5 anledningar till varför du borde satsa på long tail

Om du aktivt arbetar med sökmotoroptimering (SEO) men ännu inte upptäckt fördelarna med long tail så har du missat en riktig guldgruva. Det finns nämligen flera fördelar med long tail som kan hjälpa dig öka din synlighet i sökresultatet.

Long tail är sökfraser som är mer specifika än vad generiska sökord är. Ett exempel på ett generiskt sökord kan vara “sneakers”. Det är ett brett ord där vi inte exakt kan veta vad sökaren är ute efter. Är hen ute efter en specifik modell och redo att köpa eller är man bara ute efter inspiration?

Ett exempel på en long tail-sökning kan istället vara “Adidas vita sneakers för dam”. Long tail har oftast ganska låga sökvolymer, till skillnad från generiska sökord, vilket kan vara den främsta orsaken till att företag inte tror det är värt att satsa på. Men faktum är att 70% av alla sökningar som görs på Google är just long tail. Vilket är en intressant tanke att ha med sig när du arbetar med SEO och gör sökordsanalyser. I det här inlägget listar jag ytterligare 5 anledningar till varför du borde satsa mer på long tail och hur det kan förbättra ditt resultat.

1. Lättare att ranka högre på längre sökfraser

Med en låg sökvolym följer oftast mindre konkurrens om positionerna på första sidan i Googles sökresultat. Och det är ju där alla vill hamna med sin webbsida. Gör en sökordsanlays och försök hitta long tail sökfraser som är relevanta. Eftersom konkurrensen är lägre behöver det inte vara lika svårt att nå toppositionerna som kan ge dig och din webbsida mer trafik.

2. Long Tail (och strukturerad data) hjälper dig ta mer plats i SERP:en

Long tail i kombination med strukturerad data kan hjälpa dig att ta mer plats i Googles sökresultat. Ju mer plats du tar i sökresultaten desto större chans är det att du får mer trafik till din webbsida. Kort och gott kan du öka din CTR med lite hjälp från long tail och strukturerad data.

Strukturerad data hjälper Google att tolka innehåll och visar rich snippets i sökresultaten med en förhandsvisning av relevant information. Det fina med strukturerad data är att det spelar ingen roll vilken position på första sidan du har. Om Google väljer att visa din webbsida i rich snippet så kommer du ändå alltid synas högst upp på första sidan före resterande organiskt sökresultat. Perfekt sätt att konkurrera ut konkurrenterna i SERP:en på.

Ett tydligt exempel där strukturerad data och long tail är riktigt effektivt är sökningar på recept. Kolla till exempel på sökningen “baka bullar utan ägg”. Det är en long tail sökning där Google valt att visa relevant information från kokaihop.se i en rich snippet. Genom long tail och strukturerad data har webbsidan lyckats ta upp 2 platser i sökresultatet på Google. Dessutom har kokaihop.se lyckats komma före både koket.se och ica.se, som vi kan anta är stora konkurrenter. Så satsa på att ta mer plats i SERP:en och maximera din CTR med long tail och strukturerad data.

3. Besökaren får ett mer relevant resultat

Se din long tail strategi som ett sätt att bygga förtroende till din målgrupp. Med long tail ökar du relevansen av ditt innehåll och dina besökare hittar det de söker på din webbsida. Om dina besökare gång på gång hittar det de söker hos dig så förstärker det förtroendet. Över tid kan din long tail strategi hjälpa dig bygga upp brand awareness och en lojal kundkrets.

4. Driver fler kvalitativa besökare

Visst är mängden besökare som kommer till din webbsida viktig, men att driva kvalitativa besökare är ännu viktigare. Fokusera på att nå de som verkligen är intresserade av det du har att erbjuda och du kommer vinna i längden.

När en specifik sökning görs på Google så vet personen i många fall vad hen är ute efter. För att återanvända exemplet om sneakers tidigare så är sökaren inte ute efter vilka sneakers som helst. Utan det är just vita damsneakers från Adidas man söker. För den som driver en webbutik med just den här typen av skor är detta en kvalitativ besökare. Genom att synas på relevanta long tail sökfraser kan du enkelt fånga upp kvalitativa besökare och leda dem till din webbsida.

5. Konverterar bättre

Kanske den främsta anledningen till att du borde ge mer kärlek till längre söktermer är att de konverterar bättre. Och det är ju egentligen det som är huvudmålet med en webbsida. Oavsett om konverteringen handlar om att sälja en produkt eller om att få fler att prenumerera på ditt nyhetsbrev.

Om man gör en sökning på “Adidas vita sneakers för dam” så är man antagligen närmare att konvertera än någon som enbart sökt på “sneakers”. Med en long tail-strategi kan du alltså driva fler kvalitativa besökare som är intresserade av din webbsida och samtidigt tack vare dessa besökare sälja fler produkter och konvertera bättre.

Sätt igång med arbetet!

Nu när du vet fördelarna med att optimera mot long tail är det bara att sätta igång med arbetet. Så kom då ihåg att inte bara stirra dig blind på stora sökvolymer. Våga istället utforska möjligheterna med long tail och du har chansen att driva mer kvalitativ trafik som konverterar bättre.

Svårt att veta vart du ska börja? Då finns vi här för att hjälpa dig. Vi erbjuder både operativ hjälp och SEO-utbildningar för företag. Så tveka inte att höra av dig till mig eller någon av mina kollegor om du vill diskutera mer om long tail och SEO.