Migrera till ny webbplats? Tänk på det här!

Förr eller senare ställs de flesta företag för det oundvikliga migreringsprojektet. Kanske är det ett byte av domännamn, flytt till en ny server eller att webbplatsen ska flyttas till ett nytt CMS. Beroende på storlek på webbplatsen och vilken typ av migrering man ska genomföra så ställs man inför lite olika utmaningar. Men här delar vi med oss av några tips som kan vara bra att läsa igenom innan det är dags.

1. Planera

Om ni har en stor webbplats med mycket innehåll så är en migrering ett stort projekt. Så se till att planera migreringen ordentligt, ta höjd för att det kommer ta tid och se till att ni har den expertis som behövs. Om möjligt, försök att planera in migreringen till en period då ni har mindre trafik.

Ett tips är att rangordna faktorerna Tid, Budget och Kvalitet och ge alla olika mycket vikt i projektet.

Om ni har ett utsatt datum när migreringen måste vara klar, tilldela då Tid störst vikt och planera utifrån det och sätt upp delmål på vägen dit. Krisar det så får man räkna med att eventuellt tumma på budgeten och kvalitén. Är det istället viktigt att hålla sig inom budget, då får man eventuellt skjuta på lanseringsdatumet.

Genom att göra en prioritering kan ni enklare ta beslut under projektets gång och ta ställning till om ni måste ta in eventuell extern hjälp.

2. Testmiljö och backup

Det bästa är om ni har möjlighet att skapa en testmiljö där ni bygger upp den nya webbplatsen. På så vis förenklar ni arbetet med att testa och jämföra mot nuvarande webbplats. Om det inte är möjligt så är det rekommenderat att skapa en kopia av nuvarande webbplats att ha som backup.

3. Blockera nya webbplatsen från indexering

Medan ni bygger upp den nya webbplatsen så är det bra att säkerställa att den inte indexeras av sökmotorer, då riskerar ni att de nya sidorna börjar konkurrera med nuvarande webbplats.

4. Sitemap (lista över sidor)

Det är alltid bra att dra ut en lista över alla aktiva sidor från nuvarande webbplats. Detta då man kan ha sidor som inte går att nå via menyn som man riskerar att missa vid migreringen.

5. Flytta över innehåll

När det är dags att flytta över allt innehåll till den nya webbplatsen, kom då ihåg att det är bättre att göra det ordentligt vid ett tillfälle, även om det tar längre tid. Så se till att webbanpassa bilder, lägg in alt-taggar, skriv in metadata, lägg in internlänkar, webbanpassa texter, ja allt för att göra webbplatsen bra både ur ett UX- och SEO-perspektiv.

6. Lägg in Google Analytics

För att inte gå miste om din historiska data i Google Analytics är det viktigt att ni flyttar över er GA tracking kod till den nya webbplatsen.

7. Aktivera och se över alla redirects

Aktivera och testa så att alla dina 301-redirects fungerar enligt plan så att du inte missar något.

8. Gör nya webbplatsen indexerbar så att Googlebot kan crawla webbplatsen

Säkerställ så att nya webbplatsen är indexerbar för Googlebot, ta gärna en titt i Search Consoles täckningsrapport för att upptäcka eventuella missar. Dubbelkolla även så att din nya webbplats är verifierad i Search Console.

9. Monitorering efter migrering

Efter att migreringen är klar är det viktigt att följa upp hur allt ser ut att fungera, ett tips är att titta kontinuerligt i Search Console för att se hur det går med indexeringen samt identifiera eventuella 404:or eller andra felmeddelanden. Ha gärna även extra koll på laddningstiden. Eftersom ni vill att alla era sidor ska indexeras så är det viktigt att ha en snabb laddningstid då Googlebot anpassar sin ”crawlinghastighet” till webbplatsens hastighet. Det kan även vara värt att se över Site Speed-rapporten i Google Analytics för att se hur användare i olika enheter/webbläsare upplever webbplatsen.

10. Övervaka indexeringen av nya webbplatsen

I Google Search Console kan du ladda upp två sitemaps, en med dina gamla URL:er och en med dina nya. På så vis kan du följa hur de gamla URL:erna försvinner och de nya adderas till indexeringen. Allt eftersom ska endast dina nya URL:erna finnas kvar.

11. Felsökning

Efter att er nya webbplats är live kan det vara bra att under ett par månader ha extra koll på er besöksdata. Ofta brukar en migrering kunna orsaka ett tapp i trafiken och positioner i SERP:en. Men om ni upplever att ni inte lyckas återfå trafiken eller positionerna kan det vara bra att felsöka så det inte är något som blivit fel. Om ni istället upplever att konverteringen och användarnas beteende förändras i en oönskad riktning kan det vara värt att överväga om den nya webbplatsen inte är tillräckligt användarvänlig. Det är lätt att bli hemmablind och det kan i ett sådant läge vara bra att överväga A/B-tester och att analysera besöksflöden.

Det är helt klart ett omfattande projekt att genomföra en webbplats-migrering och om ni behöver hjälp med något är ni alltid välkomna att kontakta mig eller mina kollegor.

Anna Bertilsson
Head of Owned Media

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *