Vad är Instagram-annonsering?
Instagram-annonsering sker i form av sponsrade inlägg som visas i flödet hos användarna. Som företag kan man både dela med sig av vanliga organiska inlägg eller betalda annons-inlägg. Den enda skillnaden på ett organiskt inlägg och en annons är att annonsen är markerade som “sponsrade” och visas även för personer som inte aktivt följer företaget på Instagram.
Varför ska man jobba med Instagram-annonsering?
Instagram är en av de absolut största sociala medie plattformarna och anses vara en av världens mest konverterande plattformar för marknadsföring. Tack vara plattformens enorma räckvidd är detta en perfekt plattform för att öka ditt varumärkes exponering.
Användarna består främst av personer i åldrarna 18-35 och faktum är att ca 60 % av alla internetanvändare i Sverige över 12 år använde plattformen under 2019. En av alla fördelar med att annonsera på Instagram är att man själv styr exakt hur annonsen ska se ut och vem som ska ta del av varje enskild annons som man delar. Missa inte chansen att nå ut till din specifika målgrupp på en av världens mest populära plattformar.
Hur fungerar Instagram-annonsering?
Det har blivit allt svårare att nå sina följare med organiska inlägg. Genom att istället kombinera organiskt innehåll med betald annonsering kan du skapa goda synergier och ökad synlighet. Du kan exempelvis rikta annonser mot personer som är intresserade av ert varumärke och har interagerat med er Instagram-sida. Det går även att välja att nå ut till personer med vissa specifika intressen, till exempel appar de gillar, annonser de klickar på och konton de följer. Eller hitta nya potentiella kunder som liknar dina befintliga kunder eller följare.
Oavsett vad ert mål är, om ni vill öka er varumärkeskännedom, driva trafik, samla leads eller öka försäljningen så är detta möjligt att åstadkomma via Instagram-annonsering. All annonsering görs dessutom enkelt via ert Facebook Business konto.
Hur jobbar vi med Instagram-annonsering?
Våra experter har lång erfarenhet av Instagram-annonsering. Vi arbetar datadrivet och utgår alltid från era behov och stöttar er där ni behöver förstärkning, från strategi till punktinsatser eller löpande operativt arbete. Vi kan även genomföra optimeringsförslag samt utvärderingar av kampanjer för att identifiera styrkor och svagheter samt dra lärdomar. Slutmålet är det samma – vi hjälper er med er Instagram-annonsering så ni kan förbättra er räckvidd och konvertering.
Vi tror på att vara transparenta och redovisar därför löpande resultaten av våra insatser. All annonsering görs via ert egna Facebook Business konto, och all data tillhör er!
Vanliga frågor
Svar: Det är flera faktorer som bestämmer kostnaden för din kampanj. Vill du nå ut väldigt brett till en stor målgrupp krävs en större budget. Vill du nå ut till en mer riktad målgrupp med en specifik produkt/tjänst kan budgeten vara lägre. Det beror på vilka målsättningar du har. Dessutom spelar konkurrens mellan andra annonsörer in, vilka strategier du annonserar mot, hur du testar samt optimerar annonseringen för att få ut maximal prestation av din kampanj.
Svar: Nej, du behöver inte ett Instagram-konto för att annonsera på Instagram. Eftersom Facebook äger Instagram och all annonsering sker i Facebooks annonsverktyg, ads manager, krävs inget konto. Däremot måste du ha ett Facebook-konto.
Svar: Det är skillnad i pris beroende på var någonstans din annons visas i Facebook. Flödes-annonser är i regel dyrare då de ger mest exponering för dina annonser. Andra annonsplaceringar ger inte lika hög exponering, men där priset är billigare. Utvärdera vilka annonsplaceringar som är mest lönsamma för ditt företag och optimera därefter!
Svar: De vanligaste annonsformaten är bildannonser, bildserier, carousel-annonser, videoklipp, händelser (Stories) och annonser i utforska.
Svar: Den allra största fördelen med Facebook/Instagram som marknadsföringskanal, förutom dess stora antal användare, är möjligheten att rikta sin annonsering väldigt snävt tack vare all den mängd data som Facebook besitter om sina användare. Bara i Sverige använder också 61% av befolkningen Instagram, där 12-35 åringar dominerar närvaron i plattformen (internetstiftelsen.se). Då är chansen väldigt stor att din målgrupp befinner sig där!
Svar: På Facebook och Instagram är det över 7 miljoner annonsörer som dagligen slåss om deras målgrupper. Risken är väldigt stor att oerfarna annonsörer bedriver en olönsam marknadsföring med tanke på den tuffa konkurrensen som råder. Fördelen med att arbeta med en byrå är att det redan finns en beprövad arbetsprocess på plats. Eftersom man har möjligheten att arbeta i flera olika konton kan man snabbt dra lärdomar av optimeringsinsatser och format, vara up to date och arbeta utifrån testade metoder.
Svar: Vad kul! Maila gärna magnus.clarenbring@anegy.se så tar vi fram ett prisförslag skräddarsytt efter er budget och behov.