“Hur skriver man en bra SEO-text?”
Det är en av de vanligaste frågorna en kund eller nyanländ LIA brukar undra. För att förstå hur man skriver en bra SEO-text, behöver man först förstå att en bra text i grund och botten handlar om att skriva relevant och informativt innehåll.
Här är 7 saker som webbredaktörer och skribenter för digitala kanaler bör ha i åtanke för att skriva bättre texter som har extra bra förutsättningar för sökmotorer.
1. Tydlig struktur
Grunden till en bra text är struktur. Det är något som både era besökare och Google kommer att uppskatta. Genom att ha en tydlig struktur kommer texten bli mer lättläst och det kommer bli enklare att hitta i texten om er besökare enbart söker svar på en specifik fråga.
Men hur skapar man en tydlig struktur? Här är några knep.
En intresseväckande huvudrubrik
Tillägna er sida en huvudrubrik, inte två, en. Det kan låta som en självklart men faktum är att många webbsidor där ute innehåller ibland flera huvudrubriker utan att skribenten ens vet om det.
Hur är det möjligt? Jo en huvudrubrik ska nämligen vara taggad med en H1:a i koden, så är inte alltid fallet.
Bortsett från den tekniska aspekten så ska rubriken även var intresseväckande och informativ. Läsaren ska snabbt kunna skapa sig en uppfattning om vad vad texten handlar om bara av att se rubriken.
BuzzFeed är kända för att skapa intresseväckande klickvänliga rubriker i form av tips och guider. Här är några tips på hur rubrikerna kan börja för att väcka intresse.
- Så gör du…
- Hur du gör…
- 5 tips för att…
Addera underrubriker
Förutom en huvudrubrik är det även viktigt att du använder underrubriker när du vill fördjupa dig inom ett ämne i texten. Det gör det betydligt enklare att hitta i en matig och informativ SEO-text.
Se till att även underrubrikerna är taggade i koden (H2-H6) det underlättar för Google att förstå strukturen i texten.
Korta stycken
Vi har svårt att ägna uppmärksamhet åt saker allt för länge, inte minst när vi försöker läsa längre texter. Tänk därför på att hålla dina stycken förhållandevis korta. Det underlättar för läsaren att behålla fokus längre och ökar chansen att man fortsätter att läsa även om artikeln är väldigt lång.
Listor
Testa att addera punktlistor eller tabeller för att öka graden av tydlighet och struktur i texten ännu ett snäpp. Vem gillar inte listor?
2. Informativt, relevant och unikt innehåll
Nu har du lite tips på hur strukturen för en SEO-text bör se ut. Låt oss titta närmare på själva innehållet. Din första fråga är med största sannolikhet…
“Hur lång ska en SEO-text vara?”
Det beror på. En faktor i hur lång din SEO-text bör vara beror på konkurrensen i sökresultatet. Ta en titt på hur mycket innehåll konkurrerande sidor som rankar i topp 10 på sökordet har för att få en känsla för hur mycket text som kan förväntas från dig för att konkurrera.
Men kom ihåg att det är kvaliteten som ska styra mängden text, inte bara kvantiteten. Kom ihåg att innehållet du skriver ska var unikt och ge värde för läsaren.
Om du verkligen vill ha en riktlinje så kan vi rekommendera att en “optimal SEO-text” i regel bör komma upp i minst 300-400 ord med unik text på sidan.
3. Fokusera på ett sökord – i lagom mängd
En SEO-text är inte en SEO-text utan att fokusera på ett utvalt sökord. Ja, ett sökord.
Låt oss alla komma överens om att det är svårt nog att ranka i toppen på ett sökord. Ha därför som regel att en sida optimeras mot ett sökord (eller fras). Det kommer göra texten mer konkret för läsaren och det kommer underlätta för Google att förstå vad texten handlar om och därmed vilket sökord din text rimligtvis bör ranka på.
“Men hur ofta måste man nämna sökordet?”
Saken är den att när du skriver en text om ett specifikt ämne, så kommer du nämna sökordet naturligt av bara farten. Och det är just så det ska kännas när man läser – naturligt.
Du vill undvika något som kallas “keyword stuffing” vilket innebär att man pressar in sökordet på ett onaturligt sätt med för hög frekvens. I regel bör ett sökord nämnas ca 3-4 gånger per 100 ord för att texten ska anses vara optimerad mot ett sökord. Man brukar också benämna detta som sökordsdensitet och då prata om 3-4%. Just den här artikeln har en sökordsdensitet på 3%, kan du gissa sökordet?
4. Interna länkar
En bra SEO-text ska ge värde för läsaren, samtidigt som den bidrar till en bra användarupplevelse på sajten. Ett enkelt sätt att förse läsaren med extra information är att länka till en relaterad produkt eller annat relevant innehåll på ämnet. Det ger inte bara läsaren mervärde, utan det ger även Google signaler om vilka sidor som är viktiga på er sajt eftersom ni väljer att länka till dem. Precis som vi tänkte göra nu, genom att länka till ett annat blogginlägg om interna länkar, som berättar mer om vikten av att länka internt på sajten.
5. Lätta bilder med alt-texter
Riktigt bra innehåll handlar inte enbart om text. Addera gärna bilder för att illustrera ämnet och höja användarupplevelsen, men det finns saker du bör ha i åtanke för att bilderna ska vara så optimala som möjligt för SEO.
Komprimera bilder
Tunga bilder kan försämra laddningstiden, se därför till att ha komprimerade bilder. En tumregel är att bilder max bör vara 100kb, helst ännu mindre.
Optimera alt-texter
Glöm inte att addera en alt-text till bilden när du laddar upp den i CMS:et. Alt-text läses upp för blinda eller synskadade besökare som använder skärmläsare, vilket förbättrar användarupplevelsen. Texten ger även information till Google om vad bilden handlar om, eftersom Google än så länge inte kan “se bilder”. En optimerad alt-text beskriver bilden och har sökordet i åtanke.
6. Optimerad URL
När du är klar med innehållet är det dags att lyfta blicken. Glöm inte att du även har kontroll över vad som ska stå i URL:en. Eftersom URL:en syns i sökresultatet vill du att den ska vara informativ för en potentiell besökare och spegla innehållet, samtidigt som den lyfter sökordet.
En rekommendation är att URL:en speglar sajtstrukturen och att URL-ändelsen (URL-slug) inspireras av huvudrubriken. På så sätt är det informativt och du får per automatik med sökordet (eftersom det är med i din huvudrubrik).
7. Tillhörande metadata
Sist men inte minst, en fulländad SEO-text ska även ha tillhörande metadata som är optimerad. Metadata är texten som syns i sökresultatet och agerar som skyltfönster för er sida.
Texten består av en titel och en beskrivning, och likt en huvudrubrik så ska er metatitel vara intresseväckande och “klickvänlig”. Ni slåss om uppmärksamheten!
Glöm inte att utrymmet är begränsat, så metatiteln ska max vara 60 tecken och beskrivningen ska max vara 155 tecken. Om den är längre än så kommer Google att kapa meningen, så håll dig inom ramen!
Sammanfattning
Nu har du förhoppningsvis fått en helhetsbild av vad en bra SEO-text bör innehålla för att tillfredsställa både era besökare och sökmotorer.
Här är en checklista som sammanfattar alla nämnda tips. Kopiera gärna den och ha den som en lathund när du skriver nya SEO-texter.
☑ En tydlig och intresseväckande huvudrubrik
☑ Logisk och överskådlig struktur
☑ Unikt innehåll (minst 300-400 ord)
☑ Underrubriker
☑ Korta stycken
☑ Ett sökord som nämns i en naturlig frekvens (3-4%)
☑ Tydlig URL som inkluderar sökordet
☑ Interna länkar till annat relevant innehåll på webbplatsen
☑ Bilder (max 100 kb) med alt-texter
☑ En “klickvänlig” metatitel som inkluderar sökordet (max 60 tecken)
☑ En intresseväckande metabeskrivning (max 150 tecken)
Hjälp med att skriva SEO-texter?
Behöver du hjälp med att skriva produkttexter, artiklar eller guider som är optimerade för sökmotorer? Vi kan hjälpa er vart som helst i processen, från sökordsanalys till publicerat innehåll. Kontakta oss så kikar vi på hur vi kan stötta er med SEO.
0 kommentarer