Vilka Google Ads format finns?

Jobbar man med digital marknadsföring så har man nog på ett eller annat sätt hört talas om Google Ads. De flesta är säkert välbekanta med sökordsannonser antingen professionellt eller privat. Men man kanske inte har stenkoll på vilka format man kan använda sig av via plattformen. I detta blogginlägg kör jag en enkel genomgång om vilka format man kan använda sig av och var dem kan synas.

Vad är Google Ads?

Google Ads är kort och gott en marknadsföringsplattform som gör det möjligt för företag att annonsera både via Googles söknätverk eller displaynätverk. I söknätverket ingår Google sök men även via externa webbplatser som är anslutna till Googles nätverk. I display nätverket kan ens annonser synas i Gmail, Youtube och andra anslutna externa webbplatser.

Olika typer av annonser

Var kan man då annonsera i de olika nätverken?
Ska man dela in det hela så kan man säga att man kan annonsera via sökordsannonser, displayannonser, videoannonser och shopping-annonser. I var och en av dessa kan man använda sig av olika typer av annonsformat. Vad är då ett annonsformat? Enligt Google själva så är det olika sätt en annons kan se ut på för att uppnå bättre resultat eller exponering. Tänk dig till exempel en statisk bildannons och en interaktiv bildannons. Det är två olika format på en displayannons.

Sökannonser

När folk hör Google Ads tänker nog dem flesta på sökordsannonser. Detta format gör det möjligt att synas ovanför organiska sökresultat. Vill man få resultat snabbt så är detta alternativet att föredra framför SEO som är mer av ett långsiktigt arbete och det kan ta tid att få samma resultat som via sökordsannonser. Däremot så kostar organiska resultat ingenting per klick vilket kan vara bra att komma ihåg.

Sökordsannonser fungerar på det sättet att man skapar en textannons och sedan väljer man olika sökord som man vill visas för. När någon söker på ens valda sökterm så kan ens annons visas upp i sökresultatet. Det finns fyra olika typer av annonser man kan skapa samt annonstillägg som kan användas var och en av alternativen. Utökade textannonser, responsiva textannonser och dynamiska textannonser ser exakt likadana ut i sökresultatet men skiljer sig i dess beteende.

Utökade textannonser

Detta format är standard och i det du har mest kontroll. Här skapar du tre olika rubriker och sätter dem i den ordning du vill. Best-practice är att ha med sitt sökord i första rubriken, en fördel eller varumärket i andra rubriken, och i den tredje en tydlig call-to action. Se exemplet nedan för hur det kan se ut. Här har jag sökt på ordet ‘golfklubbor’.
Exempel:  

Responsiva textannonser

Detta format ser som sagt ut exakt likadant som utökade textannonser. Men i detta alternativet kan du välja att skriva i fler rubriker och beskrivningar än vad du kan i utökade textannonser. Däremot ses maximalt tre rubriker och två beskrivningsrader i sökresultatet. Vad som skiljer de två formaten åt är att i det senare så kombinerar Google dina rubriker och beskrivningar för att automatiskt hitta kombinationer som fungerar bäst. Detta brukar fungera väldigt bra men gör att du inte har full kontroll över hur du vill att din annons ska se ut. Vad jag gillar att göra här är att låsa vissa rubriker och beskrivningar på en specifik plats. T.ex. vill jag alltid ha min CTA i rubrik tre och om jag har skapat flera varianter av en CTA kan jag låsa alla rubriker för att enbart synas på den positionen.

Dynamiska textannonser

Dynamiska textannonser fungerar väldigt annorlunda från både responsiva och utökade textannonser men ser likadant ut i resultatet. Här har du ingen kontroll själv över hur din annons ser ut. Du väljer heller inga sökord att använda dig av. Istället anger du din hemsida som en plats där Google ska hämta information ifrån för att utforma annonser som Google tror är relevant för vissa söktermer. När någon söker på Google så söker Google igenom din sida och skapar automatisk rubriker, beskrivningar och landningssidor om det bedöms vara relevant. Detta alternativ är mindre tidskrävande då du inte behöver skapa egna annonser eller göra sökords research men gör att du inte vet hur dina annonser kommer se ut.

Call-only annonser

Call-Only är ett väldigt speciellt annonsformat. Det syns i sökresultatet men leder inte till en landningssida. Istället finns enbart ett telefonnummer synligt och du betalar varje gång någon trycker på telefonnumret för att ringa. Detta lämpar sig väl för tjänsteföretag eller småföretagare som inte har en hemsida. T.ex. om en rörmokare vill annonsera på Google och vill att kunder ringer till dem med sina problem. Här finns däremot en till skillnad och det är att du kan enbart använda dig av två rubriker tillsammans med ditt telefonnummer.

Annonstillägg

Annonstillägg är precis som det låter ett tillägg med extra information som appliceras på dina sökordsannonser. Ofta resulterar detta även i mer annonsutrymme men visas inte varje gång dina annonser syns. Det beror på din placering i sökresultatet. Annonstilläggen kan appliceras på alla sökordsannonser och ser likadant ut för alla alternativen. Här är ett exempel från Nike och de använder sig av flera olika typer av tillägg.  

Exempel på olika tillägg man kan lägga till för sina annonser är: 

  • Telefonnummer
  • Adress
  • Olika tidsbegränsade erbjudanden 
  • Pris för olika produkter 
  • Ditt utbud av varor och tjänster. 
  • Webblänkar. Kan vara länkar och beskrivningar till andra sidor på sin webbplats.

Säljer du skor kan du lägga till webbplats-tillägg som leder till olika varumärkes sidor såsom “Nike sneakers” eller “Adidas sneakers”.

Displayannonser

Displayannonser är statiska, rörliga eller interaktiva bildannonser och syns i Googles display nätverk som enligt Google når ut till hela 90% av alla internetanvändare globalt.

Uppladdade displayannonser

Det finns nästan en oändlig mängd med olika bildstorlekar man kan använda sig. Vissa är mer anpassade för mobiltelefoner eller datorer än andra. Man bör därför tänka efter var man vill synas och hur olika enheter kan se annonserna. Vanliga bildstorlekar här är:

  • leaderboards som har formaten 728 x 90 pixlar
  • mobile banners som är 300 x 50 pixlar
  • skyscrapers som har formaten 120 x 600 pixlar

Det finns även kvadratiska och rektangulära annonser som bland annat kan ha formaten: 200 x 200 pixlar och 240 x 400 pixlar. För att se alla godkända storlekar och format kan ni läsa Googles egna beskrivning här. Exempel på en uppladdad statisk bildannons:

Responsiva displayannonser  

Väljer du detta alternativet så kan du synas och buda på alla tillgängliga annonsutrymmen på tillgängliga hemsidor. Det funkar som så att du laddar upp minst två olika bilder, en i kvadratiskt format (t.ex. 600 x 600) och en landskapsbild (t.ex. 1200 x 628) samt en logotyp. Utöver detta så behöver du även skriva ett antal rubriker som kan användas samt olika beskrivningar och en call-to-action. 

Vad Google gör är att de kombinerar ditt uppladdade material för att passa en tillgänglig annonsplats och automatiskt kombinerar ditt uppladdade material för att kunna synas för alla utrymmen. Vad man ska komma ihåg här är att vissa varumärken kanske har strängare brand guidelines och då kan det vara mer lämpligt att skapa enskilda displayannonser i olika format. Responsiva displayannonser är dock numera standard på plattformen.

Lightboxannonser

Lightboxannonser kan enbart användas om du har angett målet: produkt och varumärkesövervägning när du skapar en kampanj. Detta annonsformat är mer interaktivt än de andra och tillåter besökare att klicka på en annons som sedan till exempel expanderar till helskärm eller startar ett bildspel eller en video. Potentiella kunder kan sedan klicka sig vidare till din webbplats och på detta vis undviker du oavsiktliga klick in till din webbplats då det krävs två steg.

Tillgängliga bildstorlekar för lightboxannonser är:

  • 728 x 90
  • 160 x 600
  • 300 x 250
  • 320 x 50 pixlar

HTML 5 annonser och AMP HTML5

Detta alternativ gör det möjligt att få med animationer eller video i dina display-annonser på ett interaktivt sätt. AMP HTML 5 annonser är HTML5 annonser som är bättre anpassade för att användas på mobiltelefoner. Här krävs det att man laddar upp sina annonser i ett specifikt format i en zip-fil. Det går bra att använda sig av de flesta bildstorlekarna.

Två fördelar med annonsformaten är att de är både snabbare och mindre i sin filstorlek. Enligt Bannerflow har detta format upp till 267% högre click-through-rates jämfört med uppladdade statiska displayannonser. Men det kommer med en nackdel. Detta format är inte tillgängligt för alla annonseringskonton utan har vissa restriktioner. Ditt konto måste bland annat ha varit aktivt i mer än 90 dagar, du måste ha spenderat mer än 9 000 USD under hela kontots livstid. Avslutningsvis måste du även ha noggrant följt Googles policys och inte brutit mot dessa genom till exempel använda sig av falska erbjudanden eller click-bait.

Videoannonser

För att kunna använda sig av videoannonser krävs det att du har ett Youtube-konto som är ihopkopplat med ditt Google Ads-konto, samt att dina annonser finns upplagda på din kanal. Oftast krävs det att din video är i formaten 4:3 eller 19:9 men även 16:9 går bra för vissa av annonsformaten nedan. De får även maximalt ha en storlek på 1 GB. 

Det finns sex stycken olika format att använda sig av beroende på vilken målsättning du har valt i Google Ads för din kampanj. Dina annonser kan främst synas på Youtube men även på andra webbsidor i Googles nätverk.

Exempel på de olika typerna av format:

Överhoppningsbara in stream-annonser

Detta är den absolut vanligaste formen av videoannonser på Youtube och spelas upp antingen innan, under eller efter en video visas på Youtube eller någon av Googles partnersidor. Användare ser din annons i minst 5 sekunder innan de kan välja att hoppa över annonsen och fortsätta till videon. Detta format kan användas oberoende av vilket mål du har valt med din annonsering och du betalar när någon interagerar eller klickar på en länk i videon.

Inte överhoppningsbara in stream-annonser

Det här formatet är precis som det låter videoannonser som inte går att hoppa över och varar maximalt i 15 sekunder. Annonserna visas innan, under eller efter att en video spelas upp. Detta format kan enbart användas om du väljer målsättningen varumärkeskännedom och räckvidd vilket är viktigt att komma ihåg. Till skillnad från överhoppningsbara annonser betalar du varje gång någon ser din annons.  

Video Discovery-annonser

Detta annonsformat är lite speciellt då det inte spelas upp innan, under eller efter att en video spelas upp. Istället kan dessa annonser synas i sökresultatet på Youtube eller i högerkolumnen vid videouppspelning i rekommenderade videor fältet, men även på startsidan på Youtubes mobilsida eller i appen. Dessa annonser innehåller även en rubrik och beskrivning vilket du kan använda till din fördel för att förklara vad ditt företag gör. Storleken på själva annonsen är till skillnad från de två tidigare formaten inte satt i sten utan kan variera beroende på placering samt olika enheters skärmstorlek. Detta format kan du enbart använda dig av om du väljer målsättningen övervägande av produkt eller varumärke.

Bumperannonser

Bumperannonser är en kortare form av videoannonser och varar i maximalt upp till sex sekunder och går inte att hoppa över. Precis som med in stream-annonser så kan annonserna visas på Youtube eller partnersidor innan, under, eller efter att en video spelas upp. Detta format är enbart tillgängligt om du väljer målet varumärkeskännedom och räckvidd. Du betalar på en kostnad per tusen visningar-basis, och en view räknas om någon ser din annons i mer än två sekunder.

Outstream-annonser

Outstream-annonser visas bara via mobiltelefoner och kan enbart spelas upp på Googles partnersidor. Detta betyder även att en video börjar spelas upp, men utan ljud om man exempelvis läser en artikel eller använder en app. En person kan sedan om hen är intresserad trycka på annonsen för att spela upp videon med ljud. Detta format är precis som bumperannonser enbart tillgängligt om du väljer målet varumärkeskännedom och räckvidd. Best practice är att använda sig av både vertikala och horisontella bildformat för att anpassa din annons till så många annonsplatser som möjligt.

Toppannonser

Detta format är ett dyrare och mer exklusivt annonsformat då man inte kan välja detta format via Google Ads. Istället krävs det att man kontaktar en säljare på Google för att använda sig av detta. Så varför ska man använda sig av toppannonser? Jo för att du kan synas i upp till 30 sekunder utan ljud i ett widescreen-format, högst upp på startsidan i webbversionen, mobilversionen och i appen men även i smart-TV versionerna av applikationen.

Shoppingannonser

Shoppingannonser syns precis som sökordsannonser i just Googles sökresultat. De har en bild längst upp i resultatet och visar upp ett företags produkter tillsammans med pris och annan viktig information. Du har säkert stött på dessa annonser och kanske även köpt en produkt via dessa annonser. Shoppingannonser är faktiskt ett relativt gammalt format som google haft i sin arsenal sedan 2002 (då vid namn Froogle) men valde att nylansera det som Google Shopping 2012. 

Fördelen med Shoppingannonser är att de har en bra synlighet och personer kan enkelt och snabbt jämföra priser på en produkt hos olika företag. Nackdelen som annonsör är att du inte har hundra procent kontroll över var du vill att dina annonser ska synas då Google bestämmer om de tycker att din annons är relevant sett till olika söktermer. Vad man kan göra som annonsör är att lägga till negativa sökord, dvs sådana sökfraser som du inte vill synas för.  Säljer du exempelvis bara röda klänningar kan du lägga till att du inte vill synas om någon söker på svarta klänningar.

Produktannonser

Produktannonser visar upp enskilda produkter som ditt företag säljer. Annonsen inkluderar en bild, pris, en rubrik och ditt varumärkes namn. Det går även att lägga till omdömen och fraktinformation bland annat. Ett exempel på hur det kan se ut är bilden ovan till vänster.

Kollektionsannonser

Kollektionsannonser är precis som det låter – en kollektion eller samling av det du säljer. Du kan exempelvis välja att göra en kollektion av flera produkter av ett varumärke du säljer eller alla röda klänningar ditt företag har i sin e-handel. Ett exempel på hur det kan se ut visas i bilden ovan till höger. Det är helt upp till dig att välja vilka produkter du vill visa upp tillsammans.

Katalogannonser

Detta format använder precis som kollektions annonser en samling av dina produkter för att annonseras men visas enbart upp i Google Display-nätverket. Google hämtar data från din produktlista och skapar annonser automatiskt.

Sammanfattning

Det finns framförallt fyra olika typer av Google Ads annonser och mängder av olika format och alternativ att välja ifrån för att visa upp ditt företag och dess utbud. Jag hoppas att du har lärt dig mer om var man kan synas och hur annonser ser ut i varje placering.

Vill ni lära er mer om Google Ads och dess annonsformat samt do’s and dont’s? Håll utkik efter vårt kommande webbinarium som jag kommer att hålla inom detta ämne till sommaren. Där jag djupdyker ännu mer och ger praktiska tips på vad man ska tänka på som beställare och för dig som jobbar operativt med Google Ads eller bara vill lära dig mer. 

Känner du och ditt företag att ni vill börja annonsera eller optimera era nuvarande kampanjer och konto på Google Ads? Kontakta då mig eller mina kollegor så hjälper vi er med allt från analys, strategi och utförande så att ni ska uppnå er målsättning.

Pär Gustafsson Anegy

Pär Gustafson
Performance Specialist

Vill du ha en gratis guide i
tracking med GTM?

Fyll i dina uppgifter så skickar vi en guide med våra bästa tips. 

Nyhet! Webinars

Läs mer och boka kommande tillfällen!

BEST BLOG 2020

Blog of the year - Anegy.se