Förenkla din vardag som Facebook-annonsör med Smartly

 

Facebook-annonsering kan vara ett mycket effektivt sätt att annonsera på, och är något som vi hjälper flera av våra kunder med här på Anegy. I ett tidigare blogginlägg skrev vi  om hur man kan analysera Facebook-data på ett bra och enkelt sätt med hjälp av Facebook Analytics. I det här blogginlägget går vi istället in på hur man kan effektivisera det dagliga arbetet med Facebook-annonsering genom att ta hjälp av tredjepartsverktyget Smartly.

Vad vet vi om Smartly?

Som så många andra som sysslar med Facebook-annonsering, har vi upplevt att Facebooks annoneringsplattform lämnar mycket att önska. Hur många gånger har man t.ex. behövt uppdatera sidan för att den kraschat? Och hur mycket tid har man egentligen lagt på att kopiera annonser? Som tur var har Facebook låtit tredjepartsaktörer skapa tjänster som på olika sätt förenklar eller förbättrar annonseringen. Tjänsterna kan bestå av oberoende mätning av data, tillhandahållande av data eller enklare kampanjhantering. Låt oss introducera Smartly.

Smartly är ett finskt företag som grundades år 2013, med syftet att automatisera performance marketing just när man på allvar började uppmärksamma Facebook som en annonseringsplattform att räkna med. Idag sköts annonsering för mer än 1 miljard USD per år genom Smartly och exempel på aktörer som använder Smartly är Uber och eBay. När du arbetar i Smartly så använder du en plattform som de har byggt ovanpå Facebooks egna annonsplattform. Detta betyder i praktiken att du arbetar i ett helt nytt gränssnitt.

Fördelar med Smartly

1. Skapa kampanjmallar

Gör du många kampanjer med ungefär samma inställningar? Många gör det och ett sätt att lösa detta på i Facebook var att kopiera redan existerande kampanjer, men i Smartly finns ett bättre sätt. Du kan skapa kampanjmallar där du redan förinställt exakt de inställningar som du vill ha. Vidare kan du använda dig av så kallade “macros”, som namnger sådant som kampanjer och ad sets utifrån en bestämd namngivningsstruktur. Ett fall där du så gott som alltid vill använda macros är när du bestämmer vilken UTM-taggning som ska användas. Du kanske vill låta den bero på om du riktar annonserna mot Instagram eller Facebook? Inga problem! Skriv bara macron #AUDIENCE_MEDIA# i UTM-taggningen så kommer detta översättas till “instagram” eller “facebook” beroende på var du annonserar.

2. Skapa annonser i annonsbibliotek

Med Smartly kan du snabba upp arbetet genom att spara annonser i ett annonsbibliotek. Det betyder att när du skapar en ny kampanj kan du enkelt återanvända gamla annonser som du skapat. Att kunna använda sig av ett annonsbibliotek underlättar även när det är olika personer som skapar annonserna och som hanterar kampanjerna. Personen som skapar annonserna behöver då skapa annonserna i en existerande kampanj så som man behöver göra i Facebook.

3. Automatisera hanteringen av annonser – använd en feed

Ett annat smidigt sätt att skapa annonser är att använda en feed. En feed kan man se som en datatabell, t.ex. i en Excel-fil, som kommer att fylla styra innehållet i annonserna. Du kan enkelt skapa en feed med hjälp av Google Sheet-dokument som man sedan kopplar till Smartly. Man kan sedan skapa en kampanj vars annonsinnehåll uppdateras utefter de ändringar man gör i feeden. Att använda en feed är speciellt användbart när man vill skapa många annonser och ha ett automatiserat sätt att inhämta annonser till en kampanj. Det senare gör arbetet att skapa kampanjer mer effektivt.

4. Flytta budget mellan ad sets – smidigt och enkelt

Sist men inte minst kan man använda sig av funktionen “Predictive Budget Allocation” för att flytta budget mellan ad sets. Detta sker genom att prediktiva modeller förutser vilken budgetallokering som förutses ge lägst CPC, CPA eller vad nu är man optimerar mot. Återigen, här finns det massor med tid att spara!

Finns det då någon nackdel med Smartly?

Enligt vår erfarenhet av Smartly är den enda funktionella nackdelen att man inte enkelt kan arbeta med geografiska styrningar. Dels kan man inte exkludera områden på samma sätt, och dels kan man inte se direkt på en karta vilka områden som den geografiska styrningen faktiskt täcker. Den största nackdelen är dock priset. Smartly tar mellan 3 och 5 procent i betalt av den budget som spenderas. Detta gör så att Smartly främst är ett alternativ för riktigt stora annonsörer. Så om ni har budgeten – testa Smartly!

Har ni några övriga frågor om Smartly eller Facebook-annonsering? Tveka inte att kontakta oss på Anegy.

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *