Så skapar du innehåll i sociala medier som ger resultat

Ofta är det många som ska tycka och tänka när det kommer till innehållet i sociala medier. ”Skriv mer om detta – det är intressant!”, ”Dela detta i alla kanaler – det är viktigt!” eller ”Nä, dela inte det, feeden måste se snygg ut!”. Så vilken väg ska man gå? Här är tre grundläggande tips för hur ni bör tänka för att skapa innehåll i SoMe som ger resultat. 

1. Ha stenkoll på din målgrupp

Effektiv kommunikation börjar med att lära känna dina nuvarande och potentiella kunder. Det innebär att du måste veta ALLT om din målgrupp.

Besvara frågor som:

  • Vad är de intresserade av?
  • Vilka frågor och problem har de?
  • Vem eller vilka har stort inflytande på deras beslut?
  • Hur agerar de i olika situationer?
  • Vilken typ av innehåll engagerar dem mest?

Varje inlägg ska vara målgruppsanpassat, annars är risken stor att du inte når den önskade målgruppen.

Följ upp varje inlägg och se om det är den målgruppen du har planerat innehållet för som har nappat på innehållet. Låt säga att din målgrupp är kvinnor i Malmö mellan 25 och 35 år och uppföljningen visar att de som har engagerat med inlägget är män i Stockholm mellan 50 och 60 år – då är det dags att gå tillbaka till ritbordet.

Tips! Ett enkelt sätt att lära känna sin målgrupp är att undersöka vilka frågor som kommer in till företagets kundtjänst. Det är en guldgruva för contentskapare. Låt säga att en eller två frågor är överrepresenterade, då är det rimligt att anta att fler nuvarande eller potentiella kunder undrar samma sak. Skapa innehåll på din hemsida och ge svar på deras frågor. När andra söker på samma fråga, kommer de att hitta till din hemsida vilket innebär att du har lyckats!

2. Kontext och tajming

Det har blivit allt vanligare att skapa innehåll med koppling till populärkulturella referenser eller andra aktuella händelser i omvärlden. Att vara uppmärksam på vad som trendar är ett utmärkt sätt att skapa innehåll med relevans och någonting som engagerar människor. En bra omvärldsbevakning är A och O!

Innehåll vars hela idé och mekanik är skräddarsydda för sociala medier är ofta det innehåll som ger bäst resultat. Det är många som glömmer, att när vi skapar innehåll, för sociala medier är det primära målet att engagera målgruppen. Att informera kommer alltid att vara sekundärt. Mycket av det innehåll som skapas för sociala medier idag saknar en sådan struktur vilket ofta ger en negativ påverkan på resultatet sett till effekt.

Tips! Använd verktyget Google Trends, där ser du vad som trendar på Google, och således ofta även offline, och reflektera över vilka trender du själv har stött på i sociala medier. Fundera sedan över om det finns någonting som ditt varumärke kan skapa för innehåll kopplat till detta. Varumärken som lyckas utomordentligt bra med detta är IKEA. Ett av flera exempel är deras respons till den hypade väskan från Balenciaga som liknande en FRAKTA kasse.

Källa: Instagram.com

3. Agera i linje med affärsmålen

Allt från den kreativa idén till val av kanal måste alla ligga i linje med målgruppens intressen och beteenden OCH dina affärsmål, annars riskerar du att lägga både tid och pengar på innehåll som inte tillför värde till ditt företag.

Om ditt främsta affärsmål är att öka omsättningen, bör du börja med att undersöka vad det är som skulle få din befintliga målgrupp att köpa mer eller din potentiella målgrupp att köpa din produkt. Nästa steg är att fundera på hur du kan kombinera dessa insikter med engagerande, relevant och kanalanpassat innehåll. Det är först då du kommer att se riktiga resultat!

Sammanfattningsvis

För att sammanfatta inlägget, om du vill skapa innehåll som ger effekt på sociala medier bör du ha koll på tre saker (1) din målgrupp, (2) kontext och (3) kopplingen till dina affärsmål. Sedan är det dags att börja mäta resultatet av er content marketing!

Låter det krångligt? Vet du inte var du ska börja? Ingen fara, vi hjälper dig gärna med både sociala medier och content marketing – från strategi till utförande!