Facebook-annonsering
Vad är Facebook-annonsering?
Facebook världens just nu största sociala nätverk med ca 3 miljarder aktiva månatliga användare globalt. Vad som gör Facebook tilltalande för de allra flesta företag är att i stort sett alla målgrupper finns representerade på plattformen. Och oavsett om du säljer B2C eller B2B, så är kanalen relevant.
Varför ska man jobba med Facebook-annonsering?
Den allra största fördelen med Facebook som marknadsföringskanal, förutom dess stora antal användare, är möjligheten att rikta sin annonsering väldigt snävt tack vare all den mängd data som Facebook besitter om sina användare.
I skrivande stund finns totalt sju miljoner annonsörer världen över som krigar om annonsutrymmet på Facebook och Instagram. Med tanke på den tuffa konkurrensen är det viktigare än någonsin att antingen ha specialistkunskaper inhouse för att sköta annonseringen, eller anlita expertkompetens utifrån.
Hur fungerar Facebook-annonsering?
Frånsett demografiska faktorer såsom kön, ålder och utbildningsnivå är det på Facebook möjligt att också rikta annonseringen baserat på användares intressen och beteenden, samt skapa så kallade custom- och lookalike-målgrupper. Det innebär exempelvis att vi kan återannonsera mot personer som tidigare varit inne på er hemsida, och hitta personer som liknar era nuvarande kunder på Facebook.
När man skapar annonser på Facebook så väljer man alltid den målgrupp som annonsen ska nå ut till. Där kan man välja att smalna av ordentligt om man vill nischa sig på specifika målgrupper eller också välja att marknadsföra till den bredare massan. Man väljer om man vill betala per tusen visningar (CPM) eller per klick (CPC) av annonsen. Innan annonserna kan publiceras så lägger man in en summa pengar som en budget som Facebook använder sig av för att sprida annonserna enligt era önskemål. När annonspengarna tagit slut så försvinner annonsen.
Hur jobbar vi med Facebook-annonsering?
Vi på Anegy har lång erfarenhet av Facebook-annonsering och har hjälpt många stora företag inom flera olika branscher; bl.a. fastighets-, spel-, vitvaru-, elbils- och solcellsbranschen.
Vi hjälper er med allt från att ta fram relevanta KPI:er och implementera konverteringsspårning, till att sätta upp annonser och kampanjer, och löpande optimera och följa upp annonseringen utifrån uppsatta mål. Likaså analyserar vi alltid resultatet för att löpande optimera och förbättra.
Vanliga frågor
Vad är skillnaden mellan att annonsera och sponsra inlägg?
Ett sponsrat inlägg är när du boostar ett inlägg som ert företag gjort på sin egen Facebooksida, mot en målgrupp som ni väljer. Att annonsera på Facebook är lite annorlunda. Det sker främst i Facebooks ads manager där du får mängder av anpassningsfunktioner samt möjligheter att skapa en riktad och relevant annons mot en specifik målgrupp som du väljer.
Vilka annonsformat finns?
De vanligaste annonsformaten är bildannons, samlingsannons, carousel, video, direktupplevelse (som tidigare kallades canvas) och leadannonser. Dessa annonsformat kan antingen nås ut i Facebook, Instagram, Messenger eller Audience network.
Lär dig mer om Facebook-annonser.
Hur vet jag om mitt företag ska satsa på Facebook-annonsering?
Den allra största fördelen med Facebook som marknadsföringskanal, förutom dess stora antal användare, är möjligheten att rikta sin annonsering väldigt snävt tack vare all den mängd data som Facebook besitter om sina användare. Bara i Sverige använder också 74% av befolkningen Facebook (internetstiftelsen.se). Då är chansen väldigt stor att din målgrupp befinner sig i plattformen!
Varför behöver jag en byrå som hjälper mig med Facebook-annonsering?
På Facebook och Instagram är det över 7 miljoner annonsörer som dagligen slåss om deras målgrupper. Risken är väldigt stor att oerfarna annonsörer bedriver en olönsam marknadsföring med tanke på den tuffa konkurrensen som råder. Fördelen med att arbeta med en byrå är att det redan finns en beprövad arbetsprocess på plats. Eftersom man har möjligheten att arbeta i flera olika konton kan man snabbt dra lärdomar av optimeringsinsatser och format, vara up to date och arbeta utifrån testade metoder.
Jag vill ha ett prisförslag för Facebook-annonsering, hur går jag vidare?
Vad kul! Maila gärna magnus.clarenbring@anegy.se så tar vi fram ett prisförslag skräddarsytt efter er budget och behov.