Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Det finns hundratals bra SEO-verktyg där ute men tyvärr är långt ifrån alla gratis att använda. Det finns dock många grymma gratisverktyg om man letar lite och som hjälper dig i det dagliga SEO-arbetet. Det är några av dessa vi vill lyfta i den här artikeln.
Sanningen är den att många gratis hjälpmedel är fullt tillräckliga för att du ska kunna göra en bra analys och du måste inte lägga pengar på dyra SEO-verktyg varje månad för att få värdefulla insikter. Så vilka får du inte missa? Låt oss presentera 7 favoriter bland gratis sökmotoroptimerings verktyg att lägga i verktygslådan!
1. Ubersuggest – SEO-guruns egna SEO-verktyg
Listan hade inte varit komplett om vi inte började med att introducera Ubersuggest, SEO-gurun Neil Patels SEO-verktyg. Ubersuggest började som ett verktyg för sökordsanalyser, men idag har det utvecklats till att även erbjuda funktioner som hjälper dig med konkurrentanalys och audit av din egen webbsida.
Gratisversionen av SEO-verktyget är tyvärr begränsad till 3 sökningar dagligen men om du loggar in på tjänsten med till exempel ditt gmail-konto (vilket är helt gratis) så får du tillgång till mer historisk data samt en längre lista med sökordsförslag.
Prova också att installera Ubersuggests Chrome-tillägg för att ta del av verktygets data om sökord, trafik och backlinks direkt på landningssidan. Även detta är såklart gratis!
Ubersuggest hjälper dig med:
- Sökordsanlays
- Konkurrentanalys
- SEO-audit av din webbsida
2. PageSpeed Insights – Analys av laddtid på mobil och desktop
PageSpeed Insights är Googles egna verktyg som hjälper dig analysera hur snabb eller långsam din webbsida är. Du får både en analys för desktop och en för mobil, vilket gör att du kan jämföra och se var du presterar bäst/sämst. Dessutom får du tips om hur du kan göra sidan snabbare. Det kan till exempel vara att komprimera bilder, minifiera CSS-filer eller att skjuta upp JS-kod.
Tips! Vet du med dig att din webbsida har lång laddningstid? Läs vårt blogginlägg om hur du kan förbättra laddningstid med enkla medel!
Med PageSpeed Insights kan du:
- Se hur lång laddningstiden är på desktop
- Se hur lång laddningstiden är på mobil
- Få förslag på hur du kan förbättra laddningstiden
3. Pingdom Website Speed Test – Teknisk analys av laddtid
Ytterligare ett SEO-verktyg för att lära dig mer om webbsidans laddningstid är Pingdom Website Speed Test. Likt Page Speed Insights ger den dig ett mått på hur snabb eller långsam sidan är. Verktyget ger också förslag på hur du kan förbättra sidans prestanda tillsammans med ett betyg för hur sidan presterar idag.
Pingdom Website Speed Test ger en tydlig bild av vad för typ av innehåll som tynger ner sidan samt antalet HTTP requests som också kan påverka laddtiden om de är för många. Vilket hjälper dig förstå vad som gör din sida långsam och vad som därför behöver åtgärdas.
Pingdom Website Speed Test hjälper dig att:
- Analysera laddningstid
- Se vilket typ av innehåll som gör din webbsida långsam
- Få förslag på hur du kan förbättra laddningstiden
4. Google Search Console – Ett måste i verktygslådan
Google Search Console är ett måste att lägga till i verktygslådan för alla som jobbar med SEO men även för dem som vill få en bättre förståelse om vart den organiska trafiken kommer ifrån. SEO-verktyget ger dig också en bra inblick i hur sajten indexeras eller om det uppstår några problem.
Har du kanske redan fixat Google Search Console till din webbsida men har inte riktigt kommit igång än? Börja med att läsa vårt tidigare blogginlägg om Search Consoles 3 viktigaste funktioner!
Med Google Search Console kan du:
- Se vilka sökord och sidor som får klick från Googles organiska sökresultat
- Lägga till din sitemap för att göra sajten mer tillgänglig för Google
- Få information om problem med crawl och indexering hos sökmotorn
5. Woorank – Chrome-tillägg som hjälper dig prioritera arbetet
En personlig favorit är Chrome-tillägget Woorank. Med SEO-verktyget kan du snabbt få en hel del information om en specifik sida. Bland annat serverar Woorank insikter om meta data, olika typer av rubriker, strukturerad data, alt-texter, hur mobilvänlig sidan är samt tekniska aspekter som robots.txt och sitemap. Under en drop down i respektive del kan du få extra tips om vad du ska tänka på samt förklaringar till varför vissa saker är viktiga att åtgärda ur ett SEO- och UX-perspektiv.
Det som gör detta chrome-tillägg så bra är att det också hjälper dig uppskatta vilka åtgärder som har störst/minst påverkan på SEO och hur enkelt/svårt det är att fixa till. Perfekt när du behöver lite hjälp att bena ut hur du ska prioritera arbetet!
Woorank hjälper dig att:
- Analysera en sida ur ett SEO-perspektiv.
- Få en bättre förståelse för vad som behöver åtgärdas.
- Bestämma vilka åtgärder som bör prioriteras.
6. SEO Minion – Chrome-tillägget för SEO-analys av enskilda sidor
Ytterligare ett Chrome-tillägg jag använder dagligen är SEO Minion. Med SEO-verktyget kan du enkelt göra en on-page analys av enskilda landningssidor för att inspektera meta titel och meta beskrivning samt rubriker och OG-taggar. Med ett klick kan du också upptäcka eventuella brutna länkar på sidan. Det vill säga länkar som leder besökaren till 404-sidor. Vilket varken är bra för UX eller SEO.
Driver du en internationell webbsida som finns på flera språk kan funktionen Hreflang Checker vara en hjälpande hand. Med denna funktion kan du se om sidan har implementerade hreflang-taggar eller inte. Vilka är viktiga om du vill att ditt innehåll ska kunna ranka i rätt land.
Förutom de ovan nämnda funktionerna kan SEO Minion också ge dig ytterligare information om Googles sökresultat. Nämligen hur många organiska sökresultat ett sökord får, hur många produkt- och bild-listningar som syns samt hur många FAQ rich snippets som är synliga. Det kan ge dig en ledtråd till vad Google tycker är värdefullt att visa för besökaren och vad du skulle kunna inkludera på din sida för att få utökad synlighet i SERP:en.
Installera SEO Minion och du kan:
- Göra en snabb on-page analys.
- Upptäcka brutna länkar som leder till en 404-sida.
- Få en snabb överblick av SERP:en.
7. Screaming Frog – Lär känna din webbsida med crawlern
Sist men inte minst måste jag slå ett slag för SEO-verktyget Screaming Frog. Vilket kan vara det hjälpmedel som ligger till grund för de allra flesta SEO-analyser jag gör i mitt arbete. Screaming Frog är en crawler som genomsöker din webbsida och presenterar därefter vad en sökrobot kan tänkas se under sitt besök. Bland annat får du information om meta data, huvudrubriker (H1), 404-sidor, bilder och canonicals. Helt enkelt ett SEO-verktyg där du lär känna din webbsida ur sökmotorns perspektiv.
Screaming Frog är ett program som du laddar ner till datorn och vad många inte känner till är att det finns en gratisversion av programmet som gör det möjligt för dig att spindla upp till 500 URL:er av din webbsida. Vilket ofta är fullt tillräckligt för dig som driver en mindre sajt. Betalversionen kommer såklart med utökad funktionalitet men jag kan lova att du kommer långt med gratisversionen också!
Missa inte heller vårt blogginlägg om just Screaming Frog innan du gör en djupdykning i verktyget!
Crawlern Screaming Frog hjälper dig bland annat att:
- Hitta 404-sidor och brutna länkar som leder till dem.
- Upptäcka meta titlar och meta beskrivningar som saknas eller är för korta/långa.
- Hitta bilder som saknar alt-text eller är över 100 kb.
Önskar du fler tips eller hjälp med SEO?
För dig som är ny till sökmotoroptimering hoppas jag dessa 7 tips på gratis SEO-verktyg kommer vara viktiga hjälpmedel i verktygslådan. Skulle du och ditt företag behöva en extra hjälpande hand i SEO-arbetet så hjälper vi på Anegy gärna till!
0 kommentarer