Att analysera dina kunders beteende och optimera en hel tratt känns för många som ett livslångt projekt. Många marknadschefer får huvudvärk och blir fuktiga i hårfästet av att bara höra orden kartlägg en kundresa. Att sätta upp attribution och skapa vettiga trattar i analysverktyg som Google Analytics kan för många kännas som ett stort mörker. Nu behöver det inte längre kännas som ett så stort arbete.
Men det är ju knappt någon som pratar om Facebook Analytics. Varför ska jag bry mig? Det är ett enkelt och lättanvänt verktyg som, mest troligt, ger dig bättre insikter om vem din kund är än något annat gratisverktyg därute. Med Facebook Analytics kan du sätta grunden för vilka kunder du ska rikta dig mot med din annonsering, samt analysera hur samma kunder sedan beter sig på din sajt. Så länge du har Facebook Pixel installerad på din sajt kan du med hjälp av verktyget enkelt förstå och räkna på dina besökares LTV (livstidsvärde), visualisera säljtrattar och analysera köpbeteende på din sajt.
Facebook kommer hela tiden med nya features. I takt med att de jobbar mot att utöka insikterna för oss som jobbar med annonseringsjätten kommer de troligtvis rulla ut ett mer kraftfullt analysverktyg. Allt för att kroka oss längre in i skinnet. Om du kan verktyget innan det nya rullas ut kommer du hunnit långt före dina konkurrenter, och det går fort att komma igång. Tyvärr spekuleras det kring att annonsjätten eventuellt kommer ta betalt av dig som vill använda dig av det uppdaterade analysverktyget.
Nedanför kommer en kort lista på vad du kan börja jobba med för att bli mer bekant med verktyget. Förhoppningsvis kommer du redan vara lika entusiastisk som vi är när du testat verktyget och stannar kvar. Allt du behöver göra för att komma igång är att ha ett Business Manager-konto och ha Facebook Pixel implementerad på din sajt. Har du inte implementerat pixeln än kan du läsa Neil Patel’s blogginlägg om hur du går till väga.
Händelsegrupper
Facebook själva kallar händelsegrupper för ”omni-channel analytics” eftersom det kan vara till stor hjälp för dig som vill analysera hela kundresan. Här har du möjlighet att aggregera data från olika kanaler; Facebook-sida, sajt, app eller från offline-event. Efter en händelsegrupp är skapad kan du enkelt filtrera och analysera din uppsättning i analysverktyget.
Jobbar du mycket med innehåll på Facebook? Då är detta ett perfekt komplement för att se hur ditt innehåll korrelerar med din sajt för specifika besökare.
Säljtratten
Om du inte använt detta än är det på tiden. Här kan du se hur interaktion med dina inlägg eller annonser har bidragit till actions på din sajt. Det bästa är att det är en barnlek att testa olika parametrar och se parametrar som påverkat varandra över tid. Perfekt för dig som driver en e-handel och annonserar med dynamiska annonser. Nu har du möjlighet att se exakt vilka kanaler som driver bäst försäljning.
Livstidsvärde
Här mäts användarvärdet beroende på intäkterna som skapats i relation till en första interaktion. Om du jobbar långsiktigt, och framförallt med awareness, har du nu möjlighet att optimera dina annonser mot kundens förväntade investeringar. Du ser hur värdet förändras över tid och filtrera på exempelvis interaktion med annons, appinstallation eller sajtaktivitet.
Mycket av analysarbetet som tidigare krävde år av avancerade kunskaper kan idag lösas på ett kick. Att aggregera data mellan din app, hemsida och Facebook är rätt enkelt och du har möjlighet att vara kreativ med data från dina kanaler utan större kunskap eller investering. Det finns givetvis mängder med analys- och visualiseringsverktyg som är jättebra för liknande uppgifter. Vi på Anegy vill ändå slå ett slag för Facebook eftersom det är gratis, enkelt och du som läser detta använder säkert redan Facebook i ditt dagliga arbete. Varför inte använda det lite mer?
Behöver ert nuvarande marknadsteam hjälp med analys på Facebook och implementering av attributionsmodeller? Eller kanske du är intresserad och vill lära dig mer? Kontakta gärna någon av våra digitala specialister så berättar vi mer om ämnet!
0 kommentarer