Marketing automation

Vad är Marketing automation?

Marketing automation är precis som det låter, automatiserad marknadsföring. Med rätt teknik kan man skicka automatiserade utskick och riktad marknadsföring som är baserat på era kunders eller ett leads beteende online. Marketing automation hjälper dig som marknadsförare att skicka relevant innehåll till rätt person vid rätt tidpunkt. 

Varför ska man jobba med Marketing automation?

Att vara relevant har aldrig varit viktigare. Det är en konst att skicka rätt budskap till rätt mottagare i rätt kanal vid rätt tidpunkt. Varje mottagare är unik och har individuella behov, vilket gör det ineffektivt att skicka ett budskap till den breda massan. Marketing automation hjälpa företag att skapa pricksäker kommunikation just när kunden vill ha den – vilket också syns i resultatet!  

Hur fungerar Marketing automation?

För att arbeta med marketing automation krävs ett verktyg eller system som hjälper er att samla data och skicka ut innehållet. Med rätt system kan ni samla in all relevant information från era leads och kunder för att sedan skapa skräddarsydda målgrupper, segment och flöden. Därefter kan ni skicka ut personifierat innehåll i form av e-postutskick, messenger meddelanden och sms för att bara nämna några.

Hur jobbar vi med Marketing automation?

Vi har experter med erfarenhet från olika branscher, system och kanaler. Vi skräddarsyr utifrån era önskemål – alltifrån att välja rätt marketing automation-system till löpande arbete och optimering. Vi hjälper er gå från traditionell marknadsföring till händelsestyrd marknadsföring, och kommunicera på mottagarens villkor utifrån vart i kundresan de befinner sig. Tillsammans skapar vi olika kundflöden cross-channel, med bestämda segment och tydliga actions. Låt oss, datan och systemen göra jobbet medan ni fokuserar på annat!

Vi kan bland annat hjälpa er med:

  • Nulägesanalys
  • Kanalrekommendation
  • Kravställning och systemjämförelse
  • Systemrekommendation
  • Dataanalys
  • Datapåklädnad
  • Internt kompetenslyft om marketing automation
  • Skapa eller optimera kundflöden
  • API (Application Programming Interface)
  • Skapa utskick i olika kanaler
  • Löpande optimering
  • Rapportering och uppföljning


OBS! Marketing automation kräver data och ett marketing automation-system.

Vill du ha en gratis
SEO-analys?

Fyll i dina uppgifter så skickar vi en analys med massa värdefull data.