Instagram har planerat en mängd nya verktyg och funktioner som kommer att lanseras under 2020. En del av funktionerna är redan på plats, såsom Facebook Shops men en del väntar fortfarande på lansering, bland annat annonsering för IGTV och Instagram Live Shopping.
Det kan vara svårt att hålla koll på alla nya funktioner så vi har skapat en lista med tre spännande nya funktioner för 2020!
1. Annonsering för IGTV
En av årets stora nyheter är att Instagram kommer att möjliggöra annonsering för IGTV som ett led i att stödja användare och varumärken som vill generera intäkter från videoinnehåll.
Enligt Instagram kommer funktionen till en början att lanseras och testas av en mindre grupp varumärken i USA, bland annat av möbeljätten IKEA, sportgiganten Puma och sminkmärket Sephora, men planen är att expandera globalt för fler användare och varumärken inom de kommande månaderna.
Instagram har meddelat att de kommer att testa och utveckla olika alternativ för annonsering för IGTV och de ser redan nu över möjligheten att hoppa över annonser, för att säkerställa att den nya funktionen fungerar för såväl användare som varumärken.
I takt med att Instagram fortsätter utveckla och lansera nya funktioner för IGTV bör ni se över er Instagram-strategi. Om ni väljer rätt här, kommer ni att kunna öka såväl räckvidd som försäljning på ett effektivt sätt!
Läs ”tre trender inom sociala medier 2020”
2. Instagram Guides
Äntligen! Instagram har lanserat ett nytt format för att dela textinnehåll – Instagram Guides. Den nya funktionen innebär att det kommer att bli enklare att ta del av tips, råd och recensioner från användare och företag.
Till en början var tanken att Instagram Guides skulle användas av reseindustrin, men i takt med att det nya coronaviruset spred sig över världen, ändrades fokus till innehåll rörande hälsa och välmående i syfte att erbjuda information till dem som på olika sätt påverkats av pandemin.
Instagram Guides kommer att ligga i en separat flik på användarens profil och samlar flera Instagram-inlägg med tips, kommentarer och råd på ett ställe. Bilder och videos som länkas i Instagram Guides kan antingen komma från användarens egen profil eller andras profiler på Instagram och genom att klicka på en bild eller video i Instagram Guide skickas användaren vidare till det ursprungliga inlägget.
När användaren tittar på en Instagram Guide kan denne se inlägg och videos som profilen tidigare har lagt upp tillsammans med tips råd och recensioner. Det går även att dela en Instagram Guide – i en story eller genom att skicka den till en vän.
Håll utkik efter Instagram Guides! Det är troligt att vi kommer att se att fler användare, organisationer och varumärken kommer att få tillgång till funktionen väldigt snart.
Tips! Låt Instagram Guides fungera som en försäljningskanal och ett stöd till er kundtjänst genom att lägga upp kreativt innehåll som berättar mer om era produkter med tips, råd och recensioner.
Läs ”Så skapar du innehåll i sociala medier som ger resultat”
3. Instagram Messenger Rooms
Det finns ett nytt sätt att samlas på Instagram: Instagram Messenger Rooms! För drygt en månad sedan lanserade Facebook Messenger Rooms, en funktion som gör det möjligt för användare på Instagram att skapa och gå med i gruppsamtal direkt i appen. Facebook ger sig därmed in i konkurrensen om videosamtal och tävlar mot de stora jättarna såsom Zoom, Google och Skype.
Funktionen ger användaren flera alternativ. Du ges möjlighet att skapa ett privat samtalsrum och bjuda in ett fåtal vänner genom att dela en länk, men du kan också skapa ett rum för en av dina grupper eller för ett event. Alla kan gå med i ett Messenger Room – användaren behöver inte ha en profil på Instagram eller Facebook för att använda verktyget.
Så, hur kan ni som företag använda Instagram Messenger Rooms på ett effektivt sätt? Skapa ett community genom att använda Messenger Rooms för att kommunicera med era kunder och låt era kunder kommunicera med varandra!
Läs ”Instagram-tävling? Tänk på detta!”
Inspireras av skönhetsmärket Glossier!
Glossiers Milky Jelly Cleanser föddes när kunderna delade med sig av sina hudvårdsrutiner, som ofta bestod av två olika produkter, på sociala medier. Glossier lyssnade och förenklade produkten genom att slå ihop två produkter till en.
Glossier använder Instagram till att lyssna på kundernas behov och på så sätt skapa nya produkter som löser ett problem. På så sätt har Glossier byggt upp ett community som andra skönhetsmärken bara vågar drömma om!
Nästa steg
Håll utkik efter de nya funktionerna och testa, testa, testa! Det finns stor potential för dig som företag med Instagrams nyheter under 2020.
Behöver du hjälp med Instagram? Vi hjälper dig! Från strategi och publicering, till annonsering.
0 kommentarer