Så sätter du din tonalitet i sociala medier

Dagens konsumenter söker autentiska varumärken med en vision, röst och tonalitet. Varje varumärke har en unik historia och ett sätt att kommunicera som definieras över tid. Genom att arbeta aktivt med er tonalitet på sociala medier kan ni nå ut med varumärkets historia, vision och värderingar och skapa starka relationer till era viktigaste målgrupper.

Vad är tonalitet?

Låt oss börja med att reda ut begreppen röst och tonalitet. Varumärkets röst kan beskrivas som varumärkets personlighet och kan konkretiseras genom ett antal adjektiv som beskriver personligheten. Varumärkets tonalitet, kan ses som en förlängning av varumärkets röst, och beskriver istället hur varumärkets röst tillämpas.

Varumärkets röst förblir konstant och är konsekvent oberoende kommunikationsplattform; varumärkets tonalitet kan däremot variera beroende på kanal, målgrupp och kontext. 

Därför är tonalitet i sociala medier viktigt

Sociala medier kan förklaras som ett samlingsnamn för plattformar som kombinerar teknik, social interaktion och användargenererat innehåll. Målet är att användaren ska vilja engagera och interagera med vårt varumärke på sociala medier.

Att arbeta med varumärkets tonalitet ger en mänsklig dimension till varumärket som hjälper oss att bygga förtroende och skapa starka relationer med våra olika målgrupper. Om vi lyckas, är det större chans att användaren delar, kommenterar och gillar våra inlägg.

Så arbetar du fram din tonalitet

För att definiera er tonalitet på sociala medier måste vi först definiera varumärkets röst. Er röst på sociala medier bör vara igenkänningsbar och särskilja ert varumärke från era konkurrenter. Innan ni kan nå ut och skapa relationer till era målgrupper behöver ni en god förståelse för varumärket.

Beskriv med tre adjektiv

Ett enkelt – men svårt – sätt att definiera varumärkets röst är att tänka på varumärket som en person för att sedan beskriva varumärkets personlighet med tre adjektiv. Glöm inte att varumärkets röst är konstant och konsekvent oberoende kommunikationsplattform. Låt mig ge ett exempel:

  1. Autentisk
  2. Öppen
  3. Vänlig

Definiera personligheten tydligare

När du har tagit fram tre adjektiv som beskriver varumärkets personlighet – definiera hur dessa personlighetsdrag skulle kunna ta sig uttryck i form av tonalitet på sociala medier.

  1. Autentisk – Ärlig och trovärdig
  2. Öppen – Lyhörd, inkluderande och ödmjuk
  3. Vänlig – Emotionell, positiv och varm

Sätt din tonalitetsguide

Till sist… När du har definierat hur personlighetsdragen kan ta sig uttryck i form av tonalitet på sociala medier, skapa en tonalitetsguide som hjälper contentskapare att skriva med rätt språk och rätt tonalitet. Det kan till exempel se ut såhär:

  • Vi vill att våra budskap ska vara inkluderande och varma. Vi vill inte framstå som avvisande eller negativa och undviker därför att uttrycka oss på sätt som kan misstolkas.
  • Vårt varumärke står för öppenhet så vi vill sticka ut från mängden genom att vara transparenta, lyhörda för kundens problem liksom lösningsorienterade.
  • Vi är autentiska – vi värnar om vår trovärdighet och står upp för vad vi tror på.

Tre vanliga fallgropar för tonalitet på SoMe

När du har hittat varumärkets röst och tonalitet bör du ställa det mot autencitet och konsekvens.

  1. Var autentisk – tonaliteten ska inte kännas krystad.
  2. Var konsekvent – tonaliteten ska vara samma oavsett om ni skriver ett inlägg, svarar på en kommentar eller skriver ett direktmeddelande.
  3. Glöm inte kontexten – användarupplevelsen går före tonalitet.

 

När du har läst denna artikel hoppas vi att du har fått den kunskap du behöver för att ta fram en grund för er tonalitet på sociala medier. Om det fortfarande känns klurigt är du alltid varmt välkommen att kontakta oss!

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *