Länka internt och boosta viktiga sidor

Har du en strategi för hur du länkar internt? Internlänkning kanske är den mest underskattade delen av SEO-arbetet. Trots detta har interna länkar en viktig roll och jag ska nu bena ut varför och hur du kan boosta dina viktigaste sidor till bättre placering i sökresultaten.

Länkar är ett komplicerat ämne inom SEO som kan vara svårt att greppa för såväl nybörjare som för dem med mer erfarenhet. Främst brukar diskussionen om länkar handla om arbetet off-page, där link building och anskaffning av backlinks ofta får stå i rampljuset. Backlinks, som är externa länkar från andra domäner, har länge varit en snackis och det finns flera olika länkstrategier för hur man kan få andra domäner att länka till just din webbsida.

Det pratas desto mindre om hur viktigt interna länkar är.

Interna länkar är länkar som skickar besökaren och sökmotorer vidare till en annan sida på samma domän. Om den interna länkningen sköts på rätt sätt kan din webbsida på lång sikt prestera bättre i Googles sökresultat och driva mer organisk trafik, vilket är exakt vad vi vill åstadkomma med SEO!

Jag tänker nu damma av och lyfta fram detta något bortglömda ämne. Jag förklarar varför interna länkar är så viktiga och hur du kan arbeta med internlänkning on-page.

Varför är interna länkar viktiga?

Det finns flera anledningar till varför du behöver ta kontroll över din internlänkning. Hur du länkar internt kan påverka:

  • Användarvänligheten
  • Din placering i Googles sökresultat
  • Hur Google ska hittar och indexerar dina sidor.

Gör det lättare för besökare och Google att navigera

Först måste vi nämna den mest uppenbara anledningen till varför man bör länka internt och det är för att göra det enklare för besökare att navigera på webbsidan. Detta gäller även såklart Google som får en bättre förståelse för hur din webbsida är uppbyggd.

Erbjud dina besökare en lättnavigerad webbsida och du gör det enklare för dem att hitta relevant innehåll som de söker. Logisk navigering är inte bara viktigt för SEO utan även för användarupplevelsen. Intresserad av att lära dig mer om hur SEO påverkar UX och tvärtom? Läs då min kollega Sabines blogginlägg om synergierna mellan SEO och UX.

Hjälper Google att hitta alla sidor

Oftast kan Google själv hitta och indexera alla sidor på din domän men ibland kan sökmotorn behöva lite hjälp på traven. Om du har en stor mängd olika sidor kan det leda till att Google bara indexerar en del av dem. Det kan också vara extra klurigt för Googles spindlar att hitta sidor som ligger långt ner i strukturen eller om sidan inte har några länkar som pekar mot den. Sådana sidor brukar kallas för “Orphan pages”.

Försök därför att alltid intern länka till alla sidor som du vill att Google ska indexera. Detta är extra viktigt om din webbsida inte har en sitemap.

Ta tillvara på länkkraften från refererande domäner

Den tredje anledningen, och kanske den mest intressanta, handlar om att du vill ta tillvara på länkkraften från arbetet med link building.

On-page arbetet hänger direkt ihop med off-page link building. När du lyckats få X antal domäner att länka till din webbsida så betyder inte det att arbetet är klart och att du kan lägga dig på soffan och se den organiska trafiken strömma in. Först måste du ta tillvara på den länkkraft som kommer från refererande domäner. Detta gör du med hjälp av interna länkar som fördelar länkkraften till de sidor som är viktigast för dig så att de får mer auktoritet.

Viktigt att tänka på är att länkarna måste vara dofollow. Om den interna länken är nofollow skickas inte någon länkkraft vidare. En del plugins kan sätta nofollow automatiskt på länkar. Se därför efter i källkoden så att dina länkar inte är taggade med rel=”nofollow”.

Hur kan jag arbeta med internlänkning?

Nu när du har koll på varför interna länkar är så viktiga så börjar det bli dags att ta reda på hur man kan arbeta med dem. Hur ska vi tänka? Och vilka verktyg kan hjälpa oss ta reda på vilka sidor vi internt bör länka från?

Ankartexter

Det är viktigt att välja rätt ankartext, oavsett om det är en intern eller extern länk. Ankartexten är texten som besökaren ser som klickbar. Sträva efter att skapa en naturlig ankartext som även är relevant för sidan den länkar till. Av samma anledning vill du alltid undvika att använda “klicka här” eller “läs mer” som ankartext. Försök också att variera texten eftersom det kan uppfattas som spammigt om samma ankartext alltid återkommer.

Om du länkar till samma sida flera gånger på en enskild sida så kommer Google endast räkna med den första versionen av ankartext. Det gör det extra viktigt att se över hur du länkar internt på sidan, så att du kan vara säker på att Google räknar med den rätta varianten.

Bestäm vilka sidor som är dina viktigaste

Vilka sidor är de viktigaste på din webbsida? Driver du en e-handel kanske det är utvalda kategorisidor där du listar produkter. Till dessa sidor vill du såklart länka till så mycket som möjligt för att ge dem mer länkkraft och därmed mer auktoritet. Det är alltså bättre att fördela länkkraften jämnt mellan färre och viktigare sidor än att alla sidor ska få dela på lika mycket länkkraft.

Är det dina viktigaste sidor som får mest länkkraft via interna länkar? Detta kan du ta reda på med hjälp av verktyget Google Search Console. Under “Länkar” får du information om vilka av dina sidor som får ta del av mest kraft från interna och externa länkar.

Ta reda på vilka sidor som har mest länk-auktoritet

När du har klart för dig vilka sidor som är dina viktigaste så vet du också till vilka sidor som du vill ge mer länkkraft. Då är nästa steg att ta reda på vilka av din sidor som har mest auktoritet som du kan intern länka från för att ge mer kärlek till de sidor som du vill prioritera.

Ett sätt att göra detta på är att använda dig av verktyget Ahrefs. Ahrefs är ett fantastiskt verktyg som ger värdefull information om hur du och dina konkurrenter arbetar off-page. Från rapporten “The best pages by backlinks” får du en lista med de sidor på din domän som har fått flest och bäst backlinks. Dessa sidor är också de som fått ta del av mest länkkraft och härifrån är det ett gyllene läge att internt länka vidare till dina prioriterade sidor.

Är du intresserad av att läsa mer om hur grymt Ahrefs är? Grotta då ner dig blogginlägget om Ahrefs avändbara funktioner.

Frågor på det?

Jag hoppas att du nu fått en ordentlig inblick i varför interna länkar är så viktiga och att du nu kan påbörja en strategisk plan för internlänkning. Har du frågor eller bara är intresserad av att nörda ner dig mer i ämnet är du mer än välkommen att kontakta mig!

Joanna Warnestad
SEO-specialist

Vill du ha en gratis
SEO-analys?

Fyll i dina uppgifter så skickar vi en analys med massa värdefull data.

Vill du gå vår SEO-utbildning?

Läs mer och anmäl dig till nästa heldagskurs!