7 varumärkesbyggande aktiviteter i sociala medier

Hur väletablerat är ditt varumärke i sociala medier? Sociala medier kan vara väldigt effektivt för att skapa en ökad medvetenhet om din produkt och ditt varumärke hos din målgrupp. Men som alltid gäller det att ha en tydlig strategi för hur detta ska uppnås – samt att den efterlevs.

Kanske publicerar du regelbundet i dina kanaler, bedrivit en och annan varumärkesbyggande kampanj men inte fått det resultat du väntat dig? Eller så ska du precis börja med sociala medier och behöver tips på vägen. 

Här delar vi med oss av 7 varumärkesbyggande aktiviteter i sociala medier som du kan börja med redan idag!

1. Se över dina profiler och skapa en röd tråd

Hur ser din profil ut? Ett enhetligt intryck är A och O för att bygga varumärkeskännedom. Så börja med att se över dina plattformar och hur väl du följer din grafiska profil. Profilerna behöver inte se identiska ut, men det ska finnas en röd tråd som ger en tydlig bild av ditt varumärke och du som avsändare med exempelvis bilder, färger och tonalitet i texter. Profilbilder, omslagsbilder och din bio är tre viktiga komponenter som utgör din presentation av dig och ditt företag eller din produkt.

Marshall Headphones är ett exempel där man ser en tydlig röd tråd i deras sociala medier.

2. Ge ditt varumärke personlighet

Vad särskiljer ditt konto från andras? Och varför ska man följa just dig? Att sticka ut ur mängden med unikt innehåll kan upplevas svårt, men med små medel kan du ge ditt varumärke en egen personlighet som hjälper dig på traven. Att arbeta med varumärkesbyggande kommunikation handlar så klart om vad du publicerar, men framförallt hur du framför din kommunikation med val av bildspråk och tonalitet i captions.

Börja med att granska de inlägg du publicerar idag och hur generiskt ditt innehåll är. Finns det något i dina inlägg som ger ditt varumärke en personlighet? Att bara publicera inlägg där du marknadsför dig själv, din produkt eller en aktuell kampanj på ett standardiserat sätt är normalt ingen framgångssaga till att bygga stark varumärkeskännedom.

3. Målgruppsanpassa din kommunikation

Så, låt oss igen bekräfta vårt mål; att få en ökad varumärkeskännedom hos målgruppen. Då låter det kanske inte konstigt att alla dina inlägg även måste vara målgruppsanpassade för att få maximal effekt? Se till att du kan din målgrupp innan och utan. 

Vilka är de? 

Vad är de intresserade av? 

Vilka frågor och problem har de? 

När du har svar på dessa frågor kan du ta fram och dela målgruppsanpassat innehåll som kommer ha en högre relevans. Det kommer hjälpa för att öka varumärkeskännedomen. 

Läs “Så skapar du innehåll i sociala medier som ger resultat” för fler tips på hur du målgruppsanpassar din kommunikation.

4. Boosta dina inlägg med taggar

Når du ut till din målgrupp? En viktigt varumärkesbyggande aktivitet är givetvis att din målgrupp kan ta del av din kommunikation. Det finns flera sätt att göra detta, där att boosta dina inlägg med rätt taggar är ett sätt. 

Undersök vilka hashtags som är relevanta för både dig och din målgrupp. Normalt ska du se till att inte gå på för stora taggar där du försvinner i mängden, men inte heller för små där engagemanget är för lågt. En riktlinje för Instagram är att satsa på taggar som ligger mellan 20 000-500 000 inlägg. Det bästa är att testa dig fram med olika hashtags för att se hur stor räckvidd du får med de olika samt hur inläggen presterar sett till exempelvis: 

  • Engagemang
  • Antal nya följare
  • Besök till profil 
  • Länkklick via din profil

Du kan även tagga andra användare som kan hjälpa dig att få en ökad räckvidd, där det känns relevant samt använda dig av geotaggar.  

Sponsring av inlägg

Ett annat sätt att få ökad räckvidd på dina organiska inlägg i sociala medier är att sponsra dem. Sponsringen hjälper dig att få fram ditt budskap till din tänkta målgrupp. 

5. Skapa en varumärkesbyggande kampanj

Du kan även genomföra rena varumärkesbyggande kampanjer i sociala medier. Här kan du till exempel ha varumärkesmedvetenhet (brand awareness) eller räckvidd som målsättning. Viktigt är att du har en tydlig bild över just din målsättning och optimerar och utvärderar dina kampanjer löpande efter rätt KPI:er och effektivitetsmått (som du alltid ska göra).

Läs mer om varumärkesbyggande kampanjer för olika sociala medier: 

6. Engagera din målgrupp

Att vara social och aktiv är en av de viktigaste sakerna när det kommer till sociala medier. Och det bör du alltid tänka på för varumärkesbyggande. Så se till att engagera dig och uppmuntra andra att engagera sig genom att exempelvis:

  • Gilla och svara på kommentarer
  • Skapa videos som svarar på frekvent ställda frågor
  • Tagga användare (när det är relevant)
  • Arbeta med livevideos
  • Nyttja möjligheter till omröstning, frågesport, polls och andra engagemangsdrivande funktioner som erbjuds via det social mediet

Genom att interagera med din målgrupp och börja bygga en relation får de en tydligare bild av dig som företag. 

Att ha ett aktivt konto med starkt engagemang bidrar även till att bygga upp kontots förtroende; hos användaren men även av nätverkets algoritm som i sin tur kan premiera dina aktiviteter och ge dig ökad exponering. Med andra ord få dina aktiviteter att prestera ännu bättre.

7. Anpassa aktivitet efter plattform

Tänk på att anpassa aktiviteter för dina olika sociala medier. Att dela identiskt content i alla kanaler är inte ett koncept som ger framgång. Med varje socialt medie följer även olika möjligheter för varumärkesbyggande och här gäller det att ta vara på all potential. Så tänk efter och se över vad ni gör i era sociala medier. Är det anpassat för plattformen? Och vilken funktionalitet nyttjar du inte i dagsläget? 

Behöver du hjälp med att förstärka ditt varumärke i sociala medier? Tveka inte att höra av dig till oss på Anegy. Vi hjälper dig med så väl betalda som organiska aktiviteter i sociala medier

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *