Vanliga begrepp inom teknisk SEO

Google har makt, det är ingen nyhet, men med makt kommer även stort ansvar. Enda sedan start har Googles vision varit att göra all världens information tillgänglig, sorterad efter relevans och kvalitet, för att göra sina användare så nöjda som möjligt. Begrepp så som E-A-T (Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness) och YMYL (Your Money, Your Life) syftar till Googles godhet som maktinnehavare. Google väljer nämligen att premiera regellydiga sökresultat som håller löftet av vad de lovar rent innehållsmässigt och samtidigt erbjuder en utmärkt användarupplevelse för besökaren väl på sajten. Därmed motsätter sig även Google sajter som inte kan garantera kvalitet för sina kunder (och därmed även Googles kunder).

Se det som att Google en gång var en inkastare på den turisttäta bargatan i Ayia Napa, där fokus då var att få in gäster med säljknepet att ”detta är baren med de bästa drinkarna” till att idag blivit så duktig på att övertyga sina gäster, att Google avancerat och istället kan stå rakryggad som ägare av lyxhotell runt den italienska Gardasjön, med garantin av femstjärnig service.

Vad innebär det rent konkret för oss som jobbar med SEO?

Här följer några grundläggande begrepp inom teknisk SEO att ha i åtanke i er verksamhets SEO arbete.

HTTPS

HTTPS står för ”Hypertext Transfer Protocol over Secure Socket Layer” och är ett bevis på att sajten är säker att besöka. Google inte vill skicka sina kunder till sajter som inte kan uppvisa säkra certifikat, se därför till att implementera HTTPS på er sajt, för att få Googles OK att rekommendera sina kunder till er.

AMP

Det räcker inte längre att enbart ha mobilanpassade hemsidor. Kunden vill ha samma smidiga upplevelse oavsett vilken enhet kunden letar information på. Och fort ska det gå. AMP, vilket står för Accelerated Mobile Pages, är en nedbantad html/Javascript standard.  Besökare som klickar in via sin mobiltelefon får upp er sida betydligt snabbare, då de laddar ner en nedskalad version. AMP hoppar över formulär, bilder, javascriptfiler och annat som är bovar till att laddningstiden på sidan ökar och sidorna är tunga. Så kan Google (med gott samvete) referera sina kunder till er mobila sajt utan att de kompromissar på upplevelsen? Om ja, då släpper Google gärna förbi kunden. Om inte, nej, då kommer det eka tomt på er startsida. Läs mer om AMP och testa att implementera det på sidor som är viktiga för er verksamhet!

Laddningstid

Google gillar inte väntetider på sitt lyxhotell, här ska man få tillgång till allt direkt. Om din sajt är långsam skapar det onödiga väntetider, följt av frustrerade kunder och förlorade intäkter. Hjälp din sajt på traven genom att inte ha för tungt innehåll eller en för långsam server. Se till att komprimera bilder och ring din domänleverantör för att uppdatera till deras snabbaste server.

Nu har vi skrapat lite på ytan. Vill du veta mer om hur du kan optimera ditt SEO-arbete och på smidigast sätt imponera på Google?

Kontakta gärna oss på Anegy så berättar vi mer!

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *