Off-page SEO: Vad är det och är det värt att satsa på?

Visste du att 75% av alla som gör en sökning på Google, och inte klickar på en annons, kommer välja ett av de tre första organiska sökresultaten? Det finns med andra ord ett stort affärsvärde i att synas högt upp på Google och mycket potential att hämta hem i termer av både trafik och framtida leads. Ändå är det många som helt har missat att off-page SEO (search engine optimization) kan vara en kritisk faktor för att lyckas. Därför kommer vi i denna artikel att bena ut vad off-page SEO är för något och ge exempel på tre enkla sätt ni kan arbeta med off-page SEO på er marknadsavdelning.

Vad är off-page SEO?

Off-page SEO är allt du gör utanför din webbplats som ger dig ökade chanser att synas i sökresultatet. Den absolut viktigaste delen i off-page SEO går under namnet länkbygge och handlar om hur många kvalitativa länkar du får från andra domäner. Eftersom länkbygge är en så pass stor del av off-page SEO används begreppen ofta synonymt med varandra. Off-page SEO kan dock anses vara snäppet bredare och innefatta andra aspekter utöver länkar. Det kan till exempel vara hur ofta ditt varumärke omnämns på nätet och lokala faktorer som om din butik ligger fysiskt nära det område personen söker ifrån.

Inom SEO som talar man i regel om tre delområden:

  • On-page SEO – fokus på sajtens innehåll, t.ex. sökordsoptimering av texter, internlänkning, metadata och sajtstruktur.
  • Off-page SEO – fokus på signaler utanför sajten som tyder på att du är en trovärdig och relevant aktör inom området, t.ex. inlänkar från andra sidor.
  • Teknisk SEO – fokus på sajtens tekniska aspekter, t.ex. användarupplevelse i form av ladd- och renderingstider, mobilvänlighet och strukturerad data.

Alla dessa områden påverkar hur högt upp din hemsida syns på en sökning. Det gäller därför att hålla koll på konkurrensen i sökresultatet. Siktar du på ett sökord med låg konkurrens är sannolikheten relativt stor att du kan ranka utan några inlänkar. Vill du däremot ranka på ett sökord med hög konkurrens, där auktoritära domäner syns idag, kommer du behöva jobba på att förbättra din off-page SEO utöver sökordsoptimering och att skapa bra innehåll.

Varför är off-page SEO så viktigt?

Anledningen till att off-page SEO är så viktigt är helt enkelt för att det är så Google avgör att din sajt är trovärdig och håller hög kvalitet. Om många eller förtroendeingivande sidor inom området länkar till din hemsida kommer Google se länkarna som referenser. Det vill säga sidor som kan gå i god för att din hemsidas innehåll även kan uppskattas av andra och därför bör visas i sökresultatet. Inom länkbygge talar man ofta om något som kallas för länkjuice, vilket helt enkelt är den kraft som en hyperlänk skickar över till din hemsida. Ju starkare domän som länkar till dig, desto mer värde i form av länkjuice kommer att spilla över på din off-page SEO.

Så påverkar off-page SEO Googles sökresultat

Varje gång du gör en sökning på Google sätts en rad algoritmer igång. De söker igenom och utvärderar flera hundratusentals sajter efter olika parametrar i ett enda syfte – att ge dig det mest relevanta möjliga sökresultatet. Det betyder att du ofta konkurrerar med stora välkända företag vars hemsidor har funnits länge och som redan skapat sig en hög auktoritet tack vare många inlänkar. I dessa fall behöver du också tänka på off-page SEO för att ha rimlig chans att konkurrera, speciellt om din sajt fortfarande är relativt ny inom området.

Ta till exempel den här sökningen “recept på kladdkaka”. Under varje sökresultat kan du se ett utdrag av sidans länkprofil som hämtats med hjälp av chrometillägget Ahrefs SEO Toolbar. BL står för backlinks och visar hur många som olika url:er som pekar till sajten. RD står för referring domains och visar istället hur många olika unika domäner som länkar till din domän i dagsläget.

ahrefs-lankprofil-kladdkaka

Som du ser på bilden rankar sidan med flest inlänkar och refererande domäner högst upp. Kikar du till vänster om de grönmarkerade resultaten på DR, som står för domain rating, kan du även läsa av en totalpoäng för domänen där högst poäng också kommer först i detta scenario. Jag vill dock uppmärksamma att det inte är alltid som dessa kommer i kronologisk ordning, eftersom många andra faktorer utöver off-page SEO också spelar in. Min rekommendation till dig är att spana in resultatsidan för det sökord du vill ranka på. Jämför sedan länkprofilerna för sidorna som dyker upp med din egen för att få en rimlig uppfattning om dina chanser.

3 sätt att ni enkelt kan arbeta med off-page SEO

Att prata om länkprofiler, verktyg och strategier för att bygga länkar hade kunnat bli ett helt blogginlägg i sig. Därför kommer jag att avgränsa mig till att berätta om tre enkla sätt ni kan få fler inlänkar och således förbättra ert arbete med off-page SEO.

1: Skapa och sprid riktigt bra innehåll

Content marketing och SEO går hand i hand. Genom att skriva riktigt bra innehåll och även ha som rutin att tipsa andra aktörer att länka till ert material kan ge stor effekt på er off-page SEO. Innehåll som har någon form av nyhetsvärde, t.ex. en branschrapport tenderar att få lite extra bra spridning. Detta är mycket för att många vill fånga upp intressant statistik och siffror som är relevanta för sitt eget område. Ett annat alternativ kan vara att gästblogga, alltså att någon på bolaget skriver i sitt eget namn för en annan domäns blogg. Det kan vara ett sätt för dem att få nytt spännande innehåll som driver trafik och en chans för dig att kunna länka från blogginlägget till er företagssajt (och på så vis få en inlänk och lite länkjuice). Win-win!

2: Sätt upp notiser och agera på varumärkesomnämningar

Ta tillvara på möjligheten att få en inlänk när någon redan pratar om ert varumärke. Du kan kostnadsfritt och enkelt sätta upp notiser i t.ex. Google Alerts när någon nämner ert företagsnamn. Genom att skicka ett mail kan du be personen i fråga att bifoga en länk till er sajt vid omnämnandet och med lite tur så får du enkelt och smidigt ännu en inlänk.

3: Berätta inte allt i pressreleasen utan bifoga länk

Ha som rutin vid pressreleaser att publicera hela nyheten på er egen sida. Då kan ni istället dela en sammanfattning på olika presstjänster med en bifogad länk till hela nyheten som finns på er sajt. Det ökar även chansen att andra som plockar upp nyheten hänvisar till er sajt för mer information vilket kommer stärka er off-page SEO.

Är off-page SEO värt att satsa på?

Enligt vår egna erfarenhet är det nödvändigt att jobba aktivt med både on-page SEO och off-page SEO för att nå framgångsrika resultat inom SEO. Det går med ganska enkla medel att bygga länkar naturligt vilket Google gillar och dessa kommer ge er bättre förutsättningar att ranka bra. Därför tycker vi att off-page SEO alltid är något ni på ett eller annat sätt bör arbeta med. Hur stor satsning just ditt företag behöver beror dock på vilka sökord ni vill ranka på och hur ni står er i konkurrensen just där. Hör gärna av dig om du vill ha en konsultation!

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *