Vilka SEO-trender håller i sig från förra året? Och vad kan vi förvänta oss bli allt mer viktigt? Nedan har jag listat de självklara, och inte så självklara, fokusområden som du bör ha i åtanke när ni sätter er SEO-strategi för året.
Röstsök
När man gör en lista om SEO-trender kan man inte undgå att nämna röstsök. Så vi inleder med det. När man pratade om SEO-trender inför 2018 var det mycket samtal i branschen om att röstsök verkligen skulle slå igenom. I augusti fick vi i Sverige den goda nyheten från Google att en svensk version av Google Assistant kommer lanseras, som nu tagit över våra hem, strax 2 år efter att den lanserats i USA.
Så, kommer röstsök ta över sättet vi söker på? Kommer det stå för majoriteten av alla sökningar i Sverige? Nej, definitivt inte säger jag. Däremot tycker jag det bör ha en självklar del av att sätta en innehållsstrategi framförallt där man skapar evergreen content, dvs innehåll som kan leva vidare för alltid. Fokus på att besvara frågor, det är redan aktuellt för skriftligt sök men kommer vara helt avgörande för röstsök.
Förstå användarnas intentioner
Det är allt viktigare att förstå en användares intentioner vilket påverkar hur vi skapar content men också vilka sökord vi väljer att optimera mot. Vi kan inte enbart välja sökord efter volym om vi i sökresultatet ser att det som hittas i topp 10 är något helt annat än det vi erbjuder, exempelvis jämförelsesajter och reviews/bäst i test.
Ett exempel på det är ord med flera betydelser, vår kund Electrolux Home som säljer stänkskydd för kök måste ta hänsyn till att sökordet stänkskydd som har väldigt hög sökvolym inte alltid riktar sig till folk som renoverar kök, det ser man tydligt i sökresultaten. Tittar man lite extra på det sökordet så ser man att Google har förstått användarnas intentioner skiljer sig mellan textsök och bildsök. I textsök letar nämligen besökaren oftast efter biltillbehör, medan i bildsök är besökaren istället ute efter köksinspiration.
Ganska intressant va?
Beteendeanalys blir en allt viktigare del inom SEO eftersom Google blir bättre och bättre på att analysera beteenden. Pogo-sticking som koncept är kanske det bästa exemplet på hur Google kan dra lärdomar av användarbeteende utan att ens ta hänsyn till din webbsidas innehåll.
Strukturerad data
Google fortsätter utveckla hur de kan använda strukturerad data för att berika sökresultaten. Detta arbete kommer fortsätta och vi bör se en rad nya möjligheter under året. Inte minst för att tillgodose behovet för röstsök där användare vill ha tydliga svar på sina muntliga sökfraser.
Mobilt
Kom igen? Mobil SEO, igen, som alla pratar om varje år? Ja, mobil är inte längre något för framtiden utan det har tagit över som vår primära enhet. Man kan tycka att internet redan anpassat sig till det mobila men den transformationen sker såklart fortfarande. Google har ju länge förespråkat AMP och det bör bli mer populärt under året. Vill också belysa något som branschen inte pratar om och det är en så enkel sak som metabeskrivningar. Som ni säkert vet brukar man ha en tumregel att hålla sig till 155 tecken för att inte få sin beskrivning avklippt och ersatt med “…” den gränsen är antagligen en del av varenda SEO-strategi som tas fram idag.
Vad man inte tänker på är att mobilt visar Google i snitt 122 tecken av ens metabeskrivning. Det innebär att samtidigt som Google har krav på att din webbsida ska vara mobilvänlig så har de inget ramverk för att kunna förse användare med meta-data som är enhets-specifikt. Något de kommer arbeta med under 2019? Vi hoppas det!
Innehåll
Varje år berättar Google att innehåll är det viktigaste att fokusera på, i kombination med en fantastisk användarupplevelse. Med en ständig ökning av kvalitetsinnehåll, där Google blir bättre på att avgöra vilket innehåll som inte lever upp till förväntningarna, så fortsätter innehåll att vara det viktigaste att fokusera på även under 2019. Tänk på röstsök, tänk på strukturerad data och att utnyttja möjligheten till position zero!
Mer fokus på teknisk SEO
För några år sedan lade Google väldigt lite vikt vid sidhastighet, men idag är det en stark rankingfaktor. Man tog även in SSL(https) som en rankingfaktor, allt för att se till användarens bästa. Den typen av tekniska krav kommer bli allt högre. En helt annan teknisk aspekt är att Google försöker anpassa sig till den tunga trenden av JavaScript med ramverk/bibliotek som Angular och React. Här förutspår jag att vi kommer se stora förändringar under året.
AI
RankBrain är bara början. RankBrain är en del av Googles algoritm som står för maskininlärning och kommer bli ännu smartare i hur den förstår hur en besökare söker, letar efter innehåll, reviderar sin sökning och vägen till att hitta sin slutdestination. Google kommer bli bättre på att förstå vad du letar efter även om du kanske gjort en slarvig sökning. Detta gör det givetvis svårare att försöka “lura” Google med enkla knep. Det är dags att sluta hitta genvägar. Skapa autentiskt unikt innehåll som uppfyller dina användares önskemål!
Vill du ta en kaffe och prata framtid?
Varmt välkommen att kontakta oss på Anegy! Vare sig du är en branschkollega som vill utmana våra tankar eller är intresserad av att kanske arbeta med oss.