Om du vill att din webbplats ska synas bättre i Googles sökresultat, göra det lättare för folk att hitta dig, och på så vis driva mer trafik så bör du ha lite koll på sökordsanalys och hur det fungerar. Genom en sökordsanalys kan du se vilka sökord som personer använder sig av för att hitta företag som ditt via olika sökmotorer. Men för att göra en sökordsanalys behöver du rätt verktyg. I detta blogginlägget går vi igenom 5 gratis keyword tools som du kan använda dig av.
Keyword research tools används främst för att analysera möjligheter för din hemsida att kunna synas i sökmotorer på olika sökfraser. Vad menar vi med detta? Jo om ditt företag säljer exempelvis skor och ni vill synas i Googles sökresultat för sökordet “skor”, så kommer du märka att det finns många personer som söker efter just skor. Men det är även många företag som slåss om att synas högt upp i sökresultatet för just det sökordet. Att ranka organiskt på plats 11 av 20 000 i sökresultatet kan tyckas vara jättebra, men enligt Hubspot så bläddrar inte 75 % av Google användarna förbi första sidans sökresultat. Sätter man det i perspektiv, för att synas organiskt på första sidan krävs det att man rankar ca topp 10 beroende på hur Google väljer att presentera resultaten. Detta är även viktigt om du väljer att annonsera i sökresultatet.
Du inser kanske nu att det är viktigt att välja rätt sökord att synas på. Istället för att konkurrera på “skor”, kanske du kan ranka bättre och därmed driva mer trafik till din sajt på en sökfras som “Nike löparskor för herrar i Stockholm”. Det är en mycket längre sökfras och kallas Long-tail sökord, men om det är vad du erbjuder på din sajt så är chansen stor att du kan synas på det sökordet om du väljer att inkludera det på din landningssida. Detta eftersom att Google prioriterar relevans och bra innehåll. Vill du veta mer om Long-tail sökord rekommenderar vi att du läser blogginlägget 5 anledningar till varför du borde satsa på long-tail.
Att ranka på sökord och driva organisk trafik är främst vad SEO handlar om, men det är även viktigt i SEM annonsering då vissa sökord driver mer försäljning än andra och har då ofta högre CPC-priser och mer konkurrens vilket gör det svårt att synas i sökresultatet om du är en liten aktör och väljer svåra sökord. Du kanske vill synas på ett sökord med bra sökvolym men är sökfrasen inte relevant med informationen på din sajt så kommer du troligtvis inte synas särskilt bra i sökresultatet även om du har ett högt bud.
Det finns många bra verktyg för keyword research, eller sökordsanalys som det heter på svenska, du kan använda dig av för att nå resultat. Det finns betalprogram och det finns gratisprogram. Båda har sina för- och nackdelar. Men i det stora hela så behöver man inte dyra betalprogram för att kunna generera resultat. Med det sagt tänkte jag introducera 5 gratis keyword tools som jag personligen uppskattar, samt dess respektive för- och nackdelar, och även olika användningsområden.
Fem gratis keyword tools
1. Google sökordsplaneraren (Google keyword planner)
Googles egna sökordsverktyg är ett våra favoritverktyg. Våra SEM-specialister använder själva detta frekvent för att det är tillgängligt via Google Ads som de använder dagligen i sina SEM-uppdrag. Med det sagt så fungerar Sökordsplaneraren inte bara bra för just Google ads annonsering utan även för SEO. Via verktyget kan du ange din hemsida som ett filter för att få förslag på lämpliga sökord, dess sökvolym per månad, dess CPC-pris (Kostnaden per annonsklick) vilket används för att sätta bud för dina sökordsannonser, samt konkurrensen för ett sökord ur ett annonsörperspektiv. Du kan även få ut relaterade söktermer om du väljer att skriva in ett sökord manuellt. Det finns väldigt många olika funktioner som det går att använda sig av i verktyget, exempelvis kan du börja prognosera hur stor budget du behöver om du vill annonsera på vissa sökord och nå ett specifikt resultat. Vill du göra en konkurrentanalys och se vilka sökord som dina konkurrenters hemsidor kan visas på så är det bara att fylla i din konkurrents domännamn för att få ut den informationen.
Fördelar:
- Fungerar bra för både SEM och SEO-arbete.
- Användarvänligt.
- Integrerat med Google ads.
- Tillförlitlig data.
Nackdelar:
- Du kan inte få ut information om hur svårt det är att ranka på ett sökord organiskt.
