Instagram-tävling? Tänk på detta!

Du har säkert scrollat igenom ditt flöde och sett budskapet “Tävling! Gilla och dela inlägget så har du chansen att vinna vår produkt”. Och kanske har du blivit nyfiken på att arrangera en själv? Tävlingar i sociala medier kan vara ett medel för att skapa engagemang, försäljning, få ökad räckvidd och varumärkeskännedom. Här får du mina tips på hur du planerar och utför en tävling på just Instagram med framgångsrika resultat!

Fyra frågor att besvara

För att få en framgångsrik tävling finns det en del pusselbitar du behöver få på plats. Jag rekommenderar att du planerar din tävling efter dessa fyra frågor:

  • Varför? Klargör varför du ska ha en tävling på Instagram. Syftet? Målet eller målen?
  • Vad? Bestäm vad för typ av Instagram-tävling du ska ha.
  • Hur? Klargör hur man deltar och hur man vinner.
  • När? Bestäm när tävlingen ska äga rum.

När du har ovanstående på plats blir det betydligt enklare att utvärdera din aktivitet. Jag hjälper dig här, steg för steg, att komma i mål med din tävling!

Se över ditt syfte med tävlingen

När du ska arrangera en Instagram-tävling är det viktigt att du vet ditt syfte. Ett utarbetat syfte hjälper dig att sätta tydliga mål för din aktivitet och underlättar uppföljningen för att svara på om tävlingen var lyckad eller inte. Så börja med att fundera på vad du vill att tävlingen ska uppnå. Är det kanske en utökad följarskara? Eller bredare varumärkeskännedom?

Best practises inför din tävling

Gör det enkelt att delta

En viktig aspekt när det kommer till tävlingar är att det ska vara enkelt att delta. Vare sig om dina deltagare ska interagera med dina inlägg eller lägga upp sina egna. Och detta gäller framförallt om du har ett räckviddsmål. Ett ökat engagemang i likes och kommentarer boostar dina aktiviteter på Instagram och du når ut till fler användare.

Tänk på att vinsten även måste motsvara det du begär i prestation. För höga krav kommer ge dig ett minskat deltagande.

Anpassa tävlingen efter Instagram

Oavsett var du arrangerar en tävling så måste du anpassa dig efter plattformen. Kanske självklart för vissa, för andra inte. Tänk på vilka funktioner som just Instagram erbjuder och hur man normalt använder dessa. Du bör alltså här tänka egna bidrag i form av bilder eller enklare video som inlägg eller händelse, alternativt interaktioner med din aktivitet som kommentarer eller delningar.

Utforma din tävling efter målgruppen

Tänk på att målgruppsanpassa din tävling. Det vill säga att du måste tänka på hur de använder plattformen och vad som krävs för att de ska delta i just din tävling. Att exempelvis uppmana användare att dela bild kan bli en svår utmaning om de är väldigt måna om hur deras profiler ser ut.

Priset ska motsvara prestationen

Snåla inte på priset, det ska vara värt att tävla! Prisets värde bör dock överensstämma med tävlingens krav på prestation. Ett tips är att koppla vinsten till företaget. Exempelvis är det mer relevant för ett företag som säljer heminredning att lotta ut en golvlampa än en resa. Risken finns annars att du som arrangör och ditt varumärke inte förblir Top-of-mind hos deltagarna längre än tiden som själva tävlingen pågår, då det inte finns en tydlig association mellan varumärket och vinsten.

Sprid ordet i övriga kanaler

Beroende på vad som lämpar sig för ditt företag och era kanaler, kan det vara värt att sprida ordet utanför Instagram. Troligen har ni inte exakt samma följare på era olika plattformar. Ni ökar därmed chansen att få fler deltagare och även nya följare. Två flugor i en smäll! Glöm för all del inte att länka till tävlingen.

Ett tips är även att skapa betalda kampanjer där ni kan för att säkerställa att aktiviteten når din tänkta målgrupp för tävlingen. Igen – tänk på syftet och utvärdera om det är värt pengen!

Testa och utvärdera innan du publicerar

Låt någon annan granska och testa din planerade tävling innan du publicerar. Be personen gå igenom villkoren för att tävla och se till att det är lätt att förstå hur man deltar. Ta tillfället i akt och finputsa på tävlingen så att du får maximal effekt.

Följ lagar och regler

Kanske inte det roligaste avsnittet, men så viktigt. Tävlingar kan vara uppskattade aktiviteter och med bra avkastning om man gör det på rätt sätt. Så för att skydda varumärket och inte riskera att åka på böter eller få kontot avstängt, finns de en del riktlinjer att ta hänsyn till. Men misströsta inte, det är faktiskt lätt att göra rätt. Här går vi igenom Marknadsföringslagen, Spellagen samt Instagrams egna riktlinjer och policy för tävlingar.

