Google Adwords: Köp inte bara ord – Köp kvalitet

”Vilka ord borde vi köpa?” ”Vilka ord köper vi?” ”Ska vi köpa många eller få ord?” ”Vilka ord köper våra konkurrenter?”

Om ni arbetar med Google Ads eller har någon som gör det åt er så har någon av dessa frågor säkert varit på tapeten både en och sjutton gånger. Vi undrar dock när ni senast frågade ”hur ser vårat kvalitetsresultat ut?” eller ”hur relevanta är våra annonser?” eller varför inte ”är våra annonstillägg uppdaterade?” – Förmodligen är det inte lika nyligen.

Det här är nämligen en av de första sakerna som annonsörer märker när de börjar arbeta med SEM (Search Engine Marketing). Det är en otrolig fokus på ord (och buden!) men få är lika intresserade av de ”mjuka delarna” så som relevans eller hur kunder svarar på annonsernas innehåll.

Varför är relevans och kvalitet viktigt?

Annonser med hög relevans och kvalitet bidrar i regel till lägre klickkostnader, bättre synlighet och minskad bounce på sajten men trots det ligger fokus ofta kvar på sökorden.

Att arbeta aktivt med kvalitén i sina annonser är inte svårt eller för den delen särskilt tidskrävande. Det som däremot kan vara lite svårt, speciellt för någon som är ny med att jobba med Google Ads, är att förstå och avgöra vad kvalitet är och vad som faktiskt premieras i sökresultat. Det går att läsa på om det i Googles hjälpavsnitt men det är befogat att påstå att det inte alltid är det enklaste.

Hur kan jag lära mig mer?

Anegy arrangerar den otroligt populära Anegy Breakfast Club. Under dessa utbildningstillfällen tas tillfället i akt att prata om allt mellan himmel och jord inom SEO, SEM, SMM, CM med mera. Bland annat best practices för sökordsanalys och hur man med relativt enkla medel kan förbättra resultaten från sina kampanjer genom att fokusera på mer än bara vilka ord man köper.

Seminariena vänder sig till alla som vill komma igång och behöver stöttning inom digital marknadsföring, likväl de som hållit på ett tag men kanske vill ha lite tips på hur de kan arbeta mer med kvalitet. Vi kommer bland annat prata om:

  • Varför namnkonventioner är viktiga och hur de underlättar alla aspekter av arbetet med Google Ads, social media ads och SEO.
  • Hur man ska tänka kring valen av sökord.
  • Hur man skriver rubriker och innehåll för att få ut det mesta av sina sökord.
  • Hur kvalitetsresultat faktiskt fungerar och hur man kan påverka det.
  • Ett enkelt sätt att strukturera kampanjer för att få ett försprång på kvalitetsresultatet.
  • Vad annonstillägg är och hur man arbetar med dem.

För att sätta allt i perspektiv kommer används exempel från våra egna arbeten med Anegys kunder.

Vi på Anegy hoppas att vi ses den på Anegy Breakfast Club och att det blir fler och fler som värdesätter och skapar relevant innehåll i annonser, landningssidor och i Googles egen SERP med hög kvalitet!

Håll utkik och anmäl dig till Anegy Breakfast Club!

Behöver ni extra stöttning och utbildning? Kontakta våra digitala specialister som arbetar med allt från punktinsatser, löpande optimering och utvärdering till utbildning internt hos er!

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *