5 tips för att skapa bättre Facebook-annonser

Copy och creatives är något som ständigt är aktuellt inom digital annonsering – inte minst i takt med att konkurrensen på Facebook och Instagram hårdnar för varje dag som går. Din annonstext och ditt bildmaterial är av avsevärd betydelse för att få dina annonser att sticka ut från mängden och få folk att konvertera. För er som sett serien Mad Man så är jag kanske ingen Don Draper, men har arbetat nära flera copywriters och dragit lärdom av många A/B-annonstester. Därför delar jag med mig av några av mina bästa tips för att du ska kunna effektivisera dina annonser och öka din konvertering.

1. Väck intresse!

När det kommer till att väcka uppmärksamhet med sina annonser är det först och främst viktigt att förstå hur användarbeteendet på Facebook och Instagram ser ut. Som du säkert själv känner igen scrollar de flesta snabbt igenom flödet för att ibland stanna upp vid en bild eller video som sticker ut från mängden. Om användaren är fortsatt intresserad så läser personen först rubriken, sedan beskrivningen och sist annonstexten.

Det är alltså initialt bilden som måste väcka intresse hos användaren för att personen ska ge annonsen en vidare chans. Men hur gör man då detta?

Använd färgen röd

Det finns flera olika tekniker för att fånga användarens uppmärksamhet. Ett sätt är att använda sig av färger. I en artikel från Ad Espresso framgår att färgen röd lämpar sig bäst för att väcka intresse eftersom den får dina hjärnceller mest upphetsade. Vidare sägs i artikeln att en subtil användning av färgen röd mot en kontrasterande bakgrund är att föredra för att personer ska hinna uppmärksamma annonsen, greppa kärninnehållet, och få din produkt att sticka ut.

facebook-annons med röd färg


Använd en splash i en annan färg!

Ett annat enkelt men effektivt sätt är att lägga på en splash i en annan färg som kontrasterar bilden, med ett erbjudande som lyfts fram. Finns inget erbjudande tillgängligt går det också att framhålla t.ex. USP:ar eller ett Call-to-Action, även fast detta generellt sett utifrån egna A/B-tester, inte brukar prestera lika bra som ett erbjudande.

Skapa ögonkontakt

Sist men inte minst bör du dra nytta av den psykologiska effekt som gör att vi människor söker ögonkontakt med andra personer. Genom att använda sig av ansikten i dina Facebook-annonser kan du automatiskt få användaren att stanna upp och titta på din annons, för att sedan avgöra om den är tillräckligt intressant att klicka på. Låter det märkligt? Visst kanske, men det är något som verkligen fungerar.

2. Använd emojis

Det kan tyckas löjligt, men användandet av emojis i Facebook-copy har väldigt ofta en positiv påverkan på klickfrekvensen (CTR). Jag kan inte säga med säkerhet vad det beror på, men en kvalificerad gissning är att emojis gör innehållet lättare att relatera till då många använder det i vardagliga konversationer i chattappar, SMS och så vidare. Således, om ni inte använder er av emojis i er annonscopy idag, så är det dags att testa!


3. Kort vs. lång copy?

Debatten kring kort kontra lång copy är hetlevrad och det
finns inget enkelt svar på vad som fungerar bättre generellt sett. Jag själv
ställer mig något frågande till Facebooks egen officiella rekommendation som uteslutande förespråkar kort copy. Baserat på resultatet av mina egna A/B-tester har jag funnit att lång copy ofta fungerar bättre när det rör sig om en mer typ av banbrytande produkt eller tjänst som inte är så kommersiell, och då man riktar sig till en mindre medveten målgrupp som befinner sig högre upp i köpfunneln. Hur många kände exempelvis till konceptet med att få råvaror och recept levererade direkt hem till dörren för tio år sedan? En tjänst som Linas Matkasse då började erbjuda och som då hade lämpat sig bra för lång copy för att mer ingående kunna förklara hur tjänsten fungerar. Å andra sidan, om det är en kommersiell produkt som alla känner till, låt säga Apples iPhone-hörlurar, då är det ofta tillräckligt med ett bra erbjudande som lyfts fram i annonstexten för att få folk att köpa. Dessa slutsatser stöds också av en artikel från Copyhackers som publicerades för ett tag sedan.

4. Social proof

Social proof är ett psykologiskt fenomen där vi människor i situationer av osäkerhet, ofta förlitar oss på andra personer i vår omgivning så som influencers, familj och vänner, för att fatta rätt beslut. Det finns olika typer av social proof, och därmed flera sätt att använda sig av detta i sin Facebook-annonsering.

Vanligt är att lyfta fram testimonials från en kändis/influencer eller en helt vanlig nöjd kund. Andra sätt är att berätta hur många kunder som redan använt produkten eller tjänsten, eller att uppvisa någon typ av certifiering från en auktoritär organisation i din bransch, t.ex. ”Trygg E-handel” för nätbutiker som säljer varor och tjänster på nätet.

5. Fear of
missing out (FOMO)

Fear of missing out (FOMO) handlar inom marknadsföring om att
spela på den medfödda rädslan vi alla människor har av att gå miste om en
möjlighet. Formuleringar som ”Tidsbegränsat erbjudande!”, ”Sista chansen!” och ”Köp idag!” är alla exempel på FOMO, vilket syftar till att skapa en känsla av att det är bråttom att agera. Förutom att framkalla handling hos kunden genom att påtala att det är ont om tid att ta del av ditt erbjudande, fungerar det ofta också bra att poängtera att det råder brist på en produkt eller tjänst. Det kanske kändaste exemplet är vid bokning av flygbiljetter, där bokningssajten mer än gärna vill påtala att det just nu endast finns X antal flygstolar kvar till destinationen som du vill resa till.

För e-handlare kan samma taktik användas genom att visa att det endast finns ett fåtal produkter kvar i varulager.

Här ovan hittar ni ett av mina favoritsätt att använda FOMO på, nämligen att skapa en countdown, där man i sin Facebook-annons visar hur många dagar och/eller timmar det är kvar av sitt erbjudande.

Dags att testa!

Förhoppningsvis har dessa tips inspirerat till några idéer på hur du själv kan använda ovan nämnda best practices i din egen annonsering för att skapa ännu bättre annonser som konverterar.

Vill du ha hjälp med din Facebook-annonsering? Hör av dig till oss så bollar vi gärna mer kring hur vi på Anegy kan bistå just ert företag.

Får du inte nog av Copy? Läs gärna “13 SEO tips för copy-writers“.