Ge tydliga tävlingsregler och villkor

När du arrangerar tävlingar på Instagram så behöver du följa reglerna i Marknadsföringslagen. Det ska det tydligt framgå att det är en tävling och vem som är arrangör. All väsentlig information ska även lämnas vid själva aktiviteten. Med andra ord ska det även tydligt framgå vilka regler som gäller.

Till din tävling behöver du därmed upprätta tävlingsvillkor. Här ser du exempel på frågor som är bra att besvara i villkoren:

  • Hur ser uppgiften ut?
  • Hur många bidrag får man delta med?
  • Hur länge ska Instagramtävlingen pågå?
  • Vem får delta? Åldersgräns och hemvist
  • Vad är det för pris och vad är värdet på priset?
  • Hur delas priset ut? Tillkommer fraktkostnader?
  • Vem är ansvarig? Vem är jury?
  • Vem kontaktar man vid frågor?
  • Var, hur och när presenteras vinnaren?
  • Hur behandlar ni personuppgifter?

Utöver detta behöver du även informera om eventuell vinstskatt. Tänk också på att meddela deltagarna att de eventuellt måste ha en publik profil, baserat på hur din tävling är utformad.

Som du säkert förstår inryms knappast fullständiga villkor i ditt Instagram-inlägg. Men ett tips är då att hänvisa till en sida på din sajt med fullständiga tävlingsvillkor. Se exempelvis hur Mekonomen har gjort!

Spelinspektionen skiljer inte längre tävling från lotteri

1 januari 2019 instiftades en ny Spellag som inte längre gör skillnad på tävlingar och lotterier, vilket tidigare var fallet. Förr krävdes tillstånd från Spelinspektionen (tidigare Lotteriinspektionen) för att arrangera tävlingar där det var slumpen som avgjorde vem som vann, likt ett lotteri. Slumpen i detta fall var tävlingar som inte krävde någon prestation, t.ex. “gilla”, “dela” eller “kommentera”. Tävlingar däremot, som krävde ett tävlingsmoment där det gick att urskilja deltagarnas prestationer i jämförelse med varandra, krävde inget tillstånd. Men med den nya Spellagen görs längre ingen skillnad mellan tävlingar och lotterier. Du kan därmed arrangera slumpmässiga tävlingar med vinster i potten så länge vinsten i sig inte är pengar.

Följ Instagrams egna regler

Utöver Marknadsföringslagen och Spellagen måste du även följa Instagrams egna regler för hur du använder plattformen. Här gäller det att följa deras kampanjriktlinjer, som summerat styr tävlingar genom:

  • Taggning: Du får inte felaktigt tagga innehåll eller uppmuntra användare att felaktigt tagga innehåll (t.ex. uppmuntra inte personer att tagga sig själva i foton om de inte är med på fotot).
  • Befintliga användare: Varje deltagare måste inneha en fullständig version av Instagram.
  • Oberoende: Kampanjen måste innehålla en bekräftelse på att den inte på något sätt är sponsrad, stödd eller administrerad av eller knuten till Instagram.
  • Villkor: Erbjudandets villkor och behörighetskrav (t.ex. ålder och begränsningar gällande hemvist).
  • Tydlighet: Tillämpliga regler för kampanjen och priserna som erbjuds efterlevs (t.ex. registrering och att du har alla tillstånd som krävs).

Här kan du läsa mer om Instagrams Kampanjriktlinjer. Var noga med att hålla dig själv uppdaterad då dessa kan komma att uppdateras och förändras.

Jag rekommenderar att du håller din Instagram-tävling till just Instagram. Nackdelen med att göra en tävling som sträcker sig över flera kanaler är att engagemanget blir spritt, det blir svårare att få en helhetsbild över deltagandet, svårare att målgruppsanpassa samt att du då inte tar vara på de egenskaper som är unika just för Instagram.

Olika typer av Instagram-tävlingar

När du har tagit hänsyn till ovanstående punkter har du goda förutsättningar att lyckas. Nu är det dags att välja vad för typ av Instagram-tävling du vill ha. Jag kommer att berätta om de allra vanligaste tävlingarna på Instagram, dess för- respektive nackdelar och ge lite olika exempel tagna ur verkligheten. De flesta typer av tävlingar överlappar varandra och kan gå att kombinera till dig som arrangör och deltagarnas fördel. Det är bara fantasin som sätter gränser.

