan det vara värt att skapa eller optimera en landningssida mot det nyfunna sökordet.

Utnyttja länkkraften!

Bekanta dig med funktionen Länkar (Links). I länk-rapporterna kan du ta del av information om vilka sidor som fått flest interna och externa länkar. Ur Googles perspektiv kan dessa sidor ses som dina starkaste och om det finns andra sidor som du vill boosta är det dessa sidor du ska länka internt från. Läs mitt tidigare blogginlägg för att lära dig mer om vikten av internlänkning.

Vill du lära dig mer om Google Search Console och andra SEO-verktyg? Då kan vår SEO-utbildning vara något för dig! Håll utkik efter nästa heldagskurs eller kontakta oss för ett skräddarsytt upplägg för ert företag.

Joanna Warnestad Anegy

Joanna Warnestad
SEO-specialist

Vill du ha en gratis
SEO-analys?

Fyll i dina uppgifter så skickar vi en analys med massa värdefull data.

Vill du gå vår SEO-utbildning?

Läs mer och anmäl dig till nästa heldagskurs!