- Verktyget kan inte visa sökvolym för alla sökfraser utan är ibland begränsat.
- Inte alltid många relaterade söktermer som syns, vilket andra verktyg tillåter en att se.
Vad kan du få ut av verktyget?
- Sökvolym.
- Relaterade sökningar.
- Annonseringspriser (CPC).
- Konkurrens i annonsering.
2. Ubersuggest
Ubersuggest är den välkända marknadsföringsgurun Neil Patel’s egna sökordsverktyg. Verktyget fungerar bra för både SEO och SEM användning. Man kan få ut sökvolym, CPC-priser och hur mycket konkurrens det finns om att ranka på olika sökord. Nackdelen med verktyget är att det i min åsikt inte fungerar lika bra på svenska och den svenska marknaden som det gör om du har valt USA och engelska som språk. Exempelvis så är det ofta man inte kan se relaterade sökord eller ämnen för ett sökord. Dessutom är CPC-priserna inte alltid lika tillförlitliga som i Googles egna Sökordsplanerare.
Fördelar:
- Du kan se om dina konkurrenter har skrivit innehåll om dina valda sökord och även se hur deras landningssidor presterar enligt SEO optimerad data, som till exempel länkar, besökstrafik och omnämnanden i sociala medier.
- Du kan se vilka sökord din sida rankar på just nu och på vilken placering.
- Du kan se vanliga frågor som innehåller söktermer.
- Du kan få information om söktermer som inte finns i Googles sökordsplanerare.
Nackdelar:
- Enbart sex sökningar per dag.
- Begränsad sökordsinformation i Sverige.
Vad kan du få ut av verktyget?
- Relaterade sökningar.
- Frågor som innehåller sökordet.
- SEO-konkurrens.
- CPC-priser för annonsering.
- Sökvolym.
3. Answer the public
Answer the public skiljer sig rejält från ovan nämnda verktyg. Answer the public tillhandager inte sökvolym, konkurrens eller CPC-priser för sökord. Vad verktyget främst används till är att hitta relaterade sökord, frågor och påståenden som innehåller ditt sökord. Answer the public är en jättebra sida att använda sig av om du letar efter sökord att använda sig av för SEO, eller om du vill hitta ett ämne att skriva blogginlägg om som kan intressera din målgrupp. När du anger ett sökord i verktyget, t.ex. choklad, så genereras flera olika listor som innehåller sökordet. Du kan se olika frågor som ofta ställs relaterat till ditt sökord, “vilken choklad är bäst”? Du kan även se jämförande fraser; “är mörk eller vit choklad bäst”? och mycket mer. Du kan även se vanliga söktermer som innehåller ditt sökord; “Choklad för hundar”.
Fördelar:
- Går att få ut många vanligt förekommande sökfraser och frågor.
- Behöver du idéer till vad du ska skriva om i din blogg eller sociala medier så är detta verktyget en bra start.
Nackdelar:
- Begränsat till enbart tre gratis sökningar per dag.
- Du får inte ut sökvolym eller CPC-priser, så det behövs ett annat verktyg för detta.
- Får inte ut information om SEO eller SEM-möjligheter och konkurrens.
Vad kan du få ut av verktyget?
- Relaterade sökord, jämförande fraser samt frågeställningar baserat på sökordet du valt.
4. Keyword tool.IO
Keyword tool är ett avancerat verktyg som främst baseras på sökmotorers autocomplete suggestions. Du vet, när du söker efter någonting på Google eller Youtube så dyker det upp flera sökförslag som baseras på vad du fyllt i sökfältet. Keywordtool har samlat all den informationen på ett ställe men visar även antalet sökningar per månad, CPC-priser, konkurrens i annonsering, samt om ett sökord trendar eller inte.
Fördelar:
- Du kan jämföra sökord och relaterade söktermer mellan olika plattformar som exempelvis Bing, Google, Youtube och Twitter.
- Hjälper dig att få ut long-tail sökord på flera plattformar som t.ex. Youtube, Bing etc.
- Du kan se information om hashtags och även antalet instagram poster som använt hashtagen.
- Du kan även se vilka sökord som trendar och hur mycket sökvolymen har ökat med.
Nackdelar:
- För att kunna se sökvolym med mera krävs det ofta ett betalkonto. Men ingenting hindrar dig från att leta reda på sökvolymen via andra verktyg.
- Inte lika tillförlitlig data jämfört med Googles Sökordsplanerare.
Vad kan du få ut av verktyget?
- Du kan få ut mängder av olika alternativa sökfraser enligt autoförslag.
