Pinterest-annonsering

I takt med att konkurrensen och annonspriserna stiger på Facebook och Instagram för varje dag som går blir nya kanaler extra intressanta att testa. Pinterest öppnade upp för annonsering i Sverige under sommaren 2019, och än så länge är det inte särskilt många företag dragit nytta av möjligheten.

Visserligen är det enligt studien Svenskarna och internet 2018 ”bara” var femte svensk som använder sig av Pinterest idag – men säljer ni produkter inom t.ex. mat, inredning och mode och riktar er till kvinnor är potentialen stor. Med tanke på att konkurrensen bland annonsörer fortfarande är liten är klickpriserna låga och det finns möjlighet till att driva billiga konverteringar.

Pinterest-annonsering

Det är lätt att missta Pinterest för att vara en sociala medier-plattform likt Facebook och Instagram, men faktum är att Pinterest fungerar mer som en sökmotor likt Google. På Pinterest har du möjlighet att rikta dina annonser baserat på personers intressen och även specifika sökord. Annonser på Pinterest kallas för ”promoted pins”, och ser ut precis som vanliga pins, med den enda skillnaden att det längst ned står att den är sponsrad. Promoted pins visas som del av det vanliga sökresultatet, och det är svårt att skilja på sponsrade och organiska pins. Vid klick på en sponsrad pin skickas du som besökare direkt till annonsörens hemsida, till skillnad från klick på vanliga pins där det krävs två klick för att komma vidare till den externa sajten som är ursprungskällan till bilden.

Promoted pins on Pinterest
Exempel på sponsrade pins (källa Hubspot)

Exempel på sponsrade pins  (källa Hubspot)

Fördelar med Pinterest-annonsering

Om du inte är helt såld på Pinterest-annonsering ännu vill vi gärna lyfta fram några anledningar till varför du bör överväga Pinterest i er marknadsmix. 

  • Pinterest-användare spenderar 29 % mer när de handlar jämfört med icke-användare
  • Pinterest driver proportionellt sett 33 % mer trafik än Facebook
  • 55 % av Pinterest-användare letar specifikt efter produkter
  • Pinterest-annonsering genererar i genomsnitt intäkter på $4,30 för varje investerad $1
  • 90 % av de som använder Pinterest varje vecka, använder plattformen för ta köpbeslut

Behöver ni hjälp med Pinterest-annonsering?

Vi på Anegy kan hjälpa er med allt från att sätta upp ett Business-konto på Pinterest, till att implementera konverteringsspårning, sätta upp kampanjer, samt optimera och följa upp resultatet utifrån uppsatta mål och KPI:er. Klicka här för att få en offert!

Vill du ha en gratis
SEO-analys?

Fyll i dina uppgifter så skickar vi en analys med massa värdefull data.