6 sätt att öka öppningsfrekvensen på nyhetsbrev

Det är ingen nyhet att det blir svårare och svårare att övertyga mottagare att öppna nyhetsbreven, då konkurrensen ökar för varje dag som går. Den trista sanningen är att majoriteten av nyhetsbreven markeras som lästa eller i värsta fall hamnar i papperskorgen innan mottagaren ens öppnat dem. Mottagarna är selektiva och svårflörtade när de väljer vilka de ska öppna.

Så hur ska man bära sig åt för att övertyga sina mottagare att öppna utskicken? Här är en tipslista med 6 sätt för att öka öppningsfrekvensen på era nyhetsbrev, häng på!

1. Skriv en genomtänkt ämnesrad

Ämnesraden är det första mottagaren ser i inkorgen. Med andra ord är en genomtänkt och lockande ämnesrad A och O för att öka öppningsfrekvensen på nyhetsbrev. Även om det är av största vikt att lägga tid på att skapa bra innehåll i nyhetsbrevet, så spelar innehållet ingen roll om inte ämnesraden lockar läsaren att faktiskt öppna mailet.

Här är några snabba tips på vad du ska tänka på när du skriver ämnesraden:

Vad ska en bra ämnesrad innehålla?

  • Teaser – Låt ämnesraden agera som en teaser på innehållet i nyhetsbrevet. Använd gärna 1–2 nyckelord hämtat från innehållet i texten i din ämnesrad, men berätta inte allt innan läsaren öppnat.
  • Lagom längd – Kom ihåg att en ämnesrad ska vara max 50 tecken för att den inte ska kapas, överskrid inte det!
  • Frågor – Ställ gärna en fråga i ämnesraden som väcker tankar hos läsaren. Om nyhetsbrevet ska handla om ert utbud av vitaminer kanske en ämnesrad som lyder: ”Får du i dig alla vitaminer som din kropp behöver?” är mer intresseväckande än ”Vårt utbud av vitaminer”.
  • FOMO – Använd ord i ämnesraden som skapar en brådskande känsla. Om ämnesraden innehåller incitament att öppna nyhetsbrevet, som till exempel ”bara idag”, ”tidsbegränsat erbjudande” eller ”Endast 4 platser kvar till…”, så ökar rädslan för mottagaren att gå miste om något – samtidigt som öppningsfrekvensen ökar!

Vad ska en ämnesrad inte innehålla?

  • Versaler och utropstecken – Hur mycket vi än vill skrika ut att mottagarna ska klicka på nyhetsbrevet så är det inte mer lockande att klicka även om en ämnesrad är: ”KLICKA HÄR VI HAR 50% REA SKYNDA FYNDA!!!!!”. Det riskerar snarare att ge motsatt effekt. Använder man versaler och utropstecken kan man i värsta fall råka trigga spamfilter, resultatet av det är att man inte ens når fram till mottagarna utan hamnar automatiskt i skräpposten.
  • Modifierad sanning – Skriv inget ni inte kan hålla bara för att öka öppningsfrekvensen. Hur sugna ni än är på att spä på sanningen lite, så försök motstå. Om man överdriver i ämnesraden om vad som finns i nyhetsbrevet för att få högre öppningsfrekvens så ökar man istället risken för att göra mottagaren besviken. Och vad gör besvikna mottagare? De avanmäler sig från nyhetsbrevet…

2. Skriv en preheader som sticker ut

En genomtänkt preheader är en viktig del som kommer ha påverkan på din öppningsfrekvensen av nyhetsbrevet. Preheadern är alltså inte ett tillfälle för er att upprepa ämnesraden, utan används mest effektivt som en möjlighet till att addera till ämnesraden och ge läsaren ännu ett incitament till att klicka på ditt nyhetsbrev.

Vad är en bra preheader?

  • Lagom lång – Likt ämnesraden så ska preheadern inte vara mer än 150 tecken, då kan texten kapas.
  • Brygga mellan ämnesrad och innehåll – Preheadern ska vara en spännande uppföljare på ämnesraden och skapa en naturlig övergång till innehållet i nyhetsbrevet. Läsaren ska känna att de vill veta mer!
  • Sammanfattande – Använd preheadern som en kort sammanfattning av vad som lurar i nyhetsbrevet, utan att avslöja för mycket, men ändå nog mycket för att skapa ett intresse av att öppna och läsa vidare.
ämnesrad och preheader i nyhetsbrev

3. Skicka ut nyhetsbrevet vid rätt tidpunkt

Vi är många som har testat att googla ”Vilken tid ska man skicka nyhetsbrev” med avsikten att hitta den ultimata tiden att göra utskicket på för att få en så hög öppningsfrekvens som möjligt. Problemet är bara att det inte finns någon universal tid för alla som går att efterfölja för att garantera att fler öppnar. Om det hade funnits det så hade alla givetvis skickat samtidigt. Frågan ni ska ställa er själva är:

”När vill vår målgrupp ha sina nyhetsbrev?”

Den bästa tiden kommer inte vara densamma som för alla, ni måste utgå från er målgrupp. Består målgruppen av B2B kunder så läser mottagarna förmodligen mailen under arbetstid, medan B2C kunder läser sin mail under tidiga morgnar, kvällar eller lunchraster. Håll koll på din målgrupps rutiner och utgå från den.