- Du kan även se olika hashtags på Instagram & Twitter som inkluderar ditt sökord.
Förslagsvis kan du använda dig av verktyget för att få ut long-tail sökord och sedan använda dig av Googles sökordsplanerare eller Ubersuggest för att se CPC-priser, sökvolym och konkurrens, men även information om hur enkelt eller svårt det är att ranka organiskt på en sökfras.
5. Search volume.IO
Search Volume är precis som det låter ett verktyg som hjälper dig att ta reda på sökvolymen, per månad, för ett visst sökord i ett specifikt land. Om du väljer att använda gratisversionen så har du 800 sökord som du kan analysera per dag. Search volume är kanske det enklaste verktyget att använda sig av då den enbart gör en sak; den genererar en lista på sökvolym på diverse sökord du har valt att ange. Därmed är verktyget begränsat i vad det kan göra.
Fördelar:
- Inget konto krävs.
- Många gratis sökningar.
Nackdelar:
- Du kan enbart få ut sökvolym.
- Inga relaterade sökord eller liknande.
Vad kan du få ut av verktyget?
- Sökvolym.
Tips!
Om du väljer att först använda Keyword tool eller Answer the Public för att få reda på relevanta sökord och sedan väljer att analysera sökvolymen via Search volume så behöver du faktiskt inte mycket mer. Du kan såklart sedan välja att använda dig av Ubersuggest för att få information om hur svårt det är att ranka på sökordet organiskt och/eller så kan du välja att ange sökorden i Googles sökordsplanerare för att få reda på CPC-priserna och konkurrensen när det kommer till annonsering för de olika sökorden. Om du använt verktygen på detta sätt så har du utnyttjat alla verktygs styrkor och samtidigt kommit runt varje verktygs svagheter. Självklart vore ett verktyg som kan göra allt detta toppen, men dem är mig veterligen inte gratis i nuläget. Så därför får man vara lite kreativ i hur man använder varje verktyg om man inte vill spendera pengar.
Bonusverktyg!
Google trends
Google trends är väl kanske inte ett sökordsverktyg i sig på det sättet att du kan se sökvolym, konkurrens och CPC-priser. Men, det gör det möjligt att se vilka trender som existerar just nu, d.v.s. vilka sökningar som ökar eller minskar under en viss tid. Det går även att se hur sökbeteenden har skiljt sig mellan olika veckor, månader eller till och med år. Ett exempel kan vara att man skriver in sin industri eller område för att se vad som trendar just nu eller historiskt. Detta går sedan använda sig av i blogginlägg eller i sociala medier poster för att ta vara på det stora intresset.
Fördelar:
- Du kan se vilka söktermer och ämnen som trendar.
- Du kan se geografiskt var vissa sökord trendar just nu.
- Du kan även få en inblick i när vissa säsongsbetonade trender startar. Exempelvis så kan man se att söktermen “black friday” startar några veckor före själva “högtiden”, det kan ge dig en bra inblick i att börja publicera innehåll om sökordet “black friday rea” långt tidigare så att personer vet vart dom ska vända sig när black friday väl är här och folk vill göra snabba fynd.
Nackdelar:
- Du kan inte se konkurrens eller CPC-priser.
Vad kan du få ut av verktyget?
- Trender i olika geografiska områden.
- Olika relaterade ämnen eller söktermer.
Sammanfattning
Sammanfattningsvis så går det att använda sig av keyword research tools till många olika ändamål och det går utmärkt att nå resultat med gratisprogram. Du behöver inte välja att enbart använda dig av ett verktyg utan det går bra att kombinera olika verktyg för att ta vara på verktygens styrkor och svagheter. Fokuserar du dock på SEM så är Googles Sökordsplanerare kanske det enda du behöver. Arbetar du med SEO eller Content marketing så kan alla verktyg vi listat vara till din hjälp när det kommer till att marknadsföra din hemsida och dess innehåll. Förhoppningsvis så vet du nu vilka verktyg som du kan använda dig av samt deras för- och nackdelar.
Vill du veta mer om hur man skriver SEO-texter för att ranka i sökresultatet så rekommenderar i att du läser blogginlägget om 7 saker SEO-texter behöver innehålla.
Tycker du fortfarande att det är klurigt med keyword research? Vi erbjuder utbildningar inom SEO till företag där vi bland annat lär ut mer om keyword research och olika verktyg. Vill ni operativ hjälp med SEO eller SEM? Kontakta oss så hjälper vi er!
0 kommentarer