För någon månad sedan höll vi i ett frukostseminarium, där vi bland annat talade om namnkonventioner i annonsering. För att klargöra vad vi menar med namnkonventioner så syftar vi på hur du döper och sätter struktur bland dina kampanjer/ annonsgrupper/ annonser i Adwords, Facebook osv. En namnkonvention i vår mening är genomtänkt och genomsyrar hela kontot samt följer en röd tråd. Det här kan låta som en oerhört trivial sak och det kanske inte är självklart varför du ska ägna tid och energi åt det. Låt oss därför måla upp ett scenario som illustrerar vikten av namnkonventioner och hur ditt och andras arbete kan förenklas betydligt med hjälp av tydliga och strukturerade namnkonventioner.
Om du har otydliga (eller inga) namnkonventioner
Låt säga att du sköter Adwords annonseringen åt ett flertal stora och små kunder, eller internt på ert företag. Era konton består av ett stort antal always on kampanjer, flera tidsbestämda kampanjer med erbjudanden, kontot använder Google Shopping och ni kör remarketing kampanjer i både sök och Google Display Network. I detta fall har varje kampanj flertalet annonsgrupper och du har med största sannolikhet delat upp samma kampanj i högpresterande och lågpresterande sökord med olika budgetfördelningar. Medan du må ha full koll på strukturen i kontot, så kanske din struktur inte är lika tydlig för andra. Låt säga att du blir sjuk eller ska på semester, vad händer då? Kommer den kollega som täcker för dig veta vad som är vad eller kommer du bli tvungen att svara på mail/samtal för att förklara saker för stackarn?
Hur du strukturerar upp dina namnkonventioner
Med andra ord, det är för allas skull som det bör finnas ett utarbetat och dokumenterat system som dina konton följer. Dina kollegor ska enkelt kunna förstå hur hen ska täcka för dig, utan att ditt påbörjade arbete påverkas av eventuell frånvaro. Vi föreslår därför att du följer dessa fem enkla steg för att skapa tydliga och välorganiserade namnkonventioner.
1. Sätt en plan
Luta dig tillbaka och fundera länge och väl på vad som är det enklaste och mest logiska sättet att dela upp och namnge dina kampanjer. Ska de vara uppdelade i B2C och B2B? Always On och tidsbestämt? Om du har flera kampanjer för samma produkt men som är olika prioriterade, kan du märka upp dom på ett bra sätt?
2. Annonsgrupper & annonser
Glöm inte bort dina undergrupper och annonser! Sätt inte en bra standard för översta nivån i hierarkin för att sedan låta undergrupper fortsätta leva i anarki – strukturen ska sitta från högsta till lägsta nivå!
3. Alla är inte annonsörer
Tänk även på att det ska vara enkelt för eventuella kollegor som endast vill göra en analys att hitta och förstå vad som är vad i t.ex. Google Analytics. Tänk en extra gång – är detta logiskt? Kan alla förstå detta?
4. Dokumentera
Vem älskar inte en mall? Se till att det finns en ordentlig och tydlig lathund som dina kollegor har tillgång till så att allt är solklart när de ska täcka för dig.
5. Stå fast vid din struktur!
Sist men inte minst, följ det du har bestämt och se till att eventuella kollegor också gör det!
Vi tänkte först inkludera ett förslag på namnkonventioner i det här inlägget, men bestämde oss lika snabbt att det är bäst att du sätter dina egna – för bara du känner din kunds konto bäst! Skulle det ändå vara så att du behöver hjälp på traven, eller vill ha någon att bolla idéer med, får du mer än gärna kontakta oss så hjälps vi åt att sätta en hållbar struktur!
0 kommentarer