Sökmotoroptimering är i konstant förändring vilket betyder att regler och riktlinjer som gällde för 5 år sen inte nödvändigtvis gäller även idag. I den snåriga SEO-djungeln kan det vara svårt att veta vilka riktlinjer man ska följa för att klättra mot toppen av sökresultaten.
Har du koll på vilka SEO-myter som är sanna och vilka som är falska? För att du ska bli en bättre beställare eller för att bara fräscha upp dina kunskaper slår vi nu hål på SEO-myter och bekräftar andra.
HTTPS är en rankingfaktor
Sant! Google har officiellt gått ut med att HTTPS (Hypertext Transfer Protocol Secure) är en rankingfaktor. Så säkra er webbsida med ett SSL-certifikat om ni ännu inte har gjort det. Förutom att HTTPS idag är en rankingfaktor så är det även en indikation för dina besökare att din webbsida är säker. Webbläsaren Chrome indikerar till exempel tydligt i sökfältet om sidan är säker att besöka eller inte. På det sättet bidrar HTTPS även till en bättre användarupplevelse!
SEO är gratis
Falskt! SEO kan vara kostsamt i både tid och arbetskraft. Har ni inte kompetensen internt att arbeta med sökmotoroptimering? Då kan en SEO-utbildning vara en bra idé för att stärka upp ert team. Om ni däremot saknar tid för SEO så kanske ni behöver ta in extern hjälp. Läs mer om hur jag och mina kollegor kan stötta er verksamhet med SEO!
Användarupplevelsen påverkar SEO
Sant! Förr var det ofta som SEO-specialisten och UX-designern hade meningsskiljaktigheter kring hur en sida skulle optimeras. SEO-specialisten optimerade främst mot sökmotorer och UX-designern ville skapa webbsidor för användaren. Idag arbetar de båda åt samma håll. Framförallt sedan Google meddelade att RankBrain, som analyserar besökarens beteende, är den tredje viktigaste rankingfaktorn.
RankBrain är ett maskininlärande AI-system som sorterar och rankar webbsidor efter hur användarna interagerar i sökresultaten. Bland annat analyseras den organiska klickfrekvensen, hur länge besökaren befinner sig på sajten, bounce rate och pogo-sticking.
Läs mer om synergier mellan SEO och UX.
För att ranka på första sidan måste texten innehålla över 1000 ord
Falskt! Även om det är bra med mycket innehåll så finns det inget krav på att texten måste innehålla 1000 ord eller mer. Er landningssida kan absolut ranka högt ändå.
Trots att sidor med mycket textinnehåll tenderar att ranka bättre i sökresultaten, så bör fokus främst ligga på att erbjuda besökaren kvalitativt innehåll.
Exempel på frågor att besvara för att skapa kvalitativt innehåll:
- Är texten strukturerad och enkel att läsa?
- Besvarar ni besökarens frågor?
- Är texten anpassad efter besökarens språk och search intent?
- Använder ni tydlig rubriksättning?
Arbetet med sökmotoroptimering är tillfälligt
Falskt! Arbetet med sökmotoroptimering tar egentligen aldrig slut. Eftersom Google ofta släpper nya uppdateringar som kan påverka er ranking så behöver webbsidan alltid optimeras mot nya riktlinjer. En annan anledning är att era konkurrenter inte kommer sluta med SEO och därför enkelt kan springa om er i sökresultaten.
Mobilanpassad webbsida är en rankingfaktor
Sant! Mobilanpassade webbsidor premieras definitivt av Google. Detta är bekräftat i och med Googles uppdatering och lansering av Mobile-First Indexing under 2018. Mobile-First Indexing innebär att Google först indexerar mobilversionen av er webbsida. Om er webbsida inte är responsiv och anpassad för mobila enheter så är det något ni bör ha högt upp på er to-do list. Inte bara för SEO utan även för att skapa en bra användarupplevelse för era besökare.
Läs mer om hur du lyckas med mobil SEO.
Vill du ha fler SEO-frågor besvarade?
Jag och mina kollegor diskuterar gärna sökmotoroptimering. Varmt välkommen att kontakta oss!
0 kommentarer