Vad är Twitter-annonsering?
Twitter är en intressebaserad mikrobloggtjänst, där användare kan diskutera ämnen, personer, företag och händelser i korta inlägg. Twitter-annonsering syftar till sponsrade inlägg och annonser som likt Facebook-annonsering sker i olika format baserat de mål annonsen har.
Varför ska man jobba med Twitter-annonsering?
Med hjälp av Twitter-annonsering kan ni vända er till personer som har interagerat och visat intresse för ert företag, men likt andra sociala medier kan ni även nå ut till personer som liknar er existerande kundbas.
Med hjälp av Twitter-annonsering har ni även möjlighet att rikta er till personer som pratar om specifika ämnen och events, vilket är perfekt om ni har en kampanj som exempelvis fokuserar på en viss högtid eller händelse.
Twitter kan man med fördel använda som ett komplement till er övriga annonsering på sociala medier för att nå ut till en ännu större publik och samtidigt bygga upp en större följarskara.
Hur fungerar Twitter-annonsering?
Annonseringen på Twitter liknar annonseringen på Facebook, där man också betalar per klick och inte för tiden som annonsen är uppe. Man kan antingen skapa kampanjer med målet att att få fler följare på Twitter, för att styra trafik till hemsidan eller också för att öka varumärkeskännedomen.
De vanligaste kampanjtyperna är:
- Webbplats klick
- Followers kampanjer
- Tweet kampanjer
- Appinstallationer
- Videovisning
Våra experter guidar er gärna i vilken eller vilka typer av kampanjer ni bör fokusera för att nå era uppsatta mål.
Hur jobbar vi med Twitter-annonsering?
Tillsammans utvärderar vi befintliga mål och KPI:er, för att på bästa sätt kunna utvärdera annonseringen framåt. Därefter implementerar och säkerställer vi korrekt konverteringsspårning så att vi kan mäta resultatet av er annonsering. När detta är på plats sätter vi upp kampanjer, arbetar med löpande optimering och följer självklart upp resultatet.
Vi tror på transparens och rapporterar alltid vårt resultat precis som det är oavsett utfall. All annonsering sker dessutom via ert egna konto vilket betyder att ni äger all data. Kontakta oss idag så berättar vi gärna mer om hur vi på Anegy kan hjälpa er att uppnå önskvärda resultat.
Vanliga frågor
Svar: Enligt svenskarna och internet 2019 använder ca 24 % av svenskarna Twitter, men är mer populärt bland män jämfört med kvinnor. Högst är användandet bland segmentet 16-25 åringar där nära 45% använder Twitter.
Svar: Det beror på om din målgrupp finns på Twitter. Fördelarna med Twitter jämfört med exempelvis Facebook är att det generellt är billigare och du betalar bara för resultat samtidigt som det är mindre konkurrens på Twitter.
Svar: Vad kul! Maila gärna magnus.clarenbring@anegy.se så tar vi fram ett prisförslag skräddarsytt efter er budget och behov.