Har du hört någon prata om Pillar pages och inte riktigt hängt med på vad det handlar om? Eller sett uttrycket i någon nyhet om saker att ha koll på inom SEO men inte riktigt haft tid till att ta dig igenom den? Det gör ingenting, för här tänkte jag kort och förhoppningsvis ganska enkelt förklara vad just Pillar pages är.
Om du har en grundläggande kunskap om SEO så vet du lika väl som vi att det är ett konstant arbete att utveckla den optimala SEO-strategin. En ständig utmaning i arbetet är att hänga med och förstå sig på de senaste förändringarna i Googles algoritm, och att veta just vilka förändringar man måste se upp med för att inte tappa positioner är lättare sagt än gjort.
Men en sak som är säker att vårat sökbeteende förändras och att Google ständigt optimerar för att ge oss just de sökresultat vi vill ha. Så här måste vi hänga med!
Studier visar att vi i stor utsträckning går mer mot att använda fraser när vi söker. Istället för att söka på “Massage” när vi vill boka in en massage söker fler och fler med fraser likt “Klassisk massage centrala Stockholm”. En studie gjord i USA 2017 visar att hela 64% av sökningarna på Google består av minst 4 sökord.
Google tolkar dessa fraser mer som en “tanke” än fyra enskilda sökord och använder maskininlärning för att bemöta dessa sökningar med så relevanta resultat som möjligt. Och vad betyder det här för dig som vill se din sajt högst upp i sökresultatet? Jo att det är hög tid att inkludera fokus på ämnen i SEO-strategin, och inte bara sökord.
Det är här som “Pillar pages” kommer in. Vi som arbetar med SEO måste börja lägga mer vikt vid att strukturera innehållet på hemsidor och på så sätt visa för Google att det finns svar på frågor som rör “tanken” (ämnet) som eftersöks och inte bara ett specifikt sökord.
Så vad är då ”Pillar pages”?
Vi kan ta en blogg som exempel, låt säga att vi har en hälsoblogg där det finns inlägg som behandlar allt från olika träningstips och dieter till nyttiga recept. Precis som på många andra bloggar ligger alla våra inlägg rakt under domänen utan någon vidare struktur. Detta resulterar inte bara i att inläggen kan konkurrera med varandra om bra positioner utan det gör det även svårt för besökaren att ta sig vidare och hitta inlägg om just det ämnet de är intresserade av.
Strukturerar vi däremot våra inlägg efter olika ämnen, t.ex. Yoga, Raw Food, Stress och ger dessa ämnen varsin Pillar page där vi sammanfattar allt innehåll från alla inlägg som är kopplade till ämnet. Samt ser till att arbeta med internlänkar mellan vår Pillar page och inläggen där besökarna kan läsa mer så undviker vi ovan nämnda utmaningar. Samtidigt som vi visar för Google att även om det inte är helt specificerat vad hen som söker är ute efter, så kommer hen med stor chans hitta ett relevant svar med möjlighet att läsa ännu mer genom vår pillar page.
Illustration: En Pillar page består av en större mängd relevant information om ett området med länkar till sidor där besökaren kan läsa på mer om specifika delar. Dessa sidor med mer djupgående information länkar i sin tur tillbaka till ämnets Pillar page.
Det är nästan så att man kan likna en Pillar page med en mindre e-bok, det bör finnas mycket relevant information och länkar som kan liknas vid ett register för att besökaren enkelt ska kunna navigera till rätt “kapitel”. Här är tre bra exempel, SaaS DNA Project, HubSpot Instagram Marketingoch Typeform Customer Success.
Så, är det här en av de förändringarna som vi behöver lägga lite tid och energi på? Absolut, inte bara för strukturen gör att vi kan nå bättre positioner i sökresultatet men även för att strukturen bidrar till en bättre upplevelse av din sajt. Och det låter väl inte fel?
Vill du veta mer om Pillar pages eller SEO i allmänhet? Då är du varmt välkommen att höra av dig till mig!
Anna Bertilsson
Head of SO, EMM & SMM
0 kommentarer