LinkedIn-annonsering

Vad är LinkedIn-annonsering?

LinkedIn är den mest använda sociala plattformen för B2B företag när det kommer till annonsering. Företag kan bland annat skapa annonser för att sprida varumärkeskännedomen, jobba med employer branding, rekrytering eller generera leads och öka försäljning.

Varför ska man jobba med LinkedIn-annonsering?

Anledningen till att så många företag väljer LinkedIn är för att det går att vara väldigt specifik i sin segmentering och på så vis nå ut till relevanta och värdefulla personer på företag och industrier ni är intresserade av. Exempelvis går det att komma i kontakt med beslutsfattare hos olika företag ni ser som potentiella kunder genom att specificera en jobbtitel och företag när ni väljer målgrupp. 

Hur fungerar LinkedIn-annonsering?

Till skillnad från plattformar såsom Facebook, Instagram, Snapchat och Twitter där innehållet i större grad kan ha en informell och lekfull ton, anses LinkedIn ha ett större fokus på det formell och professionella. Trots att LinkedIn-annonsering främst riktar sig till B2B företag så finns det även produkter och tjänster som passar B2C företag såsom utbildningar, kurser, event och liknande. 

LinkedIn erbjuder tre olika annonsformat att välja ifrån:

  • Sponsrade inlägg: Betalda inlägg som visas i nyhetsflödet
  • Sponsrade in-mail: Anpassade meddelanden via LinkedIns meddelandefunktion.
  • Text-annonser: Är mer subtila text-annonser som syns i högerkolumnen. Syftet är att marknadsföra en tjänst eller produkt för att driva leads eller konverteringar.

Hur jobbar vi med LinkedIn-annonsering?

Våra specialister stöttar er där ni behöver extra hjälp, vare sig det är att börja med LinkedIn-annonsering från grunden, skapa nya strategier, innehåll eller optimera era nuvarande kampanjer. Vi kan hjälpa er med löpande operativt arbete eller punktinsatser där ni behöver spetskompetens. Vi börjar alltid med att analysera er nuvarande data och förutsättningar för att på så vis skapa relevanta målgrupper och kampanjer.

Vi stöttar flera företag med LinkedIn-annonsering där vi bland annat gör:

  • Nulägesanalys av er marknadsföring
  • Framställning av strategier
  • Väljer ut korrekt KPI:er som ska följas upp
  • Når ut till er målgrupp
  • Skapar relevant innehåll
  • Skapa kampanjer och struktur i ert konto
  • Löpande optimering av kampanjer
  • Rapportering, utvärdering och uppföljning

Vill du ha en gratis
SEO-analys?

Fyll i dina uppgifter så skickar vi en analys med massa värdefull data.