Vi på Anegy möter dagligen företag som är på olika stadier i sin digitala resa. Vissa har kommit långt, andra är på god väg men kanske lite osäkra på hur de tar nästa steg, medan andra precis har startat.
Oavsett hur långt ni har kommit på er digitala resa så är det en sak de flesta företag (tyvärr) har gemensamt:
- Ni använder er av Google Analytics
- Ni har en felaktig uppsättning av er tracking
Som vi nämnde i ett tidigare blogginlägg så finns risken att du utgår från felaktig data. Det är A och O att du har koll på att din data stämmer innan du börjar anamma en datadriven approach – för korrekt data är grunden för all digital analys, mätning och dina KPI:er.
För att få bukt med de vanligaste felen kommer det här inlägget därför behandla 5 vanliga fel som vi ser i en genomsnittlig Google Analytics-tracking.
1. Er tracking är inte uppsatt korrekt
Av erfarenhet är det många företag som har en fel uppsatt tracking från början. Kanske har man tidigare haft Google Analytics-script på sajten, för att senare gå över till GTM och i det skiftet glömt att radera kod. Eller så ligger koden felaktigt implementeradpå själva hemsidan.
Det kan låta grundläggande men felaktig tracking är en av de vanligaste sakerna vi ser när vi genomför en Digital Audit.
Tips! Ett enkelt sätt att se om du har felaktig tracking uppsatt på din hemsida är att ladda ner Google Tag Assistant. Om den visar på fel så har du troligen gjort fel.
2. Era mål är uppsatta fel
Många mål, men ingen som tar ansvar, så ingen har 100% koll. Känns det bekant?
Kanske fick ni hjälp från en byrå för många år sedan som tyckte att ett mål var värt väldigt mycket pengar, så nu ser det ut som att ni drar in massor med intäkter via er hemsida, men i själva verket så är det bara fiktiva pengar.
Någon tyckte att den viss sidvisning var värd pengar och lade till det som ett mål med ett värde på 5 kronor. Några enkronor kan tyckas vara lite, men på ett år kan de där 5 kronorna öka till några hundra tusen. Senare kanske du sitter i ett ledningsgruppsmöte och blir ombedd att förklara var pengarna ni egentligen aldrig tjänat på hemsidan har hamnat någonstans.
3. Ni har ingen rådata
Det fina med en rådata-fil (om man är nördig analytiker) är att man kan gå tillbaka till den rådatan OM något skulle hända med din nuvarande data.
Ett skräckexempel är en kund som ville se hur trafiken såg ut exklusive den som kom från sociala kanaler. De filtrerade därför bort Facebook-trafiken ur sin Google Analytics-vy. Några månader senare körde de en stor kampanj via Facebook, men kunde då inte se någon social trafik i sitt Analytics-konto. De bad om hjälp, men eftersom det inte fanns någon rådata-fil så fanns det ingen möjlighet att få tag i den ofiltrerade trafiken.
Är det så att du har lagt på ett filter på din vy så har du nämligen inte någon möjlighet att backa tillbaka. Google Analytics samlar in och rapporterar din data, men om du aktivt väljer att bara samla in data från alla kanaler förutom Facebook, så kommer Google Analytics att göra just det.
Ingen Facebook-data, ingen uppföljning på kampanjen i Google Analytics, inte så kul för er eller en kund. Ha därför alltid en vy som heter Rådata, där all er trafik kommer in helt ofiltrerad.
Tips! Ha bra koll på vilka som har tillgång till ert Google Analytics-konto. Ju färre kockar, desto mindre risk för att någon fattar egna, kreativa beslut med er data.
4. Ni har spam-trafik som förstör er data
Spams och bots står alltid för en liten del av din trafik och så kommer det att förbli, men tänk om den står för en större del av trafiken än du tror? Då kanske du baserar dina beslut på data som inte är korrekt.
Vi träffade en gång en kund vars social-data var lite för bra för att vara sann, så vi frågade kunden ifall de körde mycket kampanjer. Det visade sig att trafiken bestod av märklig bot-trafik som hade lyckats hamna under social-trafiken inne i Google Analytics.
Tips! Klicka i den här rutan om du inte redan har gjort det.
5. En del av er trafik är ”dark traffic”
Visst låter det läskigt, dark traffic? Det är egentligen bara en benämning på trafik som Google har sorterat fel.
Tänk dig att Google sorterar din trafik utifrån trafiktyp, men plötsligt vet Google inte vad den ska göra med trafiken. Vart hamnar den trafiken någonstans? Det korta svaret är att den brukar hamna under direkttrafik.
Löst definierat ska direkttrafik motsvara de besökare som kommer ihåg din domän och skriver in den direkt i webbläsaren. Jag säger löst definierat, just eftersom det inte alltid är så enkelt.
Hur vet du då att du har problem med din direkttrafik? En generell tumregel är att din direkta trafik inte ska överstiga 20% av din totala trafik. Om just din direkttrafik är högre än den siffran så kan det vara intressant att kika närmare på detta.
Vill du lära dig mer om Google Analytics?
Vill du lära dig mer och samtidigt få konkreta tips om hur du säkrar din tracking?
Då är du varmt välkommen att prata med oss på Anegy! Vi hjälper dig med din tracking från start till mål – från uppsättning av Google Analytics till analys och uppföljning av dina resultat.
0 kommentarer