Vad är Pinterest?
Pinterest är en digital plattform där användare kan ladda upp, organisera och dela med sig av olika bilder på digitala anslagstavlor. Plattformen är mest känd för möjlighet att hitta inspiration och spara andra personers eller företags bilder genom att addera dem som “pins” på sina egna anslagstavlor. Olika anslagstavlor brukar ofta ha olika teman, och baserat på det innehållet man interagerar med föreslår Pinterest liknande eller relaterat innehåll i användarens flöde.
Varför ska man jobba med Pinterest-annonsering?
Låg konkurrens
I takt med att konkurrensen och annonspriserna stiger på Facebook och Instagram för varje dag som går blir nya kanaler extra intressanta att testa. Pinterest öppnade upp för annonsering i Sverige under sommaren 2019, och än så länge är det inte särskilt många företag dragit nytta av möjligheten.
Låga klickpriser
Med tanke på att konkurrensen bland annonsörer fortfarande är liten är klickpriserna låga och det finns möjlighet till att driva billiga konverteringar. Faktum är att Pinterest-annonsering i genomsnitt genererar intäkter på $4,30 för varje investerad $1
Köpbenägen och intresserad publik
Är ni ett företag som erbjuder produkter inom mat, inredning och mode och riktar er till kvinnor? Då har plattformen stor potentialen för er, eftersom det i dagsläget är den största målgruppen och de populäraste områdena i plattformen. Har ni dessutom snygga produkt- eller inspirationsbilder? Då är mer än halva jobbet redan gjort. Om du inte är helt såld på Pinterest-annonsering ännu vill vi gärna lyfta fram några anledningar till varför du bör överväga Pinterest i er marknadsmix.
- En Pinterest-användare spenderar ca 29 % pengar mer när de handlar jämfört med icke-användare.
- Pinterest driver proportionellt sett ca 33 % mer trafik än Facebook.
- Mer än hälften av Pinterest-användare letar specifikt efter produkter.
- 90 % av de som använder Pinterest varje vecka, använder plattformen för ta köpbeslut.
Hur fungerar Pinterest-annonsering?
Det är lätt att missta Pinterest för att vara en sociala medier-plattform likt Facebook och Instagram, men faktum är att Pinterest fungerar mer som en sökmotor likt Google. På Pinterest har du möjlighet att rikta dina annonser baserat på personers intressen och även specifika sökord.
Annonser på Pinterest kallas för ”promoted pins”, och ser ut precis som vanliga pins, med den enda skillnaden att det längst ned står att den är sponsrad. Promoted pins visas som del av det vanliga sökresultatet, och det är svårt att skilja på sponsrade och organiska pins. Vid klick på en sponsrad pin skickas du som besökare direkt till annonsörens hemsida, till skillnad från klick på vanliga pins där det krävs två klick för att komma vidare till den externa sajten som är ursprungskällan till bilden.
Hur jobbar vi med Pinterest-annonsering?
Vi på Anegy kan hjälpa er med allt från att sätta upp ett Business-konto på Pinterest, till att implementera konverteringsspårning, sätta upp kampanjer, samt optimera och följa upp resultatet utifrån uppsatta mål och KPI:er. Klicka här för att få en offert!
Vanliga frågor
Svar: Pinterest är generellt sett en bra marknadskanal att satsa på om ni har en visuellt tilltalande produkt och säljer B2C. Om ni som företag säljer produkter inom Pinterests populäraste kategorier; mat, inredning och mode, och samtidigt riktar er till kvinnor, så bör kanalen vara en självklarhet i er marknadsmix.
Svar: Fördelen med att arbeta med en byrå är att det redan finns en beprövad arbetsprocess på plats. Eftersom man har möjligheten att arbeta i flera olika konton kan man snabbt dra lärdomar av optimeringsinsatser och format, vara up to date och arbeta utifrån testade metoder.
Svar: Vad kul! Maila gärna magnus.clarenbring@anegy.se så tar vi fram ett prisförslag skräddarsytt efter er budget och behov.