Både marknadsförare och företagschefer har ett stort behov av att förstå sin data. Alla företag idag, oavsett bransch har oändliga strömmar av data som aldrig tycks ta slut, och vi är många som behöver kunna tolka all data för att kunna ta beslut utifrån den. Och visst är det spännande att någonstans bland all data ligger sanningen om varför dina landningssidor, kanaler eller kampanjer inte levererar som de borde?
Konsten att visualisera data
Frågar du oss så är det en av de stora anledningarna till varför digital analys är ett så spännande område. Som vi tidigare skrev i ett tidigare blogginlägg, så kan data idag användas som underlag för beslutsfattande. Data har med andra ord mer utrymme och tyngd i organisationer, för det är där insikterna om våra kunders beteende verkligen ligger.
Men för att faktiskt kunna förstå, använda och agera på data behöver man lära sig hur man presenterar data på ett tydligt, intressant och tilltalande sätt, som gör att den som ska titta på det förstår vad datan vill berätta. För att göra datan mer lättillgänglig och förståelig används därför olika visualiseringsmetoder.
Google Data Studio
Våren 2017 kom en stor förändring för oss som arbetar med digital analys. Då släppte Google sin Data Studio, och gjorde att data från deras kanaler blev enkelt tillgängligt för alla, oavsett storlek på budget. Data Studio är ett visualiseringsverktyg som sammanställer olika datakällor från både Googles egna verktyg, likväl andra källor. I Data studio kan du som användare bygga en, eller flera, dashboards med hjälp av olika diagram och enkelt följa utvecklingen tid över tid.
Givetvis fanns datavisualiseringsverktyg innan dess, som exempel Klipfolio, Tableau och Qlikview, som fortfarande har bättre förmåga och mer muskler, men för den som inte har alltför stora behov räcker ofta Google Data Studio rätt bra.
Det vi vill hjälpa dig med, och reda ut, är hur du får din dashboard att bli värdefull och visa precis det du är ute efter på ett tydligt sätt. Så du enklare kan identifiera var ni behöver göra åtgärden, fira när ni når mål och använda det som underlag i möten där beslut måste fattas och alla runt bordet enkelt ska kunna förstå datan framför sig.
Dashboard tips
Här är våra bästa tips inför när du ska sätta upp en dashboard.
- Bestäm syfte: Att specificera syftet är A&O med din dashboard. Vad du vill berätta? Vad är ditt fokus? Det är det allra viktigaste steget mot att lyckas.
- Anpassa efter målgruppen: Jag vet att det låter lite fånigt, men det finns flera orsaker till att fundera över vem som ska titta på dashboarden.
– Vilket behov har målgruppen?
– Marknadschefen lär vilja se helt andra saker än den CRM-ansvariga.
– Vilken vana har målgruppen av att läsa av diagram?
– Använd inte för komplicerade diagram i onödan (Även om ett snyggt spindeldiagram är tilltalande i vilken presentation som helst). - Planera dina mätvärden och dimensioner: Och städa upp den data som av någon anledning blivit fel. Är kategorierna i standardkanalgrupperingen fel? Skapa en ny kategorisering i Data Studio med hjälp av formler. Det är mycket enklare än du tror.
- Välj rätt diagram: Det finns några grunder som är bra att ha koll på. Beroende på vad du vill visa finns diagram som är bättre eller sämre på att visa det.
a. Utveckling över tid: Linjediagram passar bra i allt som ska visa data över tid, och kan kombineras med staplar för att visa jämförelser mellan olika mått över tid, eller ytdiagram för att visa komposition över tid.
b. Relation: En Scatterplot eller bubbeldiagram fungerar väldigt bra på att visa relationen mellan olika mått.
c. Komposition: Cirkeldiagram är bäst för att visa på komposition, men vill man visa en förändring över tid är ytdiagram bäst.
d. Jämförelser: Stapeldiagram visar tydligt jämförelser mellan exempelvis olika tidsperioder, kanaler eller enheter.
e. Takt jämfört med mål: Här kan ett kumulativt linjediagram fungera perfekt om den samtidigt har en linje som visar takten, annars är en “bullet chart” bra för måluppföljning totalt på särskilda mått. - Glöm inte bort färgsättningen!
Färger är enormt viktiga för att ge rätt mening och betydelse till det du vill visa, men kan också bli missvisande om du använder fel färg vid fel tillfälle. Kom ihåg att vi associerar olika färger med olika resultat. Använder du t.ex. rött tillsammans med grönt och gult i en graf, så blir det ofta översatta till “Dåligt”, “Bra” och “OK”.
Här är ett exempel från benlcollins.com på hur det kan se ut, se även Googles finurliga dashboard med tema Star Wars.
Börja använda dashboards!
Förhoppningsvis kan dessa tips ge dig hjälp på vägen att ta fram riktigt bra rapporter och dashboards. Oavsett om du vill följa försäljningsresultat, hur väl det köpta söket levererar mot dina målsättningar eller förklara olika kanalers samverkan. Så länge data finns tillgängligt finns sätt att visualisera den.
Känns dashboards och data fortfarande lite främmande? Våra digitala specialister guidar dig genom de grundläggande stegen för att komma igång med en datadriven approach.