Som före detta PR-konsult kommer jag ofta på mig själv att tänka tanken ”det hade inte varit dumt att ha lite kunskaper inom SEO när man skrev de där 200+ pressreleaserna”. Men då var jag helt ovetande om fördelarna – så nu vill jag ge tillbaka! Tidigare i år fick jag möjligheten att föreläsa på ett PR-event i samarbete med MyNewsDesk och jag tog då tillfället i akt att uppmärksamma deltagarna om hur deras dagliga PR-arbete kan flätas samma med SEO – och hur SEO och PR kan gynna varandra! SEO och PR upplevs kanske inte som den självklara kombon, men vid närmare anblick delar de faktiskt flera gemensamma intressen och mål.
I det här inlägget kommer jag dela med mig av några praktiska tips från min föreläsning på hur ni kan maximera SEO-potentialen i ert pressmaterial, för att generar kvalitetstrafik till er hemsida.
Kika på sökbeteendet och skapa relevant innehåll
När man pratar om SEO kommer man rätt snabbt in på ämnet sökord. Så då kanske någon tänker ”Åh det måste det vara en utmärkt idé att pressa in massor med relevanta sökord i pressmaterialet!”. Nja, inte riktigt, skulle en journalist rent av kopiera in er text i sin artikel så får ju de den söktrafiken, inte ni. Det jag vill belysa är att både de som jobbar med PR och SEO har en mellanhand att göra glad. Jag pratar om journalister/media vs. Google. Journalister och Google har två saker gemensamt – de älskar relevant och unikt innehåll! Så skriv pressmaterial som fångar intresse men som ÄVEN är relevant. Och vad menar jag med relevant innehåll? För att fånga er slutkunds uppmärksamhet är det en god tanke att ta en ordentlig titt på den datan ni redan har om era kunder för att få en bättre förståelse om vad era besökare är intresserade av när de klickar in på just er hemsida. I Google Search Console hittar ni värdefulla insikter. Genom att identifiera vilka sökord som genererat trafik från Google historiskt, så får ni en god idé om vad era besöker tycker är intressant. Ni kan utefter det skräddarsy ert innehåll både på er hemsida, men även göra pressmaterial mer träffsäkert för er målgrupp.
Säg A men inte B, hänvisa istället till er hemsida
Det finns olika sätt att sprida pressmaterial, från att maila journalister direkt till att använda verktyg så som MyNewsDesk som publicerar ert pressmaterial på deras sida för andra att ta del av. Om ni är en e-handel eller har en hemsida med viktiga konverteringspunkter så vill ni med största sannolikhet att den uppmärksamheten pressmaterialet genererar i media även genererar trafik till er hemsida, inte sant? Kanske har ni mer information om lanseringen? Eller kanske finns den nya produkten redan till försäljning? Min rekommendation är att ni inte delar med er av all information i pressreleasen. Skriv istället ett unikt utdrag om nyheten och hänvisa läsaren till er hemsida för att ta del av all information. Avsluta pressreleasen med en relevant länk där man kan läsa mer och t.ex. en länk till själva produkten för köp. Detta kommer göra att journalisten med största sannolikhet också använder de länkarna och hänvisar era potentiella kunder rätt, istället för att bara hänvisa till den allmänna startsidan.
Länkar, länkar, länkar!
Länkar – ja det tål att upprepas. Länkar är den gyllene länken mellan SEO och PR. I PR vill man att viktiga och kvalitativa källor ska skriva om ens nyhet, och inom SEO vill man att just samma aktörer ska länka till ens sida. Inom SEO är länkar lite som referenser i ett CV – helt enkelt att andra intygar att ”detta är en sida vi vill rekommendera att ni besöker”. Och ju fler viktiga hemsidor som länkar till er hemsida ju viktigare förstår Google att er sida är. Och kom ihåg – ni vill helst att flera olika aktörer rekommenderar er, istället för en och samma flera gånger. Alltså, ur ett SEO-perspektiv är två länkningar från olika källor är bättre en två från samma. Råkar en journalist glömma att länka till er hemsida i sin artikel? Skicka iväg ett mail eller lyft på luren och fråga lite ödmjukt om de kan inkludera en länk, jag har själv gjort det som PR-konsult och OJ vad ert SEO-team kommer uppskattar det.
Så våga fråga helt enkelt! Och det gäller även dig som läser. Har du några funderingar över hur ni kan förbättra ert arbete med SEO och PR? Kanske behöver ni hjälp med kravställning? Hör gärna av er till oss så ska vi se vad vi kan göra!
0 kommentarer