Google Gallery Ads är här!

Det är inte en lugn stund på Googles kontor. Innan sommaren introducerades möjligheten att välja månadsbudget i Google Ads och nu finner vi en ny feature! Låt oss presentera Gallery Ads!

Gallery ads gif

Google Gallery Ads är sökannonser i karusellformat på Google, som påminner om Facebookannonser som skapats i Google Ads.

Japp, it’s a thing!

På årets Ads Innovation Keynote i våras presenterade Google sitt nya annonsformat Gallery Ads för mobila enheter. Flera webbplatser lyfte nyheten då och kort därefter fick en del marknadsförare tillgång till formatet – för att sedan bli av med det igen.

Tills nu!

I början av augusti rullades betaversionen officiellt ut till annonsörer och nu kan vi i Sverige börja skapa karusellannonser i sökresultatet för mobiltelefoner. Observera att jag uttryckligen skriver mobiltelefoner och inte mobila enheter då tablets inte är inkluderade.

Vad kan Gallery Ads inkludera?

Gallery Ads kan implementeras i dina vanliga sökkampanjer och varje annons kan inkludera:

  • 3 rubriker
  • Upp till 8 bilder
  • Taglines på upp till 70 tecken (som i Facebook Ads).

Det finns än så länge inte så mycket officiell information om vilka regler och rekommendationer som gäller för bilderna i annonserna, men våra egna tester har visat följande insikter:

  • Varje annons måste innehålla minst 4 bilder
  • Bilderna får inte innehålla loggor
  • Bilderna får inte innehålla text
  • Landskapsformat verkar vara att föredra.

Hur betalar man för Gallery Ads?

Du debiteras antingen via ett klick som en vanlig sökannons eller när användaren har swipat fyra bilder eller mer. Det senare alternativet medför också behovet av att tänka över vad ett ”svep” är värt för dig som annonsör. Ja, du lyckas ta upp en stor plats i sökresultatet och redan där visa upp dina produkter men om användaren endast swipar genom bilderna utan att klicka sig vidare till sajten står man inför ett eventuellt dilemma. För all del, låt oss redan nu mynta KPI:n ”cost per swipe”.

Vi på Anegy är förväntansfulla på att se vad Gallery Ads kan bidra med till våra kunders digitala affär och är i full färd med att implementera dem.  

Har du testat Gallery Ads och hittat några fler spännande insikter? Eller är du är intresserad av att veta mer om Google Ads?

Hör gärna av dig till våra specialister så kan vi diskutera mer!

Vill du ha en gratis
SEO-analys?

Fyll i dina uppgifter så skickar vi en analys med massa värdefull data.

Vill du gå vår SEO-utbildning?

Läs mer och anmäl dig till nästa heldagskurs!