#Hashtag-tävling

Med en hashtag-tävling ber man vanligen deltagarna att publicera ett eget inlägg under en specifik hashtag. Fördelarna med denna typ av Instagram-tävling är att man som arrangör, kan få en stor viral spridning via deltagarnas flöden samt via taggen. Din hashtag gör det även lätt att följa bidragen. Nackdelen med denna typ av tävling är att den kräver relativt högt engagemang. Med det menas, om man som arrangör inte redan har en aktiv och engagerad följarskara tenderar denna typ av Instagram-tävling att inte bli till företagets fördel. Om du inte är ett storbolag som Coca-cola, förstås!

Tänk på att välja hashtag med omsorg. Den ska helst vara unik för din Instagram-tävling och gärna inkludera varumärket. Se till att dubbelkolla att din tagg inte redan finns!

Följa/Gilla/Dela/Tagga/Kommentera

En tävling där man uppmuntrar till engagemang på sina egna inlägg. Som arrangör ber man vanligen deltagarna att följa ens företag, gilla och dela tävlingsinlägget, tagga vänner eller lämna en kommentar till inlägget, kanske med motivering till varför man är rätt person för vinsten. Antingen krävs alla steg eller några av dem.

Vilken ska man då välja? Om ditt syfte som arrangör är att tävlingen ska generera följare kan enbart kravet att “följa”, “gilla” och “tagga” räcka, men tänk på att kvalitén kan bli därefter. Du riskerar att få en lista av människor som enbart är intresserade av gratisprylar och följaktligen inte av ditt varumärke. Om du däremot kräver “dela” och “kommentera med en motivering” förebygger du till viss del att enbart vinstsugna människor deltar, då det kräver lite mer tid och engagemang ifrån dem. Du ökar även dina chanser att bli ihågkommen som varumärke.

Fördelarna med denna typ av Instagram-tävling är att du som arrangör, tack vare större potentiell spridning, ökar dina chanser till fler följare. Nackdelen är att den kan vara något svårare att marknadsföra. Den tenderar att se ut som reklam. Särskilt svårt kan det vara med tävlingar där du uppmanas dela en bild. Kom ihåg – prestationen ska svara mot priset.

Exempel på 3 vänners glass-tävling

Story-tävling

Du kan även arrangera en tävling genom story-funktionen (sv. Händelser). En story är en serie videos eller bilder som du kommer åt genom de cirklar som är placerade högst upp i appen. Har du bekantat dig med stories förut vet du att de bara är aktiva i 24 timmar. Du har alltså ett dygn på dig att visa din tävling. Men du kan alltid välja att “lagra” den i Highlights (sv. Höjdpunkter) och plötsligt har du förlängt tiden. Glöm inte bort att meddela att du sparar tävlingen där!

Du kan spara din story i så kallade ”highlights” (sv höjdpunkter) på din profil

En fördel med en story-tävling är att du minskar barriärerna för deltagande. Alla känner sig inte bekväma med att inkludera reklam i sina profiler, men motståndet upplevs inte lika starkt när delningen blir tillfällig. Nackdelen är dock att du som företag inte får ta lika stor plats hos dina deltagares profiler. Men tänker du till med upplägget för tävlingen och taggar på ett genomtänkt sätt så kan du få bra exponering ändå.

Inspiration till din tävling på Instagram

Idétorka kan vi nog alla känna igen. Jag tänkte därmed dela med mig av lite olika förslag där kreativiteten har talat sitt tydliga språk och där du förhoppningsvis kan få lite nya idéer. Häng med!

“Kompetensbaserade” tävlingar

Testa din målgrupps kunskaper och färdigheter! Denna tävling kan du utföra på flera olika sätt – exempelvis genom frågesport eller utmaningar. Frågesport lämpar sig även bra för stories, där verktyget har just en sådan funktion.

Researrangören TUI är ett exempel som skapade en kompetensbaserad tävling. För att delta i tävlingen skulle man visa sina “pool skills”. Och priset? Ja, synlighet på deras konto!

Tui:s utmaning genererar ”UGC” (User Generated Content)

Ett stort plus med denna typ av tävling är att den grundas på användargenererat innehåll (User Generated Content, förkortas vanligen UGC). Denna typ av material kan du sedan återanvända till ditt konto, som även boostar ditt företags trovärdighet.

Skattjakt

Som titeln lyder kan du som arrangör utforma en Instagram-tävling likt en skattjakt. Det går att göra på olika sätt, men så klart ska det krävas att du är delaktig och engagerad för att vinna. Mecenat är ett exempel som arrangerade en Instagram-tävling under julen utformad som en julklappsjakt. Genom att använda kartan i Mecenat-appen kunde användare se var julklappar värda tusentals kronor fanns gömda på stan. Det var bara att gå ut och leta – i Stockholm, Göteborg och Uppsala.

Mecenat genomförde en Instagram-tävling som en julklappsjakt

Utforma som ett spel

OLW genomförde en tävling med Instagram stories under påsken. När haren befann sig mitt i bilden skulle man stoppa den med sitt finger och ta en skärmdump. Bilden skulle man sedan dela i sin egen story tillsammans med en kommentar om varför man var en värdig vinnare samt tagga OLW i bilden. “Snackiga” priser låg i potten.

OLW:s påsktävling gick ut på att fånga haren i deras story

Var engagerad under tävlingens gång

När din tävling väl är igång så gäller det att vara engagerad och få de som deltar att känna sig sedda. Om inte du är engagerad, varför ska dina deltagare vara det? Gilla, kommentera och uppmuntra. Var dock rättvis och solidarisk, med andra ord fördela jämt. Risken är annars att nya potentiella deltagare inte kommer att vilja delta om de ser att vissa får uppmuntran och andra inte.

Tänk på att du nu bildar relation mellan dig och flera nya kontakter. Se till att de får ett bra intryck av ditt företag och ert konto, så kanske du får nya trogna följare på köpet om det inte var målet.

Efter tävlingens slut

Först och främst måste du utse din vinnare och meddela vem som tog hem vinsten. Försök gärna att få personen att glänsa! Här har ni som varumärke chans att göra avtryck med minimal kostnad. Vid en större tävling med en större prispott kan det vara en idé att som göra det lilla extra. Varför inte göra som Postkodlotteriet och åka hem till personen med en blombukett? Detta kan du så klart använda som eget content sedan i dina kanaler.

När tävlingen är avslutad är det även dags att utvärdera tävlingen efter syftet. Vad fick ni för resultat? Vad fungerade respektive inte fungerade? Vilka lärdomar tar ni med er? Om ni har ett företagskonto kan ni nyttja Instagrams egna statistikverktyg. Se hur stor räckvidd era aktiviteter gett er, hur många nya följare, hur stort engagemang och så vidare.

Ett sista tips, förhoppningsvis kommer din Instagram-tävling generera nya interaktioner. Använd dessa till att bygga en ny anpassad målgrupp som du kan marknadsföra till under din nästa tävling, via betalda kampanjer. På så sätt fortsätter ni att förbli synliga för personer som interagerade med Instagramtävlingen men som inte började följa er.

Sammanfattning

När du ska arrangera en tävling på Instagram finns det fyra frågor du måste se över; Varför ska du arrangera en tävling? Vad för typ av tävling ska du ha? Hur deltar och vinner man tävlingen? När ska tävlingen ske?

Det är viktigt att du utformar din tävling så den svarar väl mot ditt syfte. Om tanken är att du ska få maximal exponering behöver du ha det i åtanke. Därtill behöver du även se till att den passar väl för din målgrupp, så du får ett bra deltagande. Fundera över vilka tävlingsregler du ska ha och att de svarar bra mot det pris man kan vinna. Din tävling ska givetvis följa aktuella lagar och regler. Från och med årskiftet 2019 skiljer inte längre Spelinspektionen på tävlingar och lotterier, vilket gör att du kan sänka kraven på prestation.

När du bestämt dig för vilken typ av Instagram-tävling (ex. hashtagtävling) som passar bäst till ditt syfte är det dags att se över själva utformningen. Gå gärna igenom och testa tävlingen genom att följa dina regler innan du publicerar.

Efter tävlingen är avslutad hyllar du vinnaren och utvärderar din aktivitet. Var det en framgångsrik tävling eller inte?

Hjälp med din tävling?

Jag hoppas ha kunna gett dig nya kunskaper, insikter och idéer. Kom ihåg att en Instagram-tävling ska vara rolig och att det kan vara ett effektfullt sätt att skapa engagemang och utöka sin följarskara. Har du frågor eller behöver hjälp att styra din Instagram-tävling? Tveka inte att höra av dig till oss på Anegy. Vi hjälper dig med din aktivitet.

Angelica Gustafsson

Angelica Gustafsson
Digital Marketing Specialist intern

Vill du ha en gratis guide i
tracking med GTM?

Fyll i dina uppgifter så skickar vi en guide med våra bästa tips. 

Nyhet! Webinars

Läs mer och boka kommande tillfällen!

BEST BLOG 2020

Blog of the year - Anegy.se