Googles nya verktyg gör din displayannonsering effektivare

Har du någon gång funderat över vilken frekvens dina annonser har när du köper displayannonsering, och vilken frekvens de bör ha? Och ska du fokusera på vad frekvensen är på enskilda kampanjer, eller är det den totala frekvensen för alla dina kampanjer som är det viktiga?

Att välja rätt frekvens är en konst. De flesta skulle nog svara att de har koll på frekvensen för enskilda kampanjer, men inte den totala frekvensen för alla kampanjer. Det har nämligen länge varit ”det bästa” för företaget som inte kommit så långt i sin digitala utveckling. Om man är en rutinerad köpare har företaget troligtvis en DMP som kan spåra alla köp eller så har man gjort en komplex kampanjuppsättning i sin adserver som lyckas fånga in allt som görs.

Men frågan kvarstår för majoriteten; vad är din totala frekvens och hur mycket pengar lägger du på användare som tillslut bara tycker att din annonsering är irriterande?

Tanken att man spenderar pengar på att skapa missnöjda kunder känns onekligen oroande, och väl värd att fundera på. Tänk om du kunde slå två flugor i en smäll, bli mer effektiv i din annonsering samtidigt som du skapa nöjdare kunder? Självklart vill du det. Och vet du vad, det kan du!

Google har nyligen i deras Marketing Platform (GMP) släppt en modul som tillåter dig att filtrera bort alla användare som har sett någon av dina programmatiska annonser över olika kampanjer. Du sätter själv vilken frekvensnivå som du anser är lämplig. Det här gör det alltså möjligt att dels effektivisera din annonsering men medför även möjligheten att i större utsträckning testa olika frekvenser och hitta den där du är mest effektiv, vilket tidigare har varit väldigt svårt att göra.

Ovan är såklart väldigt positiva nyheter men det bästa av allt – det finns mer! Google har även i sin strävan att öppna upp möjligheterna för arbete med målgrupper tagit fram ett verktyg i GMP som gör det möjligt för dig att analysera de målgrupper som du använder.

I verktyget kan du:

  • Se aggregerad tredje-parts data om demografiska variabler
  • Se överlappning mellan dina egna målgrupper
  • Se tredje-parts målgrupper
  • Bygga nya målgrupper utifrån kombinationer av olika listor.

Detta medför att du kan få en bättre förståelse för vem det är du faktiskt riktar dig mot, samt gör det möjligt att urskilja de nyanser som medför en starkare prestation sett till konverteringar.

Google har med andra ord öppnat upp en stor mängd möjligheter, för att du ska få mer för dina pengar. Både genom att dra ner på slöseriet pga. för höga frekvenser, samtidigt som du nu mer aktivt kan jobba med att lära dig mer om dina målgrupper och vilka du behöver nå för att maximera din effekt. En win-win för alla; du får bättre resultat och kunder blir mer nöjda, för att de slipper se annonser överallt.

Behöver du hjälp med att se över din annonsering eller få råd angående lämplig frekvens för dina kampanjer? Kontakta oss så berättar vi mer!

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *