Nyhetsbreven är utskickade, innehållet är fenomenalt, webbplatsen är redo för alla besökare… men klickar sig mottagaren in på er webbplats?
Klickfrekvensen eller click-through rate (CTR), är den näst viktigaste KPI:n inom e-postmarknadsföring efter öppningsfrekvensen. Förutom att få mottagaren att öppna våra nyhetsbrev vill vi ju också locka våra mottagare att faktiskt läsa och agera på vårt innehåll i nyhetsbrevet. Vi kan till exempel vilja få dem att genomföra köp, svara på enkäter eller ladda ned något. För att lyckas med det krävs det ett genomtänkt innehåll i era utskick.
Vi har samlat viktiga tips som kommer hjälpa er att skapa mer pricksäkra nyhetsbrev, som i sin tur bidrar till en högre CTR och slutligen en högre konverteringsgrad.
Skapa lättlästa nyhetsbrev
När ni skapar era nyhetsbrev, tänk ”less is more”. Idag läser vi nämligen inte nyhetsbreven – vi skannar dem snabbt och dömer ut dem snabbare. Ni ska med andra ord undvika att ha för mycket text. Om nyhetsbrevets innehåll kräver mer text för att vara relevant, dela upp texten i stycken med olika rubriker för att göra innehållet lättnavigerat för läsaren, det minimerar risken att ni tröttar ut läsaren.
Om ni säljer något, skicka gärna med en rabattkod eller bonus av något slag. Inte alltid, men då och då när det känns passande för innehållet. Genom att ge era prenumeranter unika erbjudanden skapar det mervärde och mottagaren blir mer benägen att klicka – och köpa.
Bild: Exempel från Åhléns nyhetsbrev, som är lättläst och som lyfter en rabattkod.
Responsivt innehåll är A&O
En viktig regel för att öka klickfrekvensen är att försäkra er om att innehållet i nyhetsbrevet fungerar på alla enheter. Idag bär vi med oss mobilen vart vi än går, vilket betyder att många nyhetsbrev blir lästa via mobilen och då vill vi att innehållet ska vara lika klickvänligt som på desktop.
Om innehållet inte är mobilanpassat kommer majoriteten att klicka bort nyhetsbrevet direkt. För att vi ska kunna öka klickfrekvensen och få läsaren att agera på vårt innehåll, se till att mottagaren får en sömlös upplevelse på både mobil, surfplattor och desktop.
Ett tips är att alltid göra ett test-utskick av era nyhetsbrev innan det går ut till era prenumeranter, för att säkerställa att nyhetsbrevet ser bra ut.
Addera CTA-knappar
En CTA (call to action) är ett måste i ett nyhetsbrev. CTA är den handling ni vill att mottagaren ska utföra och den knapp som hela ert nyhetsbrev ska centrera kring. Här gäller det att använda sig av ett upplägg som naturligt leder läsaren till att klicka på er CTA-knapp.
EN uppmaning
Skapa en CTA per nyhetsbrevet. Ett nyhetsbrev, ett syfte, en uppmaning. Det kan till exempel vara “Ladda ner vår guide” eller “Läs mer här”. Om ni trycker in flera olika typer av uppmaningar riskerar det istället att ge motsatt effekt.
Länka bilder
Ge 1-2 bilder en hyperlänk så att mottagaren kan klicka på bilden för att komma direkt till landningssidan för den produkten/tjänsten.
Använd en accentfärg
Placera er CTA-knapp väl synligt och på en naturlig plats i nyhetsbrevet, så synligt att även de som skannar igenom mejlet hinner se den. Här kan man med fördel placera CTA-knappen både högre upp och längre ned i mailet.
Bild: Exempel från Electrolux Home nyhetsbrev, med en tydlig CTA-knapp i en uppmärksamhetsväckande accentfärg.
Glöm inte heller att ge din CTA-knapp en alt-text. Om man använder en ikon som CTA kan bilden försvinna eftersom vissa mejlprogram blockerar bilder och då bör en alt-text finnas som back-up för läsaren att klicka på.
Vem försöker ni kommunicera med?
Vi börjar vara förbi tiden där massutskick går hem hos mottagare. Här kan det vara en god idé att börja samla in information från era kunder vad dem vill ha för typ av utskick. Med små medel kan man skapa fler segmenterade listor och mer pricksäkert innehåll. Personifieringen går att dra precis så långt som man vill, beroende på hur mycket data ni samlar in och vilka resurser ni har. Ju personligare nyhetsbrevet desto högre klickfrekvens.
4 sätt att personifiera nyhetsbrev
- Skriv ut mottagarens namn i texten
- Formulera innehållet som att ni bara pratar till en person
- Segmentera listan efter demografi och/eller geografi eller tidigare köp
- Anpassa nyhetsbrevet till var i kundresan personen befinner sig. Här kan man till och börja med segmentera listor mellan utskicken till leads, betalande kunder, eller inaktiva kunder.
Här nedan är ett exempel på ett nyhetsbrev från Netflix som en av våra kollegor fått som tydligt följer ovan nämnda punkter.
Bild: Exempel på personifierat nyhetsbrev från Netflix
Testa er fram
”Hur vet vi om innehållet vi skickar ut tilltalar mottagaren?”
Svaret är att ni inte vet det förrän ni testar. Som jag nämnde ovan så bör man personifiera innehållet så gott det går för att mottagaren ska vilja agera på innehållet, men det finns andra aspekter i nyhetsbrevet att ta hänsyn till som inte är lika lätt att ta reda på genom att enbart studera data från mottagaren, låt mig ge några exempel.
Innehåll
Vad gillar mottagarna mest; bilder, text eller både och? Testa detta för att snabbt konstaterat vad mottagarna gillar och inte. Dock kan jag redan nu avslöja att nyhetsbrev med bilder i regel har ca 40% högre klickfrekvens än nyhetsbrev utan bilder.
Tid för utskicket
Vad gör er mottagare när ni skickar ut nyhetsbrevet? Har mottagaren tid att klicka sig in på er hemsida som ni ber dem göra i nyhetsbrevet? Eller ladda ned er guide? Genom att tima utskicket när läsaren har tid att agera på det ni vill så kommer er klickfrekvens att öka.
CTA-knappar
Får CTA-knappar eller länkar högre klickfrekvens? Testa era mottagare. Även färgen på CTA-knappen spelar roll, testa vilken färg era mottagare tilltalas mest av.
Underhåll e-postlistan
Förr eller senare kommer ni ha personer som avregistrerar sig från er lista. Faktum är att man får räkna med ett bortfall på cirka 25–30% varje år på sin email-lista. För att underhålla det bortfallet och bibehålla en rättvis resultatbild över ens klickfrekvens bör man därför kontinuerligt ta en titt på sin email-lista och rensa ut:
- Alla som avregistrerat sig
- Email-adresser som bouncar, det vill säga utskick som kommer tillbaka till er
- Inaktiva prenumeranter som aldrig öppnar ert nyhetsbrev.
Ett tips är att alltid skicka ett extra mail till personer som sällan öppnar med uppmaningen att ni kommer plocka bort dem från listan, för att ge det ett sista försök att få tillbaka dem igen. Om de inte öppnar det då bör ni ta bort adressen från listan.
Hjälp att öka CTR i era nyhetsbrev?
Har ni precis kommit igång med nyhetsbrev, eller har det varit er viktigaste kanal sedan länge? Att öka sin CTR i mailutskicken är hög prio oavsett hur långt gången i processen man är.
Vi på Anegy har lång erfarenhet av att stötta företag med sin e-postmarknadsföring, från innehållsskapande till uppföljning, analys och optimering.
Nyfikna på hur ni kan ta era utskick till nästa nivå? Kontakta oss så berättar vi mer!
0 kommentarer