Vad kommer att färga året 2020 i sociala medier? Vi har sammanfattat tre trender som med all sannolikhet kommer att fortsätta växa under 2020!
1. Social shopping
År 2005 lanserades Facebook med endast några få funktioner. 15 år senare har Facebook och andra sociala plattformar utvecklats från att vara sociala nätverk till fullskaliga marknadsplatser både för företag och privatpersoner.
Instagram leder utvecklingen genom sina shopping-funktioner, men plattformar såsom Pinterest och Snapchat ligger inte långt efter. Hela 81% uppger att Instagram hjälper dem att ta reda på mer om produkter och tjänster. Nästan lika många uppger att de använder Instagram för att bestämma om de ska göra ett köp eller inte.
Det innebär att varumärken måste utveckla sin syn på sociala medier, från en kommunikationskanal till en försäljningskanal, och ta vara på plattformens funktioner för att möta mottagarens behov och öka chanserna till konvertering.
2. Social SEO (Social Media Optimization)
Synergierna mellan SEO och sociala medier fortsätter att utvecklas och varumärken som vet hur man ska arbeta med Social SEO kommer att ligga ett steg före konkurrenterna under 2020.
Sociala plattformar har blivit sökmotorer. YouTube har gått förbi Google som den enskilt största sökmotorn i världen med över 3 miljarder sökningar per månad. Det innebär att den traditionella sökmotoroptimeringen nu även blir aktuell inom Social Media Optimization (SMO) i form av hashtags samt optimering mot relevanta sökord och söktrender.
Tips för dig som vill börja med SMO:
- Få dina Instagram-bilder att ranka i Googles bildsök genom att lägga till alt-taggar på dina bilder – och börja driv organisk trafik till ert konto!
- Visste du att du kan se vilka sökord som genererar klick till dina YouTube-video? Logga in på ert YouTube-konto och ta en närmare titt på fliken “Analytics”. Är de relevanta? Kan ni byta rubriker på några videos? Utvärdera och optimera!
- Använd insikterna från din sökordsanalys även inom SMO! Kan ni skapa innehåll för att möta sökbeteendet?
3. Den sociala kundupplevelsen
I en tid då många konsumenter har vuxit upp med sociala medier blir det allt viktigare att använda sociala plattformar för att förbättra kundupplevelsen (CX). Sedan fem år tillbaka har meddelandeappar ökat i popularitet som den föredragna metoden för att kontakta företag och denna trend visar inga tecken på att sakta ner. Idag förväntar sig så många som 83% att få ett svar på sociala medier inom 24 timmar eller att det ska gå snabbare än så. Likaså väljer hela 70% att “Skicka meddelande” framför “Ring oss” när de vill komma i kontakt med kundservice. Det finns också undersökningar som visar att kundnöjdheten är i snitt 25% högre hos dem som har varit i kontakt med ett företag via sociala medier jämfört med ett telefonsamtal.
“83% av alla kunder förväntar få svar från kundtjänst på sociala medier inom 24 timmar.”
Bortom kundtjänstärenden, visar en undersökning från Twitter visar att konsumenter som kontaktar ett varumärke på sociala medier och får ett svar, blir villiga att betala upp till 20% mer hos det varumärket vid ett framtida köp.
Vad innebär allt detta?
Er kundtjänst behöver rikta fokus till era sociala medier. Svara på alla kommentarer och direktmeddelanden – och like:a tillbaka!
Inspireras av företag som lyckats
Adobe
Arbetar er kundtjänst dygnet runt? Adobe har skapat ett separat Twitter-konto, AdobeCare, för kundtjänstärenden gällande deras produkter. Utöver det publicerar Adobe dagliga tips och tutorials för att hjälpa sina kunder att använda sina produkter ännu bättre. Denna självhjälpsmodell, att utbilda kunderna genom sociala medier, ökar kundnöjdheten och minskar antalet kundtjänstärenden på samma gång. Win-win!
Dominos Pizza
Varumärken måste göra det enkelt för sina kunder att beställa en produkt. Det har pizzagiganten från USA, Dominos, anammat fullt ut. De blev en legend inom CX när de skapade tweet-to-order samt DOM The Pizza Bot. Dessa två produkter gjorde det möjligt för kunden att beställa pizza genom b.la. Twitter, Facebook Messenger, Slack och Google Home. Kunderna kunde nu bara twittra #EASYORDER till @Dominos och få hem sin pizza – Dominos gjorde det enklare beställa vilket resulterade i en bättre kundupplevelse.
Förbättra er CX på sociala medier
Låter det krångligt? Vet du inte var du ska börja? Ingen fara, vi hjälper er gärna med sociala medier och content marketing.
0 kommentarer