Youtube-annonsering

Vad är YouTube-annonsering?

YouTube-annonsering syftar till annonsering som sker i videoformat på plattformen, antingen i form av en videoannons innan eller under en video, alternativt displayannonser i eller runt om videon.

Varför ska man jobba med YouTube-annonsering?

Stor räckvidd
YouTube är världens näst största söknätverk efter Googles sökmotor. Med YouTube-annonsering kan du nå ut till personer som ännu inte känner till ditt varumärke, personer som letar efter produkter och tjänster som liknar dina erbjudanden, eller nå ut till människor som redan har interagerat med ditt företag.

Låg tröskel
Många tror att man behöver en stor budget och väl producerade reklamfilmer men så är inte fallet. Sanningen är att oavsett storlek på ert företag så kan YouTube-annonsering hjälpa er nå era mål. Oavsett vad ert mål är, om ni vill öka er varumärkeskännedom, driva trafik, samla leads eller öka försäljningen så är detta möjligt att åstadkomma via YouTube-annonsering.

Engagerande kanal
Det är mer engagerande och lättare att fånga personers intresse med videoannonser kontra bildannonser samtidigt som ni har tid att berätta en historia och väcka ditt varumärke och dess historia till liv. Ni kan annonsera på YouTube för att öka varumärkeskännedomen, driva trafik till er hemsida eller öka försäljningen, och enkelt mäta resultatet. Möjligheterna är stora!

Fördelarna med YouTube-annonsering är bland annat:

  • Effektiv målgruppssegmentering.
  • Det är mätbart.
  • Du betalar bara för resultat. T.ex om någon sett hela din video eller klickat på din annons.

Hur fungerar YouTube-annonsering?

YouTube-annonsering hanteras via Google Adwords som kopplas direkt mot YouTube-kanalen. Precis som i Googles andra annonsnätverk så är det även här möjligt att rikta annonser mot vald målgrupp. Man brukar dela upp annonseringstyperna i sju grupper på YouTube:

  • Överhoppningsbara in-stream annonser
  • Inte överhoppningsbara in-stream annonser
  • Video discovery annonser
  • Bumper annonser
  • Outstream annonser
  • Toppannonser
  • (Display) ingår inte i video annonser men visas på Youtube också.

Beroende på vilka ni riktar er till och vad er intention med annonsen är så väljer man någon av dessa annonstyper. Vi hjälper er att hitta rätt annonstyp baserat på de mål ni vill uppnå.

Hur jobbar vi med YouTube-annonsering?

Våra experter är certifierade i YouTube Ads och har lång erfarenhet av att annonsera på YouTube. Vi kan hjälpa er med att sätta upp YouTube-annonsering från grunden och nå rätt målgrupp, med rätt erbjudande vid rätt tillfälle.

Våra specialister analyserar er nuvarande insamlade data för att utforma en effektiv kundresa och strategi. Därefter sätter vi gemensamt upp mål, KPI:er, målgrupper och fastställer vilken typ av innehåll som just ni bör satsa på.

Allt arbete vi gör sker transparent. Annonseringen sker via ert Google-konto och kostnaderna för annonsering sker i vanlig ordning direkt till Google. Ni äger kontot. Ni äger datan.

Vi hjälper våra kunder med bland annat:

  • Initial analys
  • Konkurrentanalys
  • Trendanalys
  • Utformning av strategi inklusive mål och KPI:er
  • Internt kompetenslyft inom YouTube ads
  • Skapa kampanjstruktur i ert konto
  • Skapa annonser i YouTube
  • Löpande optimering
  • Uppföljning, utvärdering och rapportering

Tillsammans kan vi skapa resultat!

 

Vanliga frågor

 

Vad finns det för annonsformat?

Det finns en hel del annonsformat att använda sig av såsom, överhoppningsbara -och inte överhoppningsbara instream annonser, video discovery annonser, bumper annonser, outstream annonser samt toppannonser. Dessutom finns även discovery och display annonser tillgängligt att använda sig av.

Vilket typ av innehåll passar för YouTube-annonsering?

Det finns inga rätt eller fel här utan det beror helt och hållet på din målsättning, målgrupp och annonsformat. Olika material fungerar bra för olika syften. Det viktigaste är att du känner din målgrupp.

Vilka använder YouTube?

Enligt svenskarna och internet 2019 använder ca 87 % av svenskarna Youtube och nästan alla ungdomar under 25 år.

Varför borde mitt företag överväga att använda YouTube?

Det snabba svaret är för att Youtube är världens näst största sökmotor och ett kostnadseffektivt sätt att visualisera ditt varumärke.

Jag vill ha ett prisförslag för YouTube-annonsering, hur går jag vidare?

Vad kul! Maila gärna magnus.clarenbring@anegy.se så tar vi fram ett prisförslag skräddarsytt efter er budget och behov.

Vill du ha en gratis
SEO-analys?

Fyll i dina uppgifter så skickar vi en analys med massa värdefull data.