Hört talas om TikTok? Då menar jag inte amerikanska sångerskan Keshas debutsingel från 2009, utan världens just nu mest växande sociala nätverk. Med 500 miljoner aktiva månatliga användare, är det en marknadsföringskanal att verkligen ta på allvar. Särskilt om din målgrupp är Generation Z, alltså personer födda i mitten på 1990-talet, fram till i början på 2000-talet. Även om ni inte riktar er till yngre personer finns det en poäng i att lära sig hur plattformen fungerar i och med att den har potential att faktiskt bli ett nytt Instagram eller Facebook.
Här ger vi svar på vad TikTok är, varför kanalen är värd att överväga i er marknadsmix, hur ni annonserar på plattformen, och kommer igång!
Vad är TikTok?
För er som inte känner till TikTok sedan tidigare är det en sociala medier-app för att skapa och titta på korta videoklipp med hjälp av musik, läpp-sync och andra typer av filter.
Det kinesiska företaget bakom appen heter ByteDance, och lanserade först appen i Kina under namnet Douyin 2016. Ett år senare lanserades TikTok till resterande delar av världen, med samma programvara som Douyin, men som till följd av Kinas lagar kring censur körs på olika servrar. Under 2018 slogs TikTok samman med Musical.ly för att växa sin användarbas och strategiskt nå ut till alla amerikanska tonåringar.
Idag har appen en halv miljard aktiva månatliga användare världen över, och för att göra en jämförelse med andra sociala nätverk, är det mer än både LinkedIn, Twitter, Pinterest och Snapchat.
Varför bry sig om TikTok?
Vad som gör TikTok extra intressant, förutom den redan stora användarbasen, är att appen växer enormt snabbt i antal aktiva användare, och som kan ses av grafen nedan.
Tittar vi på listan över vilka appar som toppar antalet nedladdningar bland sociala medier-appar i oktober 2019 i världen, hittas TikTok högst upp för både App Store och Google Play Store med totalt 66 miljoner installationer.
TikTok som marknadsföringskanal är just nu mest intressant för företag som riktar sig till Generation Z, dvs. personer födda från 1995 fram till tidigt 2000-tal, eftersom 41 % av användarna är mellan 16 och 24. Men med detta sagt kan det också finnas ett värde för andra företag i att lära sig hur plattformen fungerar, även fast målgruppen kanske inte använder TikTok idag.
Anledningen är att TikTok har chans att utvecklas till något mycket större, och potentiellt sett kan bli ett nytt Instagram eller Facebook. Det är nämligen så att sociala plattformar initialt brukar omfamnas av en yngre publik, för att sedan mogna och sprida sig till en äldre målgrupp – där det kändaste exemplet är Facebook. Skulle så vara fallet för TikTok kommer företag som varit på plattformen tidigt ha ett stort försprång gentemot sina konkurrenter.
Hur som helst är TikTok redan idag, med sina 500 miljoner användare, en marknadsföringskanal att verkligen ta på allvar och hålla ögonen på framöver.
TikTok-annonsering
Är TikTok Ads något för er?
Givet att ni riktar er till en yngre publik, 16-24 år, och är beredda att investera en del pengar, så är TikTok-annonsering något som definitivt är värt att testa. TikTok lanserade annonser i början på 2019, och det går att annonsera i Sverige, även fast all annonseringen fortfarande är i beta-stadiet.
Vilken budget krävs?
För närvarande är minimum totalbudget och total dagsbudget $500, och det genomsnittliga CPM-priset har rapporterats ligga på runt $10. Min gissning är dock att TikTok kommer att sänka kravet på minimumspend till betydligt lägre nivåer eller ta bort det helt efter det att beta-testningen är över, för att locka till sig fler och mindre annonsörer.
Kampanjmål och targeting
Liksom för
Facebook Ads kan man för TikTok Ads välja kampanjmålen Trafik, Konverteringar
eller App-installationer. När det kommer till targeting kan TikTok Ads
såklart inte jämföra sig med Facebook, men det är ändå möjligt att bl.a. rikta
annonseringen baserat på demografi, geografi, intressen, skapa anpassade
målgrupper och lookalike-målgrupper. Med TikTok ads går det även att lägga till
upp till 20 beskrivande sökord för sin hemsida eller app, som sedan TikTok
använder för att matcha produkt med rätt målgrupp.
Annonsformat
När det
gäller visuellt material kan man enligt TikTok själva just nu endast använda
sig av videannonser, och som är uppdelat på följande annonsformat:
- Brand-takeovers är ett format anpassat för varumärkesbyggande annonsering, med en full-screen annons som visas omedelbart när appen startas. Annonsformatet är endast tillgängligt för en annonsör per dag, och har rapporterats ha ett fast pris på mellan $50 000 och $100 000 för en annonseringsperiod på sex dagar. Således riktar sig formatet till stora företag som har råd att lägga en större del av sin marknadsföringsbudget på mer typ varumärkesbyggande annonsering.
- In-feed ads är korta videoannonser som visas som del av användarens vanliga flöde av videos. Trafiken kan ni länka till antingen er webbsida eller app. Annonsformatet är för tillfället det enda som styrs av ett marknadspris med vanlig budgivning av annonsutrymmet, och där det genomsnittliga CPM-priset har rapporterats ligga på $10.
- Hashtag Challenges är ett sätt för företag att engagera sig med användarna genom att uppmana dem till att skapa och dela innehåll med en sponsrad hashtag.
Hur kommer ni igång?
Ett bra första steg är att ladda ned appen och börja konsumera innehåll för att lära sig hur plattformen fungerar. Det kan inte nog poängteras vikten av att förstå kanalen och alla dess nyanser innan ni själva börjar skapa innehåll, för att kunna anpassa det efter hur just TikTok fungerar.
Är ni intresserade av annonsering på TikTok så är det något vi på Anegy precis kommit igång med och gärna hjälper er med. Kontakta gärna oss på Anegy så tar vi en vidare diskussion!
0 kommentarer