Marketing Automation – buzzword eller en självklarhet?

Marketing Automation har länge varit ett buzzword men är idag en självklarhet. Eller? Idag förväntar sig alla konsumenter smart personaliserad kommunikation och många (säkert du med) blir både förvånade och irriterade om kommunikationen inte känns rätt. Så varför fortsätter många företag att jobba manuellt eller chansa i blindo till den breda massan? I det här inlägget tänkte vi dela med oss av vikten att jobba med Marketing Automation och vad man bör tänka på för att öka konverteringen på ett effektivt sätt.

Det är oftast enklare att fortsätta i gamla spår, men hur effektivt är det i längden? Hur mycket tid och pengar lägger ni på återkommande arbete som skulle kunna automatiseras och optimeras? Vore det inte bättre att lägga extra tid en gång för att sedan kunna göra annat medan kommunikationen sköter sig (nästan) själv?

Om svaret är ja heter lösningen Marketing Automation!

Vad är Marketing Automation?

Ett samlingsnamn för processer och mjukvara som automatiserar digital marknadsföring och skapar riktad kommunikation på individnivå baserat på data, t ex kundsegmentering och kampanjhantering.

Syfte?

Syftet med Marketing Automation är att kommunicera på mottagarnas villkor utifrån vart i kundresan de befinner sig. Så företag kan nå ut med rätt budskap, till rätt person, vid rätt tidpunkt och i rätt kanal.

Vilka kanaler?

Marketing Automation kan göras på oändligt många sätt och är ingen färdig modell utan kan involvera i princip alla kommunikationskanaler. Email är den vanligaste kanalen men MA kan även användas inom t ex sociala kanaler, webben, SMS, appar och print. Att använda alla relevanta kanaler med mottagaren i fokus för en sammanhållen marknadsföring kallas omni-channel marketing, vilket rekommenderas!

Vad behöver man?

För att genomföra Marketing Automation behöver man en strategi, data och ett MA-system. Vilken typ av strategi, data och system beror på vad man vill uppnå. Utöver det behöver man självklart också rätt kompetens.

Läs gärna mina kollegors tidigare inlägg om grunderna i datadriven approach och hur du kan automatisera sökordsmarknadsföring (SEM).

Fördelar?

Det finns massor med fördelar med att implementera Marketing Automation och allt grundar sig i vad ni har för mål med verksamheten, men här kommer några exempel:

  • Mindre manuellt arbete och mer tidseffektivt
  • Skicka mindre men konvertera mer (riktat och personaliserat)
  • Effektivare kommunikation (sätt upp strategi och flöden)
  • Minska avregistreringar och irriterade mottagare

Hur gör man?

Efter strategi, data och system är på plats behöver man bestämma vad som ska hända när och i vilken kanal och bygga upp sk. flöden. Vad ska hända när någon signar upp sig på ert nyhetsbrev, genomför ett köp eller är en av era mest trogna kunder?

De flesta MA-system har visualiseringsverktyg där man sätter upp önskade flöden och actions som kan i det enklaste vara att skicka ut ett email till mer avancerade med 10-tals steg i olika kanaler beroende på mottagarens beteende. Tänk också på att specificera vad som ska hända om mottagarna inte utför en action, t ex inte öppnar/klickar. Exempel på vanliga flöden är:

  • Välkomstflöde
  • Köpflöde
  • VIP-flöde
  • Återaktiveringsflöde
  • Avregistreringsflöde

Dålig eller obefintlig Marketing Automation

I strävan på bra Marketing Automation stöter man även ofta på dålig eller obefintlig automatisering. Här följer några vanliga exempel som ni kanske känner igen och bör undvika.

  • Företag som inte skickar bekräftelsemail direkt efter sign-up på nyhetsbrev eller efter att en kund har gjort ett köp, vilket gör att kunden tror att registrering eller köp inte har gått igenom.
  • Företag som fortsätter skicka kommunikation med produkter som mottagarna just köpt eller som de inte är intresserad av vilket skapar irritation.
  • Företag som skickar ut samma information i alla sina kanaler trots att mottagarna redan läst eller inte är aktiv i alla kanaler. Skapar ett tydligt irritationsmoment och blir mycket kostsamt för företaget.

Viktigt att tänka på

Marketing Automation är smarta processer som kan ge stor effekt om det används på ett smart sätt, men likväl kan det få många negativa effekter. Här kommer några tips för att inte hamna i de klassiska fällorna och få ut maximal nytta ur Marketing Automation.

  • Förvänta er inte en färdigpaketerad lösning utan se MA som ett verktyg att anpassa utifrån era behov.
  • Relevans och värde är fortfarande nyckeln så fortsätt jobba med innehåll.
  • Testa löpande och arbeta agilt.
  • Var noggrann! Dubbelkolla och trippelkolla flöden och innehåll löpande.
  • Kommunicera på mottagarnas villkor, inte utifrån företagets agenda.
  • Se över i vilka kanaler er målgrupp finns samt hur och när varje individ önskar få kommunikation.
  • Tänk på vad ni vill kunna göra framåt och inte bara idag. Klarar systemet det? Har ni den data ni behöver?
  • Automatisera inte för mycket eller utan strategi.
  • Har ni rätt kompetens inhouse eller behöver ni extern kompetens?
  • Allt förändras ständigt – häng med i svängarna!

Behöver ni hjälp att komma igång eller råd?

Anegys digitala experter hjälper er gärna oavsett vart i er marketing automation-resa ni befinner er! Låt oss, datan och systemen göra jobbet medan ni fokuserar på annat!

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *