Jag kan automatisera, jag är inte rädd!

Sitter du ofta och känner att du lägger alldeles för mycket tid på manuella datahämtningar och annonsskapande? Tid du hellre hade lagt på analys och strategi? Vi har också suttit där. För att du ska kunna börja spara tid har vi satt ihop en checklista på enkla saker alla som arbetar med performance marknadsföring bör automatisera!

Tidigare i år var vi på Dagens Medias event Mediedagen där Googles Head of Specialists Johan Erikssons bland annat talade om hur den digitala annonseringen måste bli mycket mer relevant och datadriven. Varför får en vegetarian fortfarande förslag på köttrestauranger när hen letar efter ett ställe att äta lunch på? Han menade att vi inte är tillräckligt datadrivna i vår marknadsföring och att vi ödslar för mycket tid på sånt som kan automatiseras istället för att fokusera vår tid på analys, strategi och sådant som ger resultat. Det här fick oss att fundera och vi började ifrågasätta oss själva om vi automatiserat allt vi kan?

Vi har här nedan sammanställt en kort och rätt basic lista på saker som vi såg till att implementera för att automatisera många av de mest vanliga tidstjuvarna. Vi hoppas att den kan ge dig lite förslag och idéer på hur du kan automatisera ditt eget arbete så du också kan lägga mer tid på det som betyder något!

Google Datastudio

  • Datastudio har funnits ute ett tag nu och om du inte har börjat använda det så är det på tiden. Vi är fullt medvetna om att allt inte är så stabilt som man skulle kunna önska men tro oss, här finns tid att spara. Att hämta data manuellt varje månad, för att sammanställa rapporter till olika enheter eller beställare samt maila ut till respektive kontaktperson, är typiska tidstjuvar. Med Datastudio kan ens kontakt själv gå in, när denne vill, i sin egna Datastudio rapport och se hur det går i sin helhet.

Google Ads

  • Automated Rules: Går du fortfarande in och justerar bud manuellt? Aktiverar och pausar du fortfarande kampanjer, adgroups och sökord manuellt? Ifall du svarar ja här skulle vi förslå att du skyndar dig och tar en titt på funktionen Automated Rules. Här kan du som namnet antyder sätta (väldigt) specifika regler (förslagsvis baserade på historiska data) för det mesta i Google Ads.
  • Keyword Insertion: Säg att du har produkter som dina kunder använder flera olika sökord för samma sak. Sätt inte upp en statisk annons för varje sökord. Sätt upp annonser med Keyword Insertion så ser dina kunder annonser med deras sökord i automatiskt. Så i framtiden när du ser förändringar i sökmönster behöver du endast lägga till ett nytt sökord och inte skriva en helt ny annons.
  • Ad Customizer: Vill du gå ett steg längre i automatiseringen av dina Google ads annonser? Skapa Ad Customizer data! Här blir det lite mer avancerat men kort så är det ett Excel-ark som innehåller information om allt från pris, tillgänglighet och geografisk plats till ren annonstext som sätts samman till en personligt anpassad textannons baserad på hur kunden söker. Det här kräver en del arbete från din sida men lönen för mödan kan vara att kontinuerligt sitta och uppdatera/skapa statiska annonser blir ett minne blott.

Facebook

När det gäller Facebook finns det inte lika mycket enkla alternativ till automatisering som i Google Ads. Det finns dock två saker som vi tycker att du borde börja med och som förmodligen kommer spara dig tid i slutändan.

  • Dynamiska annonser: Kör du produktannonser på Facebook? Då antar vi att du använder dynamiska annonser? Om inte så har du missat något riktigt smidigt. Kort och gott är det retargetingannonser med specifika produkter som dina presumtiva kunder visat intresse för som sköter sig själva utefter de regler du sätter för de olika produkterna i din katalog.
  • Broad Audience Targeting: Den här relativt nya funktionen i Facebook låter dig sätta en övergripande målgrupp för dina dynamiska annonser som sedan Facebook använder för att automatiskt identifiera användare som ”signalerar” att de är intresserade av din produkt. Detta innebär att du med dynamiska annonser nu även kan nå helt nya kunder vilket i sin tur också kan ge bra idéer om framtida målgrupper som du kanske inte hade upptäckt annars eller suttit och testa i blindo (läs slösat tid) för att hitta!

Vi inser såklart att mycket i den här listan inte är något man gör i en handvändning men du får försöka se det långsiktigt. Om du tar dig tiden att sätta ihop en välfungerande Datastudio rapport den här månaden, hur mycket tid kommer inte den spara dig nästa månad och månaden efter det? Hur mycket tid lägger du på att justera bud och sökord en vecka? Hur mycket tid sparar du på att Google Ads gör det åt dig? Du förstår vart vi försöker komma, så nu är det bara att sätta igång. Automatisera mera!

Frågor och funderingar? Kontakta gärna någon av våra experter så hjälper vi dig!

Vill du ha en gratis guide i
tracking med GTM?

Fyll i dina uppgifter så skickar vi en guide med våra bästa tips. 

Nyhet! Webinars

Läs mer och boka kommande tillfällen!

BEST BLOG 2020

Blog of the year - Anegy.se