Marketing automation

Vad är Marketing automation?

Marketing automation är precis som det låter, automatiserad marknadsföring. Med rätt teknik kan man skicka automatiserade utskick och riktad marknadsföring som är baserat på era kunders eller ett leads beteende online. Marketing automation hjälper dig som marknadsförare att skicka relevant innehåll till rätt person vid rätt tidpunkt.

Varför ska man jobba med Marketing automation?

Att vara relevant har aldrig varit viktigare. Det är en konst att skicka rätt budskap till rätt mottagare i rätt kanal vid rätt tidpunkt. Varje mottagare är unik och har individuella behov, vilket gör det ineffektivt att skicka ett budskap till den breda massan. Marketing automation hjälpa företag att skapa pricksäker kommunikation just när kunden vill ha den – vilket också syns i resultatet!

Hur fungerar Marketing automation?

För att arbeta med marketing automation krävs ett verktyg eller system som hjälper er att samla data och skicka ut innehållet. Med rätt system kan ni samla in all relevant information från era leads och kunder för att sedan skapa skräddarsydda målgrupper, segment och flöden. Därefter kan ni skicka ut personifierat innehåll i form av e-postutskick, messenger meddelanden och sms för att bara nämna några.

Hur jobbar vi med Marketing automation?

Vi har experter med erfarenhet från olika branscher, system och kanaler. Vi skräddarsyr utifrån era önskemål – alltifrån att välja rätt marketing automation-system till löpande arbete och optimering. Vi hjälper er gå från traditionell marknadsföring till händelsestyrd marknadsföring, och kommunicera på mottagarens villkor utifrån vart i kundresan de befinner sig. Tillsammans skapar vi olika kundflöden cross-channel, med bestämda segment och tydliga actions. Låt oss, datan och systemen göra jobbet medan ni fokuserar på annat!

Vi kan bland annat hjälpa er med:

  • Nulägesanalys
  • Kanalrekommendation
  • Kravställning och systemjämförelse
  • Systemrekommendation
  • Dataanalys
  • Datapåklädnad
  • Internt kompetenslyft om marketing automation
  • Skapa eller optimera kundflöden
  • API (Application Programming Interface)
  • Skapa utskick i olika kanaler
  • Löpande optimering
  • Rapportering och uppföljning


OBS! Marketing automation kräver data och ett marketing automation-system.

Vanliga frågor

Vad är marketing automation-system?

Ett marketing automation-system är ett verktyg som ger dig möjligheten att automatisera utskick eller meddelanden till dina mottagare utifrån deras beteende eller position i kundresan. Det kan vara enklare email-system eller mer omfattande MA-system.

När är det värt att investera i marketing automation?

Alltid. Marketing automation är ett otroligt kraftfullt arbetssätt för att agera på data och skräddarsy kundupplevelser, vilket kan göras i både liten och stor skala. Från att skicka ett välkomponerat påminnelsemail om någon lämnat en varukorg utan att fullborda ett köp, till att skapa noga utformade flöden i flera steg. Vi är övertygade om att din verksamhet skulle dra nytta av marketing automation. Kontakta oss för att veta mer!

Varför ska jag ta hjälp av en byrå?

Många kan uppleva att det är lite svårt att komma igång med marketing automation, från att välja system till att sätta upp flöden och underhålla alla listor. Genom att arbeta med en byrå som har mångårig erfarenhet och fördelen att arbeta med olika konton kan du känna dig trygg i att allt sker på bästa möjliga sätt och att all best practice är beprövad och up to date.

Jag vill ha ett prisförslag för Marketing automation- hur går jag vidare?

Vad kul! Maila gärna magnus.clarenbring@anegy.se så tar vi fram ett prisförslag skräddarsytt efter er budget och behov.

Vill du ha en gratis
SEO-analys?

Fyll i dina uppgifter så skickar vi en analys med massa värdefull data.