4. Personifiera nyhetsbrevet

Genom att lägga ned tid på att lära känna våra mottagare så kan vi skapa mer personifierade nyhetsbrev, vilket resulterar i ökad öppningsfrekvens av nyhetsbrevet. Lägg ner lite extra tid på att skicka ut enkäter eller ställa frågor via era sociala medier för att bättre förstå er målgrupp och vad de förväntar sig av ert innehåll. Det är omöjligt att skapa innehåll som går hem hos varje enskild individ, men genom att ställa några enkla frågor till er målgrupp så blir det enklare för er att skicka rätt innehåll till majoriteten. Ju mer ni vet om dem desto mer personifierade kommer nyhetsbreven vara för varje mottagare.

När man har byggt upp en maillista och kommit igång med utskicken av nyhetsbrev så kan man successivt börja segmentera utskicken av nyhetsbreven efter demografi, geografi och tidigare köp. Ju personligare nyhetsbreven är desto högre öppningsfrekvens, eftersom innehållet blir mer pricksäkert.

Tre saker du bör veta om er målgrupp:

  • Vilka problem har era mottagare som ni kan lösa?
  • Vad har mottagarna för förväntningar på era utskick? Vill de ha utskick om vårens nyheter, när ni gör intervjuer med influencers eller vill de ta del av era butiksaktiviteter?
  • Vilka värderingar har era mottagare? Vad gillar de och vad gillar de inte?

5. Håll maillistan uppdaterad

För att få rättvisa siffror på hur öppningsfrekvensen ser ut för nyhetsbreven så ska maillista för utskicken uppdateras frekvent. Man bör kontinuerligt se över sin email-lista för att rensa ut personer som inte öppnar nyhetsbreven men också för att försäkra dig om att du inte betalar för mailutskick som aldrig kommer fram på grund av till exempel felstavade adresser eller personer som bytt mailadress.

Om man fortsätter skicka ut mail som studsar tillbaka riskerar man dessutom att bli spam-märkt, vilket resulterar i att era utskick direkt hamnar i skräpposten hos era mottagare. Skapa en rutin där ni går igenom mail som studsar tillbaka eller inte blir lästa.

6. A/B-testa alltid

En sista rekommendation är att alltid A/B-testa era nyhetsbrevet. Det spelar ingen roll hur bra ni tycker att ämnesraden, preheader eller tiden för utskicken är om ni inte har belägg för det. Det är nämligen inte ni utan era mottagare som bestämmer vad som är bra eller inte, och det visar sig genom att ni testar er fram.

Att A/B-testa nyhetsbrev tar lite tid, men det är mödan värt. Ett tips är att segmentera er email-lista i 2–3 olika grupper för att kunna mäta vilken av grupperna som ger högst öppningsfrekvens.

För att öka öppningsfrekvensen för nyhetsbrev bör du framförallt A/B-testa två saker; ämnesraden och tiden för utskick.

A/B-testa ämnesraden

Ha som rutin att alltid AB-testa ämnesraden genom att skicka ut olika formuleringar i ämnesraden för samma nyhetsbrev. Jämför sedan vilken ämnesrad som var mest intressant och ta med er den kunskapen för framtida nyhetsbrev för att möjliggöra en ökad öppningsfrekvens på kommande nyhetsbrev med liknande innehåll.

A/B-testa tiden för utskick

Avsätt tid för att skicka ut nyhetsbrevet vid olika tidpunkter och för att kunna mäta vilken tid som resulterade i högst öppningsfrekvens. En idé är att göra utskick (med samma nyhetsbrev) till en grupp under förmiddagen, en under eftermiddagen och en annan under kvällen. Om era kunder är både B2B och B2C är det klokt att dela upp dem var för sig för att få ett så rättvist resultat som möjligt.

Sammanfattning

  • Tänk igenom er ämnesrad, den ska vara så lockande att man inte vill missa vad som möjligen döljer sig bakom den.
  • Använd er preheader som en förlängd arm av den korta ämnesraden och skapa fler incitament till att vilja öppna nyhetsbrevet.
  • Skicka ut nyhetsbrevet när er målgrupp vill ha det.
  • Ta reda på vad nyhetsbrevet ska innehålla för att fler ska vilja öppna det.
  • Uppdatera er maillistan för att spara tid och pengar, skicka inte till de som inte vill ha ert nyhetsbrev eller till email-adresser som inte ens mottar nyhetsbrevet.
  • A/B-testa ämnesraden, preheadern och tid för utskick för att vara så mitt-i-prick som möjligt.

Hjälp med nyhetsbrev?

Känner ni er osäkra på hur ni ska komma igång med era utskick? Eller är ni igång men känner att ni inte får de resultat som ni eftersträvar? Tveka inte på att kontakta oss. Vi på Anegy är experter med lång erfarenhet av email-marketing och kan hjälpa er i allt från uppstart av email-marketing, lägga upp strategier, KPI:er till att skapa målgrupper, optimera innehållet och analysera resultatet.

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *