TikTok-annonsering

TikTok har med sin snabba tillväxt och stora användarbas under det senaste året seglat upp som en kanal att verkligen ta på allvar bland marknadsförare att överväga i sin marknadsmix. Appen har i skrivande stund en halv miljard månatliga användare världen över, vilket är mer än både Snapchat, Twitter, Reddit och Pinterest. Dessutom växer antalet användare i en rasande takt, och än så länge finns det inget som talar för att tillväxten skulle avta. I början på 2019 öppnade TikTok upp för möjligheten att annonsera på plattformen, och givetvis är detta något vi på Anegy gärna hjälper ert företag med!

Är TikTok-annonsering något för er?

Annonsering på TikTok är fortfarande i beta-stadiet och i sin linda, men plattformen är öppen för annonsering både i Europa och USA. TikTok som marknadsförings- och annonseringskanal är just nu mest aktuellt för företag som riktar sig till en målgrupp som är mellan 16 och 24 år, eftersom ca 40 % av användarna återfinns inom det åldersspannet.

I dagsläget finns en minimumgräns som säger att annonsörer måste spendera minst 500 USD per dag, och därför krävs en relativt hög budget om ni som företag vill testa under en lite längre tidsperiod för att kunna göra en rättvis bedömning av kanalen.

TikTok ads - Målgrupper och annonsformat

TikTok-annonsering är ganska likt Facebook-annonsering, även fast det inte är möjligt att rikta sina annonser lika snävt, med tanke på att TikTok inte alls sitter på samma mängd data. Med det sagt erbjuder TikTok ändå möjligheten att bl.a. rikta sig mot intressen, skapa lookalike- och custom-målgrupper.

Annonsformaten skiljer sig också mycket åt från Facebook, som kan delas in i tre typer;

(1)   In-feed video som är vanliga korta videoannonser som visas som del av flödet.

(2)   Brand-takeover som är en full-screen annons som visas direkt när appen startas (observera att detta formatet endast är tillgängligt för en annonsör per dag).

(3)   Hashtag challenge är ett format som syftar till att låta användarna skapa innehåll till en specifik hashtag som företaget sponsrar.

De två senare nämnda annonsformaten kostar mycket pengar, och är mer till för större företag som vill bygga varumärkeskännedom, medan in-feed video formatet prissätts utifrån ett marknadspris där utbud och efterfrågan på annonsutrymmet styr.

TikTok infeed ads

Exempel på in-feed annonser (källa: AdWeek) 

Behöver ni hjälp med TikTok ads?

Om ni känner att TikTok-annonsering hade varit relevant för ert företag, och vill testa, så hjälper vi på Anegy gärna till. Klicka här om ni vill få en offert!

Vill du ha en gratis
SEO-analys?

Fyll i dina uppgifter så skickar vi en analys med massa värdefull data.